تور مجازی: کاتماندو، پایتخت کشور نپال

سارا کرایی
سارا کرایی پنجشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: کاتماندو، پایتخت کشور نپال

کاتماندو بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور نپال و هم‌نام دره‌ی کاتماندو است. امروزه، کاتماندو به قطب گردشگری مستقل و مقصدی برای همه سلیقه‌ها و درآمدها تبدیل شده است. با کجارو همراه باشید و چند تصویر پانوراما از این شهر دیدنی ببینید.

مقاله‌ی مرتبط:

طبق سرشماری سال ۲۰۱۱، کاتماندو کلان‌شهری با جمعیت ۲/۵ میلیون نفر در زمینی به مساحت ۵۰/۶۷ کیلومتر مربع است و با کوهستان‌های فولچوکی (Phulchoki)، ناگارجون (Nagarjun) و چاندراگیری (Chandragiri) احاطه شده است. دره‌ی کاتماندو بخشی از سه منطقه‌ کاتماندو، لالیتپور و باکتاپور (Kathmandu, Lalitpur, and Bhaktapur) است که بیشترین تراکم جمعیت کشور را دارد و خانه‌ی بیش از ۱۲ درصد جمعیت کشور نپال است.

کاتماندو، نپال

در گذشته، دره‌ی کاتماندو و نواحی اطرافش را نپال ماندالا می‌گفتند. تا قرن ۱۵ میلادی، شهر باکتاپور پایتخت کشور بوده است و آن زمان بود که شهرهای کاتماندو و لالیتپور بنا نهاده شدند. امروزه، کاتماندو مرکز توریستی و شاهرگ اقتصادی نپال محسوب می‌شود و به‌روزترین زیرساخت‌های شهری نپال را دارد. اقتصاد این شهر بر پایه‌ی صنعت گردشگری می‌چرخد.

کنده‌کاری‌ها و نقش‌برجسته‌های به جا مانده در دره‌ی کاتماندو گواه تاریخ ۲۰۰۰ ساله‌ی این شهر است. بخش اعظم جمعیت شهر را هندوها و بخش دیگر را پیروان دین بودا تشکیل می‌دهند. البته، پیروان ادیان دیگر نیز در این شهر ساکن هستند و همین امر کاتماندو را به شهری چندملیتی تبدیل کرده‌ است.

در ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۵، زمین‌لرزه‌ای به‌شدت ۷/۸ ریشتر در کاتماندو به وقوع پیوست که وحشتناک‌ترین فاجعه‌ی تاریخ نپال از بعد از زمین‌لرزه‌ی سال ۱۹۳۴ نپال به حساب می‌آید.

این زمین‌لرزه بیش از ۵۰۰۰ نفر کشته و ۱۰۰۰۰ نفر زخمی بر جای گذاشت. اگرچه مرکز زلزله در ۸۰ کیلومتری شمال کاتماندو، پایتخت نپال، بود، اما شدت آن به حدی بود که صدمات جبران‌ناپذیری به شهر وارد شد و در اثر آن بسیاری از بناهای توریستی کاتماندو، چون معبد سوایامباناث (Swayambhunath)، میدان پتنز دربر (Patan's Durbar)، میدان کاتماندوز دربر (Kathmandu's Durbar Square)، برج تاریخی داراهارا (Dharahara tower) و بسیاری بناهای دیگر در این زمین‌لرزه به‌شدت تخریب شدند.

در ادامه شما را به تماشای تصاویر پانورامای کاتماندو دعوت می‌کنم.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه