با پرجمعیت ترین گونه های پرندگان جهان آشنا شوید

امیرعلی محمودی | یکشنبه, ۲۸ شهریور ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

در این مقاله سعی داریم با ۱۰ خانواده از پرجمعیت‌ترین گونه‌های مختلف پرندگان جهان آشنا شویم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید این پرندگان را بشناسید، در ادامه همراه کجارو باشید.

بسیاری از پرندگان حاضر در این فهرست، به‌وفور و با دسته‌های بزرگ در حیات وحش یافت می‌شوند که مجموع تعداد آن‌ها سه برابر جمعیت کل انسان‌های زمین است. همچنین گوشت بیشتر آن‌ها نیز قابل خوردن است. اجازه دهید سر اصل مطلب رفته و به معرفی این پرندگان بپردازیم.

۱۰. مات مات تاج آبی (۲۷٫۵ میلیون)

مات مات تاج آبی

مات مات‌های تاج آبی، پرندگانی کوچک و رنگارنگ هستند که در گستره‌ی عظیمی از آمریکای مرکزی و جنوبی پراکنده شده‌اند. زیستگاه آنان، عمدتا از شمال مکزیک تا شمال آرژانتین در امتداد است. این پرندگان قادر هستند در سکونتگاه‌های مختلفی مانند جنگل‌های استوایی همیشه سبز و بیشه‌زارهای پاییزی و نیز نواحی کوهستانی و مناطق ساحلی زندگی کنند. مات مات تاج آبی همچنین می‌تواند در مزارع و جنگل‌هایی که در پی حادثه‌های مختلف از بین رفته‌اند نیز به حیات خود ادامه دهد. توانایی این پرنده در زندگی کردن در زیستگاه‌های بسیار مختلف و گوناگون از جمله محل زندگی انسان، موجب شده تا نسل آن روزبه‌روز بیشتر و پرجمعیت‌تر شود. منبع تغذیه‌ی مات مات تاج آبی بسیار وسیع است؛ این پرنده از حشرات، بی‌مهرگان، موش‌های بسیار کوچک، خزندگان، دو زیستان و نیز گیاهانی مانند هسته و مغز میوه تغذیه می‌کند. اکنون، چیزی در حدود ۲۷٫۵ میلیون مات مات تاج آبی در جهان زندگی می‌کنند.

۹. سیاه خروس (۲۷٫۵ میلیون)

سیاه خروس

سیاه‌خروس از تیره‌ی پرندگان باقرقره است که تعداد زیادی از آن در جهان وجود دارد. جمعیت کثیری از سیاه‌خروس‌های اروپا در بریتانیا، کشورهای اسکاندیناوی (به‌جز دانمارک)، نواحی کوه‌های آلپ و نیز در کشورهای اروپای شرقی زندگی می‌کنند. تعداد قابل‌توجهی از گونه‌های مختلف این پرنده نیز در روسیه و کشورهای آسیایی نظیر چین، مغولستان، قزاقستان و قرقیزستان وجود دارد. در حال حاضر، جمعیت سیاه‌خروس‌ها حدوداً ۲۷٫۵ میلیون است اما تعداد این پرندگان در بسیاری از کشورها رو به کاهش است. گفته می‌شود نسل سیاه‌خروس در کشورهای لوکزامبورگ، دانمارک و مجارستان منقرض شده و جمعیت آن در کشورهای بلژیک و هلند نیز با سرعت زیادی در حال کاهش است.

۸. باقرقره بید (۴۰ میلیون)

باقرقره بید

باقرقره بید، پرنده‌ی ایالات آلاسکا است. این پرنده در سردترین مناطق آمریکای شمالی زندگی می‌کند. جمعیت پرندگان باقرقره بید در حدود ۴۰ میلیون است. این پرندگان ترجیح می‌دهند در زیستگاه‌هایی بزرگ که دارای تندرای وسیع است زندگی کنند تا دسترسی به انواع غذا مانند علف، خزه و درخچه‌ها آسان باشد. باقرقره بید به‌صورت دسته‌های بزرگ در کشورهای کانادا و آمریکا یافت می‌شود. همچنین تعداد قابل‌توجهی از این پرندگان نیز در اروپا و کشورهای اسکاندیناوی، لتونی، لیتوانی، استونی، بریتانیا، ایرلند، آلمان و اسپانیا زندگی می‌کنند. زیستگاه آسیایی باقرقره بید در چین، مغولستان، روسیه و قزاقستان قرار دارد.

۷. پر کلفت کبوتری (۵۰ میلیون)

پر کلفت کبوتری

پر کلفت کبوتری، پرنده‌ای دریایی است که در نواحی قطب جنوب و اقیانوس‌های جنوبی زمین زندگی می‌کند. جمعیت این پرندگان به ۵۰ میلیون می‌رسد. زیستگاه اصلی پر کلفت کبوتری در جزایر اوکلند نیوزلند، جزایر مک‌کواری و هرد استرالیا، جورجیای جنوبی، برخی جزایر جنوبی فرانسه و نیز چند مکان قطب جنوب است.

در زمستان، این پرندگان از دسته‌های خود جدا شده و از جنوبگان به‌سمت شمال و تا نقاط جنوبی کشور پرو در آمریکای جنوبی و کشور آفریقای جنوبی در آفریقا مهاجرت می‌کنند. پر کلفت کبوتری، در تابستان روی یخ‌های شناور آب‌های قطب جنوب دیده می‌شود. این پرندگان در نواحی سراشیبی، لا به لای شاخ و برگ و شکاف صخره‌ها تخم می‌گذارند. پر کلفت کبوتری از سخت‌پوستانی مانند خرچنگ‌، ماهی و میگو تغذیه می‌کند. اگرچه جمعیت این پرندگان بسیار زیاد است، اما تعداد آنان به‌دلیل تغییرات آب و هوایی و نیز تخریب زیستگاهشان رو به کاهش است.

۶. فاخته (۶۳ میلیون)

فاخته

جمعیت فاخته‌ها بسیار بالا و در حدود ۶۳ میلیون است. این‌گونه از پرندگان، عمدتا به‌دلیل داشتن مهارت‌های مهاجرتی گروهی معروف هستند. فاخته‌ها قادر هستند مسیر طولانی از آسیا و اروپا تا آفریقا را در زمستان پرواز کنند. گونه‌های خانه بدوش این پرنده در آمریکا، باربادوس، ایسلند، جزایر فارو، اندونزی، پالائو و سیشل یافت می‌شود. فاخته‌ها ترجیح می‌دهند در جنگل‌های کم درخت یا جنگل‌هایی که درختان مخروطی دارند، زندگی کنند؛ به همین دلیل ممکن است این پرندگان در حوالی جنگل‌ها، علفزارها، مرداب‌ها، جلگه‌ها و مزارع کشاورزی نیز یافت شوند.

۵. بادخورک معمولی (۱۲۰ میلیون)

بادخورک معمولی

بادخورک معمولی با ۱۲۰ میلیون جمعیت در سطح جهان، از جمله فراوان‌ترین گونه‌ی پرندگان محسوب می‌شود. بادخورک معمولی، پرنده‌ای مهاجر است که زیستگاه تابستانی‌اش در بخش‌های اعظم اروپا و آسیا قرار گرفته است. این پرندگان در ایرلند، اسپانیا، کشورهای شمال و شرق اروپا و نیز در بخش‌هایی از سیبری و چین نیز یافت می‌شوند. بادخورک‌های معمولی در زمستان، به‌سمت جنوب و کشورهای آفریقایی مانند مراکش و الجزایر مهاجرت می‌کنند. این پرندگان همچنین در برخی از کشورهای خاورمیانه هم دیده شده‌اند. با این حال، بادخورک معمولی در شبه‌قاره‌ی هند زندگی نمی‌کند. با توجه به جمعیت بالای این پرندگان، نگرانی خاصی مبنی بر انقراض نسل آن وجود ندارد.

۴. دارکوب خالدار بزرگ (۱۴۵ میلیون)

دارکوب خالدار بزرگ

دارکوب خالدار بزرگ، پرنده‌ای کوچک به رنگ سیاه و سفید و دم قرمز رنگ است که در کشورهای بسیاری زندگی می‌کند. جمعیت کنونی این پرندگان در حدود ۱۴۵ میلیون است. بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی، تعداد زیادی از این پرندگان دارند. این دارکوب‌ها قادر هستند خود را با شرایط گوناگونی وفق دهند؛ به همین دلیل در اکثر کشورها، زیستگاه مختص خود را دارند. دارکوب خالدار بزرگ حتی می‌تواند در مناطق شهری پر درخت مانند پارک‌ها و باغچه‌ها نیز زندگی کند. این پرندگان معمولا، تنه‌ی درختان پیر را سوراخ کرده و سپس در آن لانه می‌سازند. دارکوب‌ها همچنین با سوراخ کردن درختان، غذای خود را نیز پیدا می‌کنند.

۳. بلدرچین معمولی (۱۶۸ میلیون)

بلدرچین معمولی

بلدرچین معمولی دارای جمعیتی ۱۶۸ میلیونی است که در سه قاره‌ی اروپا، آسیا و آفریقا زندگی می‌کند. بلدرچین‌ها در تابستان، با دسته‌های بزرگ در بخش‌هایی از اروپا، سیبری و شمال چین یافت می‌شوند. این پرندگان در زمستان به مناطق گرم زیستگاه‌های تابستانی خود مهاجرت می‌کنند. بلدرچین معمولی در طول زمستان، معمولا در جنوب چین، بیشتر نقاط شبه‌قاره هند و آفریقا دیده می‌شود. این پرندگان ترجیح می‌دهند در مراتع و علفزارها زندگی کنند ولی با این وجود، در مزارع کشاورزی نیز یافت می‌شوند.

۲. قرقاول (۱۷۳ میلیون)

قرقاول

قرقاول با جمعیت تقریبی ۱۷۳ میلیون، دومین پرنده‌ی پرجمعیت زمین به شمار می‌رود. اگرچه در ابتدا، زیستگاه اصلی این پرنده آسیا بود، اما انسان‌ها این پرندگان را وارد دیگر مناطق جهان نیز کردند. در حال حاضر، قرقاول‌ها در بخش‌های عظیمی از اروپا و آمریکای شمالی و نیز استرالیا و نیوزلند یافت می‌شوند. سکونتگاه این پرندگان در آسیا، شامل دریای خزر، آسیای مرکزی، چین، شبه‌جزیره کره و ژاپن می‌شود. قرقاول‌های آمریکای شمالی، در جنوب کانادا، کالیفرنیا، نیو انگلند و کرانه‌‌ی ساحلی ویرجینیا زندگی می‌کنند. چندین دسته از این پرندگان در هاوایی نیز یافت می‌شوند.

۱. مرغ و خروس (۲۴ میلیارد)

مرغ و خروس

همان طور که انتظار می‌رود، پرنده‌ی اهلی موردعلاقه‌ی بشر، یعنی مرغ، پرجمعیت‌ترین پرنده‌ی روی زمین محسوب می‌شود. چیزی که انتظارش را نداشتیم، جمعیت خارق‌العاده و بسیار بالای مرغ‌ها در جهان است که با تعداد ۲۴ میلیارد، گوی رقابت را با فاصله‌ی زیادی از قرقاول که با ۱۷۳ میلیون در رتبه‌ی دوم قرار دارد، ربوده است. غذاهای گوناگون و مختلفی در سبد غذایی انسان‌ها دیده می‌شود که از مرغ تهیه شده‌اند. باستان‌شناسان معتقدند که بشر از مرغ برای اولین بار، به‌جای خوردن آن، در زمینه‌ی مسابقات خروس جنگی استفاده کرد. با این حال، مصرف گسترده‌ی این پرنده به‌عنوان غذا، بعد از تولید صنعتی آن در قرن بیستم صورت گرفت. اکنون، مرغ بخش عمده‌ای از غذاهای ملل مختلف را تشکیل می‌دهد. حتی برخی از کشورهای دنیا، مرغ را نمادی از پرورش و باروری می‌دانند. مرغ در فرهنگ مردم مصر، زرتشت و روم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. تعداد مرغ‌ها روزبه‌روز به‌طور سرسام‌آوری رو به افزایش است و جوانب گسترده‌ای از زندگی مردم را در بر گرفته است. بدیهی است که با یک یا چند تخم‌مرغ، می‌توان غذایی خوشمزه و لذیذ، خواه به‌صورت املت یا آب‌پز تهیه کرد. لازم به ذکر است، مبارزات خروس جنگی، هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان، طرفداران خاص خود را دارد.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه