لوکیشن فیلم: تیکن (ربوده شده)

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
لوکیشن فیلم: تیکن (ربوده شده)

تیکن (ربوده شده) یکی از سه‌گانه‌های اکشن سینمای جهان است که در ساخت آن سعی شده حال و هوای سینمای آمریکا و اروپا را با هم تلفیق کنند، به گفته منتقدان موفقیتی نسبی در این زمینه داشتند. در این قسمت از مجموعه لوکیشن فیلم می‌خواهیم شما را با این فیلم هیجان‌انگیز با بازی لیام نیسون که در پاریس فیلمبرداری شده است بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

نقد مجموعه تیکن (ربوده شده)

قسمت اول از سری فیلم‌های «ربوده شده» که در سال ۲۰۰۸ به سینما آمد از هر لحاظ اثری موفق و جذاب بود. «ربوده شده» از اکشنی جذاب به همراه داستانی ساده اما پرداخت‌ شده برخوردار بود که به لطف حضور قهرمانی مردانه با بازی لیام نیسون تبدیل به یکی از بهترین اکشن‌های سال شد و مخاطبان زیادی را به سینما کشاند. نیسون نیز پس از حضور در قسمت اول این فیلم به نوعی دوباره احیا شد، گیشه به حضورش روی خوش نشان داد و به‌ همین دلیل مورد توجه سازندگان فیلم‌های اکشن قرار گرفت و در سال‌های آینده، در چندین اثر اکشن حضور پیدا کرد و تبدیل به محبوب دل تهیه‌کنندگان سینمای اکشن آن هم در ششمین دهه‌ی زندگی‌اش شد؛ اما قسمت دوم این مجموعه اگرچه در گیشه موفق ظاهر شد اما نتوانست انتظارات منتقدان را به‌طور کامل برآورده کند و به نظر می‌رسید که باید پرونده این فیلم را برای همیشه بسته تصور می‌کردیم اما نسخه سوم «ربوده» شده هم از راه رسید و باز هم داستان مامور برایان را روایت می‌کند که در زندگی سراسر فلاکت بارش، بار دیگر باید یک دوجین آدم را از میان بردارد.

تیکن

برایان میلز (لیام نیسون) مامور سابق ایالات متحده که زندگی پس از بازنشستگی‌اش به مراتب از دوره کاری‌اش پرتلاطم‌تر و هیجان‌انگیزتر بوده، پس از نجات خانواده‌اش در قسمت قبل، در این قسمت با قتل غیر منتظره همسر سابقش لنی (فمک جانسن) مواجه می‌شود. شواهد پلیس نشان می‌دهد که برایان قاتل همسرش است اما برایان از دست ماموران فرار می‌کند تا بتواند به دنبال قاتل همسرش بگردد و انتقام خونش را از قاتلان همسرش گرفته و نام خودش را هم پاک کند.

خلاصه داستان تیکن

تیکن ۱

تیکن

برایان، جاسوس سابق سی‌آی‌ای که از همسرش جدا شده است، به همراه دوستانش به عنوان محافظ شخصی کار می‌کند. تا اینکه کیم (دختر ۱۷ ساله او که نزد مادرش زندگی می‌کند) به همراه دوستش آماندا به پاریس می‌رود. برایان که از خطرات سفر دختران جوان و تنها آگاه است، ابتدا مخالفت می‌کند؛ اما بعد با شرط ارتباط پی‌درپی تلفنی با سفر دخترش موافقت می‌کند. کیم و آماندا به محض ورود به پاریس در فرودگاه با پسر جوانی آشنا می‌شوند. این پسر بعد از یاد گرفتن آدرس محل اقامت آن‌ها، گروهی از قاچاقچیان انسان را به سراغ آن‌ها می‌فرستد. این واقعه مصادف می‌شود با تماس تلفنی برایان از آمریکا با کیم و در نتیجه از ربوده شدن دخترش توسط قاچاقچیان انسان آگاه می‌شود. برایان با کمک دوستانش می‌فهمد که ربایندگان گروهی آلبانیایی خطرناک هستند و مهلت کمی برای نجات دخترش باقی است.

هزینه ساخت این قسمت ۲۵ میلیون دلار بود که توانست درآمدی در حدود ۲۲۰ میلیون دلار برای سازندگانش کسب کند.

تیکن ۲

تیمن

برایان میلز، مأمور کارکشته و حرفه‌ای سیا، به دنبال ربوده شدن دخترش در سفری به پاریس، خودش را به آنجا می‌رساند تا او را بیابد … اما در قسمتِ دومِ فیلم، برایان میلز، این بار برای کار و تفریح با خانواده‌اش به استانبول می‌رود که دوباره سروکله‌ی عده‌ای پیدا می‌شود که می‌خواهند از او انتقام بگیرند.

هزینه ساخت تیکن ۲ در حدود ۴۵ میلیون دلار بود که توانست درآمدی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای سازندگانش کسب کند.

تیکن ۳

تیکن 3

داستان فیلم از زمانی شروع می‌شود که مامور عملیاتی سابق سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده امریکا (CIA) برایان میلز با بازی لیام نیسون متهم به قتل همسرش می‌شود در حالی که این یک پاپوشی بیش نیست او از دست افسران پلیس و ماموران دولتی گریخته تا قاتلان واقعی همسرش را بیابد و انتقام بگیرد اولویت او در این قسمت همانند دو قسمت قبل نجات دادن جان تنها دخترش کیم با بازی مگی گریس است. استودیوی فاکس قرن بیستم منتشر کننده این فیلم است.

«ربوده شده ۳» دقیقاً وضعیتی را دارد که باید از یک اثر در قسمت سوم انتظار داشت. فیلم نسبت به دو قسمت قبلی به‌طور کامل افت را در هر بخش تجربه کرده و به وضوح می‌توان مشاهده کرد که سازندگان سوژه مشخصی برای پرداخت در داستان نم پس داده زندگی برایان میلز نداشته‌اند. در قسمت جدید «ربوده شده» که مدت‌ها پس از اتفاقات استانبول به وقوع می‌پیوندد، دختر ِ میلز باردار شده و همسر سابقِ میلز هم با یک میلیونر ازدواج کرده است و به‌طور کل همه چیز تغییر کرده است به جز خودِ شخصیت برایان. به نظر می‌رسد که برایان در تمام این سال‌ها کوچک‌ترین تغییری در ظاهر و افکار و چهره‌اش به وجود نیامده و گذر زمان هیچ بلایی سر او نیاورده باشد!

هزینه ساخت تیکن ۳ در حدود ۴۸ میلیون دلار بود که توانست درآمدی در حدود ۳۲۵ میلیون دلار برای سازندگانش کسب کند. 

عوامل فیلم

  • کارگردان: پیر مورل
  •  تهیه‌کننده: لوک بسون
  •  نویسنده: لوک بسون
  •  رابرت مارک کامن

 بازیگران

  •  لیام نیسون
  •  فامکه یانسن
  •  مگی گریس
  •  زاندر برکلی
  •  هولی والانس
  •  کیتی کسیدی
  •  موسیقی: ناتانائیل مکالی 

لوکیشن فیلم

بیشتر لوکیشن فیلم در فرانسه و شهر پاریس می‌گذرد، اما بخش‌های ابتدایی فیلم نیز در شمال هالیوود فیلم‌برداری شده است. در ادامه کمی بیشتر با پاریس دیدنی‌های آن و شرایط سفر به این شهر رویایی آشنا می‌شویم.

پاریس

موقعیت پاریس روی نقشه

پاریس را بی‌آنکه دیده باشیم می‌شناسیم، پاریس را در فیلم‌ها زیاد دیده‌ایم، در کتاب‌ها تصور کرده‌ایم، نام خیابان‌های پاریس را بلدیم تلفظ کنیم، آثار اصلی‌اش را می‌شناسیم، رفته و نرفته بارها لمس‌اش کرده‌ایم... دیدن پاریس به تحقق پیوستن یک رویاست؛ دیداری از یک دوست ندیده‌ی خوب. پاریس دیدنی است؛ دوست داشتنی است و حتما باید در برنامه سفرتان قرار گیرد.

پاریس شهر بزرگی است. متروهای قدیمی دارد با دالان‌های تودرتو و طولانی، پله‌های بلند و عمیق که همه‌ی شهر را به هم وصل می‌کند. ولی پاریس از زیرزمین، آن هم با مترویی قدیمی چندان لطفی ندارد. پاریس را باید از روی زمین دید، با اتوبوس‌ها و گاهی پیاده. حتی می‌شود به دنبال اتوبوس شماره‌ی ٩٦ گشت و یادی از فیلم Bitter Moon کرد!

 

پاریس پایتخت فرانسه است که در شمال این کشور قرار دارد و رود سن از میانه آن می‌گذرد. این شهر با جمعیتی بالغ‌ بر ۱۲ میلیون نفر یکی از پرجمعیت‌ترین کلان‌شهرها اروپا است. با قدمتی به درازای دو هزاره، پاریس پایتخت فرانسه امروزه به یکی از مراکز بازرگانی و فرهنگی دنیا تبدیل شده است. مقر بسیاری از سازمان‌های جهانی مانند یونسکو در این شهر است و شرکت‌های بزرگ بازرگانی در این شهر نمایندگی‌ دارند. این شهر همچنین محبوب‌ترین مقصد توریست‌ها در سراسر جهان است و سالانه حدود ۳۰ میلیون توریست از آن بازدید می‌کنند.

سینما در فرانسه

فرش قرمز

با توجه به اینکه فرانسه دارای دومین صنعت سینما در جهان است، توجه مردم این کشور به سینما امری طبیعی است. در سرتاسر فرانسه در حدود ۴۵۰۰ سالن سینما وجود دارد که ۳۷۵ عدد از این سینماها در پاریس واقع‌شده است.

بزرگ‌ترین سالن سینمای پاریس گراند رکس نام داشته که ۲۸۰۰ نفر ظرفیت دارد. امروزه مجموعه‌های عظیمی با تعداد زیادی سالن نمایش (در حدود ۱۰ تا ۲۰ سالن) در پاریس ساخته شده است.

سالانه ۳۰ میلیون بلیت سینما در پاریس فروش می‌رود. بهای بلیط سینما در این شهر در حدود ۸ یورو بوده و در روزهای دوشنبه هر هفته به صورت نیم‌بها به فروش می‌رسد.

همچنین جشنواره‌ای به نام «فرنچ راندوو» به‌طور سالانه در پاریس برگزار می‌شود که پس از جشنواره کن و جشنواره برلین سومین جشنواره مهم سینمایی قاره اروپا محسوب می‌شود.

آب‌وهوای پاریس اقیانوسی است و در طول سال دمایی متوسط و هوایی مرطوب دارد.

دمای هوای پاریس در تابستان بین ١٥ تا ٢٥ درجه‌ی سانتی‌گراد و گرم، دلپذیر و آفتابی است؛ البته برای چند روز در سال ممکن است دمای هوا تا بیش از ٣٠ درجه بالا برود.

دیدنی‌های پاریس

  •  برج ایفل
  •  کلیسای نوتردام
  •  طاق پیروزی
  •  موزه لوور
  •  کاخ شایو
  •  باغ لوکزامبورگ
  •  خیابان شانزه‌لیزه
  •  سکره کور در مونمارتر
  •  کاخ گارنیه- اپرای ملی پاریس 

خرید در پاریس

خرید

پاریس در کنار لندن، نیویورک و میلان، یکی از مهم‌ترین مراکز مد دنیا است. این نکته البته باعث نمی‌شود که خرید کردن به یکی دو قلم لباس و کفش و کمربند و این‌جور چیزها محدود شود؛ می‌گویند خرید در پاریس حد و مرزی ندارد. آنجا همه‌جوره مغازه‌ای، از مرکز خریدهای بزرگ گرفته تا بوتیک‌های کوچک کنار خیابان و بازارهای سنتی پیدا می‌شود. این شهر البته به گران بودن هم معروف است و اگر دنبال اجناسی با قیمت مناسب می‌گردید، بهتر است به جای رفتن به فروشگاه‌های بزرگی مثل لافایِت، در خیابان شانزه‌لیزه یا ریولی یا بازارهای سنتی باستیل و سن‌کوئن گشتی بزنید.

پاریس برای کودکان

دیزنی لند

اما اگر با کودک‌تان به پاریس سفر کرده باشید، به بهانه‌ی او هم که شده روزی را برای دیدار از دیزنی لند در نظر بگیرید. شهر دیزنی، شهربازی بزرگی ‌است با شخصیت‌های معروف کارتون‌های والت دیزنی. برای کودکان بهشت است و برای بزرگتر‌ها بسیار سرگرم‌کننده؛ مخصوصاً اگر به کودک درون‌تان وعده‌ی دیدار با کارتون‌های زمان بچگی‌تان را داده باشید. دیزنی‌لند ٣٠ کیلومتری پاریس واقع شده و با قطار به راحتی قابل دسترسی است.

خوانندگان محترم کجارو، اگر شما نیز از طرفداران مجموعه «تیکن» هستید، لطفا نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذارید. ضمنا می‌توانید تمام مطالب بخش لوکیشن فیلم را در صفحه اختصاصی آن مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه