ساخت هتل توسط سازنده استادیوم آزادی در ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
ساخت هتل توسط سازنده استادیوم آزادی در ایران

سازنده استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی برای ساخت هتل وارد بازار ایران می‌شود.

«غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی» مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری که در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد، از ورود برندهای خارجی مطرح در گردشگری به بازار ایران خبر داد و گفت:

در سیاست‌گذاری ایران در بخش گردشگری کمتر دیده شده همایش‌ها به تهیه رویکرد دقیق درباره پروژه‌ها منجر شود. این همایش فرصتی است تا سرمایه‌گذاران خارجی در جریان عزم مقامات ایران برای توسعه گردشگری قرار گیرند.

وی با اشاره به حضور برندهای مطرح ساختمان‌سازی و هتل‌سازی دنیا از جمله شرکت «Bouygues» فرانسه که در کارنامه خود ساخت استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی را دارد و برای یکی از هتل‌ها نقشه بازسازی داده و همچنین «آکور» که در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای برای بازسازی پنج هتل در ایران بسته و هتل فرودگاهی تهران طبق استاندارد آن ساخته شده در کنار رودا (لاکچری روتانا)، وینسی ایتالیا (سازنده هتل‌های بندری و لاکچری) در این همایش از رونمایی طرحی با نام «۱۰۰ هتل، ۱۰۰ کسب و کار» خبر داد و افزود این طرح مبتنی بر مطالعات ملی است و امیدواریم موج اساسی را در هتل‌سازی ایران ایجاد کند.

بای‌سلامی درباره علت تأکید این همایش بر هتل‌سازی توضیح داد:

از آنجایی که ۷۰ درصد تورهای اروپایی در سفر به اصفهان با جواب منفی مواجه می‌شوند، چون اقامت‌گاه مناسبی وجود ندارد و از سوی دیگر با توجه به رونق گردشگری داخلی و تأمین این حق برای خانواده‌ها، باید صنعت هتل‌سازی آمادگی بیشتری برای پذیرش مسافران داشته باشد. ما باید به سمتی پیش رویم که خانواده‌های ایرانی و گردشگران خارجی هتل‌های مناسب خود را انتخاب کنند.

وی فعالان هتل‌داری، شرکت‌های ساختمانی و هتل‌ساز و موسسات مالی و شرکت‌های تأمین سرمایه را سه گروه مدعو در این همایش اعلام کرد و افزود: ما در ساخت هتل دارای ضعف‌هایی هستیم که اگر با برندهای مطرح بویژه در حوزه ساختمان و هتل‌سازی هماهنگ شویم، می‌توانیم ضمن تأمین امکانات مورد نیاز، ضعف‌های موجود را برطرف کنیم.

او درباره علت تأکید ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره علیرغم شرایط اقتصادی خانوار ایرانی و نیاز به هتل‌های کم ستاره‌تر گفت:

شاید حدود ۲۰ درصد از پروژه‌های تعریف شده به ساخت هتل‌های زیر سه ستاره اختصاص داشته باشد، چون در حال حاضر قصد بر این است که گردشگرانی جذب شوند که وضعیت اقتصادی آن‌ها آمایش سرزمینی را تغییر دهد. اگر چنین طرحی تعریف شده، برای آن است که ایران فعلا کشور تقاضا محوری است و باید عرضه‌محور شود و مهم است مجتمع‌های اقامتی در سطح بالا و طبق استانداردهای جهانی ایجاد شود تا همه گردشگران جذب شوند.

«بای‌سلامی» همچنین درباره موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری بیان کرد که علت نیامدن سرمایه‌گذار آن است که ما هم در داخل آمادگی‌های لازم را نداریم. ۳۰ سال است که مدل سرمایه‌گذاری جدی خارجی نداشته‌ایم. اصلا بانک‌ها در این زمینه تمرینی نداشته‌اند و مدل خاص خود را ارائه نکرده‌اند. اگر شرکت‌های خارجی هم ارائه‌ای داشته‌اند، پذیرش از سوی بانک‌ها سخت بوده است.

وی افزود که ما تاکنون تفاهم‌هایی را با برندهای خارجی داشته‌ایم، حتی برخی از آن‌ها مثل «آکور» فرانسه عجله داشته‌اند کار را سریع شروع کنند. اما این ما هستیم که بررسی‌های اقتصادی را انجام می‌دهیم و دنبال مدلی هستیم که بانک‌های داخلی بپذیرند تا شرکت‌های ایرانی در ادامه کار دچار خسارت نشوند. حضور موسسات بانکی و شرکت‌های تأمین سرمایه در این همایش بین‌المللی به همین علت بوده است تا ابهامات موجود رفع شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه