آثاری از دوره پارینه سنگی در جزیره قشم کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
آثاری از دوره پارینه سنگی در جزیره قشم کشف شد

آثاری از دوره پارینه سنگی میانی، معماری سنگ‌چین و سفال‌هایی از دوران اسلامی متأخر در جزیره قشم کشف شد. این محوطه در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر قشم قرار دارد.

«سیروان محمدی قصریان» سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم غار تاریخی خوربس جزیره قشم در مورد کشف آثار دوره پارینه‌سنگی در جزیره قشم گفت که این پروژه با هدف کاهش آثار تخریب‌های انسانی در دستور کار قرار گرفت.

وی ساخت و سازهای غیراصولی، عبور جاده ساحلی، کشاورزی منطقه و... را از تهدیدهای پیش روی این محوطه اعلام کرد و افزود:

به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم درجه یک و دو محوطه ۱۹ گمانه حفر شد.

این باستان‌شناس اضافه کرد که در کاوش صورت‌گرفته در این گمانه‌ها سفال، آثار معماری سنگ‌چین و ... کشف شد که به دوران اسلامی متأخر تعلق دارند.

وی با اشاره به قرار داشتن این محوطه در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهر قشم بیان کرد که آثار دامنه غار تاریخی خوربس با وسعت بیش از ۱۰ هکتار، از جمله وسیع‌ترین و غنی‌ترین آثار باستانی جزیره قشم به حساب می‌آید.

به گفته محمدی، بر اساس بررسی‌های سطحی صورت گرفته، قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده محوطه یک مجموعه از دست‌تراش‌های دوره پارینه‌سنگی میانی است.

آثار پارینه سنگی در قشم

وی افزود که علاوه بر آثار دوران پارینه‌سنگی میانی، شواهد و آثار دیگری مانند سفال از دوره اشکانی-ساسانی و نیز گورستان در سطح محوطه مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند.

محمدی گفت که بخش وسیع آثار دامنه غار خوربس که شواهد معماری سنگی به وضوح در سطح آن‌ها قابل رویت است، به دوران اسلامی متاخر تعلق دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه