بزرگترین شهرهای جنوب آسیا

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۲۴ شهریور ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

در این مقاله قصد داریم با چند شهر بزرگ و پرجمعیت نواحی جنوب آسیا آشنا شویم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

آسیای جنوبی، قسمت‌های جنوبی آسیا و شبه‌قاره هند را در بر می‌گیرد. این منطقه، متشکل از ۸ کشور شامل افغانستان، نپال، مالدیو، سریلانکا، بوتان، هند، بنگلادش و پاکستان است. گاهاً دیده شده که کشورهای برمه و عراق نیز در این تقسیم‌بندی حضور داشته‌اند. مجموع جمعیت تمامی این کشورها، چیزی در حدود ۱٫۶ میلیارد نفر است. موج شهرنشینی، موجب افزایش جمعیت شهرهای آسیای جنوبی شده است. شهرهای دهلی در هند و کراچی در پاکستان، هر یک جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر دارند. از دیگر شهرهای مهم این منطقه می‌توان به کلکته، داکا، لاهور، بنگلور، چنای، حیدرآباد و احمدآباد اشاره کرد. در ادامه با چند شهر پرجمعیت آسیای جنوبی آشنا می‌شویم.

دهلی، هند

دهلی

طبق برآوردها، حدوداً ۲۴٫۹۹ میلیون نفر در شهر ۲٫۰۷۲ کیلومتر مربعی دهلی زندگی می‌کنند. دهلی که در همسایگی پایتخت هند، یعنی «دهلی نو» واقع شده، شهری مملو از آثار تاریخی و نیز فرهنگ معاصر است. اقتصاد دهلی معمولاً با ارائه‌ی خدمات رفاهی مانند گردشگری، بانکداری، خدمات بهداشتی، فناوری اطلاعات و رسانه اداره می‌شود که موجب اشتغال‌زایی برای هزاران نفر از شهروندانش شده است. همچنین فعالیت‌های دولتی نیز درآمد بالایی عاید این شهر می‌کند. خرده‌فروشی از جمله مشاغل پول‌ساز در دهلی محسوب می‌شود.

دهلی طی دهه‌ی گذشته، با افزایش جمعیت بسیار بالایی روبرو بوده است. تلاش‌های زیادی از سوی دولت برای بهبود زیرساخت‌ها و نیز بالا بردن سطح رفاه زندگی در دهلی صورت گرفته است. بهبودهای انجام شده، موجب روی آوردن افراد بسیاری از سراسر هند به این شهر شده است. در دهلی، تعداد مردان بیشتر از زنان بوده و دین غالب مردم این شهر هندو است. گفته می‌شود سطح سواد مردم دهلی، بالا بوده و در حدود ۸۶٪ است.

کراچی، پاکستان

کراچی

کراچی مرکز استان سینگ در پاکستان است. کراچی بزرگترین شهر پاکستان و نیز مرکز اقتصادی و تجاری این کشور محسوب می‌شود. کراچی همچنین، با ۲۲٫۱۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان به شمار می‌رود. این شهر به لحاظ جغرافیایی در کرانه‌ی ساحلی دریای عربستان واقع شده و دو بندر بسیار شلوغ و معروف پاکستان، با نام‌های بندر بن قاسم و بندر کراچی نیز در این مکان قرار دارند. کراچی به طور قابل ملاحظه‌ای به افزایش درآمدی استان سینگ کمک می‌کند. کراچی به تنهایی ۲۰٪ از تولید ناخالص داخلی پاکستان را تأمین می‌کند.

پول‌سازترین مشاغل موجود در این شهر عبارتند از: تجارت، بانکداری و صنایع تولید خودرو و فولاد. کراچی از مالیات واردات کالا نیز درآمد کلانی به دست می‌آورد. مردم کراچی متشکل از نوادگان کشورهای دیگری مانند بنگلادش و افغانستان هستند که به گوناگونی و گستردگی فرهنگ‌های موجود در شهر منجر شده است. دین اکثریت مردم این شهر اسلام است. کراچی زادگاه و نیز محل فوت بنیانگذار کشور پاکستان، یعنی محمد علی جناح است.

بمبئی، هند

بمبئی

بمبئی در حدود ۱۷٫۷۱ میلیون جمعیت داشته و وسعتی به میزان ۵۴۶ کیلومتر مربع دارد. نام این شهر، در ابتدا بومبای بود. بمبئی مرکز ایالت مهاراشترا است. بمبئی قطب اقتصادی هند محسوب می‌شود و رتبه‌ی بازار سهامش در میان بزرگان جهان قرار دارد. صنایع بسیاری در بمبئی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: تولید پارچه، خودروسازی، تولید قطعات الکترونیکی و محصولات پتروشیمی. بمبئی، شهری بندری در دریای عربستان است که یک خلیج طبیعی عمیق دارد.

صنعت فیلمسازی هند که معروفترینش بالیوود است، در شهر بمبئی قرار دارد. بالیوود سالانه میلیون‌ها دلار عاید کشور کرده و فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد می‌کند. نژاد اکثریت مردم بمبئی، متشکل از ماراتایی‌ها و گجراتی‌ها است. البته وجود جمعیت بیش از حد در این شهر، موجب کمبود امکانات و در نتیجه ظهور پدیده‌ی زاغه‌نشینی شده است.

داکا، بنگلادش

داکا

داکا وسعتی به میزان ۳۶۰ کیلومتر مربع و نیز جمعیتی در حدود ۱۵٫۶۷ میلیون نفر دارد. داکا با مساجد معروفی از جمله «مسجد هفت گنبد» و «مسجد ستاره»، یکی از شاخص‌ترین شهرهای جهان اسلام محسوب می‌شود. برنج و جوت (کنف هندی) از جمله محصولات کشاورزی مهم این شهر به شمار می‌رود.

تعداد مردان داکا بیشتر از زنان این شهر است و نژاد غالب این مکان، بنگالی است. داکا جاذبه‌های گردشگری بسیاری مانند کلیساهای مربوط به قرون وسطی و مساجد گوناگونی دارد که موجب رونق صنعت گردشگری این شهر شده است. بخش‌های مهم اقتصادی داکا را تولید پارچه، داروسازی و فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهد.

رشد روز افزون شهرهای بزرگ آسیای جنوبی

دیگر شهرهای پرجمعیت آسیای جنوبی عبارتند از: کلکته، هند با ۱۴٫۶۷ میلیون نفر جمعیت، لاهور، پاکستان با ۱۰٫۵ میلیون نفر جمعیت، بنگلور، هند با ۹٫۸ میلیون نفر جمعیت، چنای، هند با ۹٫۷۱ میلیون نفر جمعیت، حیدرآباد، هند با ۸٫۷۵ میلیون نفر جمعیت و احمدآباد با ۷٫۱۸ میلیون نفر جمعیت. طبق برآوردها، جمعیت آسیای جنوبی تا سال ۲۰۳۰، حدوداً ۲۵۰ میلیون نفر دیگر نیز بیشتر خواهد شد. این افزایش بالای جمعیت، موجب بروز نگرانی‌هایی در زمینه‌ی تأثیر آن بر محیط زیست و منابع طبیعی شده است. در حال حاضر، زاغه‌نشینی، به تنهایی مشکل بزرگی در این مناطق محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه