ایجاد صخره های مرجانی مصنوعی در آب های ساحلی کوش‌ آداسی

زهره ملکی
زهره ملکی دوشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
ایجاد صخره های مرجانی مصنوعی در آب های ساحلی کوش‌ آداسی

وقتی هواپیمایی از رده خارج می‌شود چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟ برخی از این هواپیماها کاربرد‌های خاصی پیدا می‌کنند که در این مقاله به یکی از آن‌ها اشاره خواهد شد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

هواپیمای A 300، هواپیمایی است که قرار است به‌عنوان یک صخره‌ی مرجانی به بقای خود ادامه دهد. بر طبق گزارش‌ها دیلی میل، ترکیه یک فروند هواپیمای فرسوده‌ را خریداری کرده و در چهارم ماه ژوئن در آب‌های ساحلی کوش‌ آداسی قرار داده است. طول این هواپیما ۱۷۷ فوت است، این هواپیما به‌تازگی در آب‌های ساحلی ترکیه قرار داده شده است تا اینکه رشد مرجان‌ها را افزایش دهد و در نهایت با ایجاد صخره‌های مرجانی، منطقه‌ای زیبا برای غواصی تفریحی به وجود بیاید.

اخیرا تعداد توریست‌هایی که از این کشور بازدید کرده‌اند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. صنعت گردشگری ترکیه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افت داشته است. از رونق افتادن صنعت گردشگری ترکیه عمدتا به‌دلیل تهدیدات و حملات تروریستی در منطقه و بحران آوارگان و مهاجران به این کشور بوده است. اما اخیرا ترکیه تلاش کرده است که با انجام اقداماتی به رونق یافتن دوباره‌ی صنعت گردشگری این کشور کمک کند. یکی از مهم‌ترین این اقدامات، ایجاد منطقه‌ای برای اسکوبا دایوینگ (غواصی تفریحی با استفاده از ماسک اکسیژن) در شهر توریستی‌ ـ تفریحی کوش آداسی بوده است. این هواپیمای خریداری شده، در آب‌های ساحلی دریا شناور شد تا اینکه بعد از گذشت دو و نیم ساعت در این آب‌ها فرو رفت و غرق شد.

باید این نکته‌ی مهم را نیز در نظر بگیریم که صخره‌های مرجانی طبیعی در جهان از استرالیا تا سواحل کالیفرنیا به‌سرعت در حال سفید شدن و نابودی هستند. بنابراین ایجاد این صخره‌های مصنوعی بسیار مهم و حیاتی هستند تا به حفظ و ادامه‌ی زندگی برخی موجودات آبزی کمک کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر بر اثر افزایش دمای آب دریا‌ها و به‌دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و وارد شدن پسماند‌های صنعتی به آب رودخانه‌ها و دریاها، مرجان‌های دریایی در حال سفید شدن هستند که این سفیدشدگی نشانه‌ی از بین رفتن این مرجان‌ها است.

سفید شدن مرجان ها

البته این اولین بار نیست که یک کشور با دخالت و تسریع در بعضی پدیده‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی را برای خود ایجاد کرده است. طراح و سازندگان یک هتل شناور به نام Underwater Villa in Dubai در حال طراحی و ایجاد یک صخره‌ی مرجانی مصنوعی هستند تا بتوانند یک گونه از اسب دریایی را که در معرض نابودی قرار دارد، محافظت کنند. در واقع آن‌ها قصد دارند با ایجاد صخره‌های مرجانی مصنوعی یک منطقه‌ی حفاظت شده برای زندگی اسب‌های دریایی فراهم کنند.

هتل شناور

در نزدیکی شهر ماراتون در ایالت فلوریدا، غواصان می‌توانند یک مخزن بزرگ آب با ظرفیت دویست هزار گالن را ببینند که باعث به وجود آمدن یک صخره‌ی مرجانی زیبا در آن منطقه شده است. در حالی که یک گورستان وسیع از اشیایی در اعماق آب‌های کی بیسکین (Key Biscayne) در ایالت فلوریدا به بزرگ‌ترین صخره‌ی مرجانی جهان بدل شده است. در این روش اشیاء بزرگ قدیمی غرق شده در اعماق دریا پس از گذشت مدتی به محل رشد و زیستگاه برخی جانوران آبزی از جمله مرجان‌های دریایی تبدیل می‌شوند و در طی زمان صخره‌های مرجانی بزرگ را پدید می‌آورند.

      

مطالب مرتبط:

دیدگاه