توک توک سولار بالاخره به انگلستان رسید

بهداد خسور
بهداد خسور سه شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
توک توک سولار بالاخره به انگلستان رسید

مرد هندی که قصد دارد سوار بر توک توک سولارش از هند خود را به لندن برساند، حالا پس از عبور از فرانسه به انگلستان رسیده تا در نزدیک‌ترین فاصله از مقصدش قرار بگیرد. تا امروز تلاش کردیم اتفاقات مهم سفر ناوین رابلی را در کجارو پوشش بدهیم. حالا او با نزدیک‌تر شدن به هدفش، درباره‌ی تجربیاتش از این سفر و به ویژه از زمان حضورش در خاک ایران حرف‌های جالبی زده است.

ناوین رابلی که چندی پیش خبر دزدیده شدن گذرنامه و کیف پولش در فرانسه به دست ما رسیده بود، هم اکنون موفق شده به همراه توک توک سولارش از مرزهای فرانسه عبور کند و از طریق تونل مانش وارد خاک انگلستان شده است. این مهندس هندی ۳۵ ساله که در ماه فوریه سفر خود را از هندوستان آغاز کرده بود، تا به حال حدود ۷ ماه در سفر بوده و چیزی بیش از ۹۹۰۰ کیلومتر را طی کرده است.

او که حالا با دریافت یک گذرنامه‌ی اورژانسی از سفارت استرالیا در فرانسه موفق شده خود را به خاک انگلستان برساند، پس از وارد شدن به این کشور گفت:

همه چیز تا رسیدن به پاریس فوق‌العاده پیش می‌رفت تا اینکه پس از گذشتن از این شهر مقداری از لوازم همراهم به سرقت رفت و دو باتری توک توک هم کاملاً خراب شدند و مجبور به جایگزین کردن آن‌ها شدم.

او همچنین گفت:

نکات مثبت و به یادماندنی این سفر این بود که مردم به هر طریقی که می‌توانستند در طول راه به من کمک ‌کردند و از من حمایت می‌کردند. مردم توک توک من را دوست دارند، این علاقه را به صورت ویژه در مردم ایران و چند کشور دیگر دیدم. در این کشورها مردم پیش من می‌آمدند و با من و توک توک سلفی می‌گرفتند. وقتی به آن‌ها می‌گفتم که توک توک من بدون بنزین یا گازوییل حرکت می‌کند، خیلی تعجب می‌کردند.

navin-rabelli

حالا ناوین رابلی که یک مهندس اتوموبیل است، امید دارد که سفر خود را در کاخ باکینگهام به پایان برساند. او همانطور که برای عکس گرفتن در کنار توک توک آماده می‌شد برای گزارشگر گاردین توضیح داد که مامورین مرزی انگلستان برای اطمینان از اینکه همه چیز تحت کنترل است تمام توک توک را بررسی کرده‌اند:

به خاطر اینکه من ۹ ماه در سفر بودم و با گذرنامه‌ی اورژانسی وارد خاک انگلستان می‌شدم باید همه چیز را از توک توک بیرون می‌آوردم تا همه جای آن را بررسی کنند.

توک توک رابلی توسط خود او دستکاری شده لوازم راحتی اولیه مثل تختخواب، صندلی اضافه برای یک نفر دیگر در توک توک، صندوقچه برای غذاهایی که از طرف مردم به او اهدا شده و یک اجاق خورشیدی در آن قرار داده شده است.

او می‌گوید ایده‌ی تبدیل کردن توک توک بنزینی به یک ریکشاو خورشیدی هنگامی به ذهنش رسید که همراه با یکی از دوستانش در هند بین تعداد زیادی توک توک با صدای سرسام‌آور در ترافیک گرفتار شده بودند.

tejas

سفر او از هندوستان آغاز شده و از آنجا ریکشاو او توسط کشتی به بندرعباس در ایران منتقل شده بود. پس از آن او از کشورهای ترکیه، بلغارستان، صربستان، اتریش، سوییس، آلمان و فرانسه گذشته تا به انگلستان برسد.

او برای رسیدن به هدفش که بالا بردن آگاهی درباره‌ی اتوموبیل‌های برقی و خورشیدی است باید خود را به زندگی در جاده‌ها عادت می‌داد. برای این کار او در دریاچه و رودخانه و حتی پاسگاه‌های پلیس حمام می‌کرده و بیشتر به غذاهایی که مردم به او اهدا می‌کردند تکیه داشته است.

ناوین حتی یکبار در ایران وقتی گلو درد داشته به توصیه‌ی افراد محلی مدفوع اسب را بو کرده تا گلو دردش تسکین پیدا کند.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه