معنی ضرب المثل فارسی؛ بوقش را زدند

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی یکشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ بوقش را زدند

ضرب‌المثل بوقش را زدند به دوران قدیم بازمی‌گردد. در آن دوران وسایل ارتباطی وجود نداشت، به همین خاطر برای اعلام اخبار به یکدیگر از بوق استفاده می‌کردند. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل بوقش را زدند

در روایات آمده است که در زمان‌های خیلی دور که تجهیزات و وسایل ارتباطی وجود نداشت، از بوق برای رساندن اخبار به یکدیگر استفاده می‌کردند. به طوری که در جاده‌های کشور ایران افرادی را مامور کرده بودند که با بوق زدن، اطلاعات و اخبار ضروری را به نقاط دورتر اعلام کنند.

از بوق برای تشکیل و افزایش سربازان ارتش و نیز ایجاد روحیه در آن‌ها برای مقابله و جنگ با دشمن نیز استفاده می‌کردند.

حتی بوق در مراسم شادی و عزا هم کاربرد داشت و به گرمای مجلس می‌افزایید.

جالب است بدانید که در روستاها با بوق زدن به شیوه‌ای خاص به کشاورزان خبر می‌دادند که گندم‌هایشان را برای آرد کردن به آسیاب ببرند.

اما از همه جالب‌تر این بوده است که هنگامی که شخصی از دنیا می‌رفت با بوق زدن به اهالی ده خبر می‌دادند. مثلا اگر شخصی شبانه فوت می‌کرد به شکل خاصی بوق می‌زدند و به اهالی دهکده اطلاع می‌دادند تا فردای آن روز به مراسم خاکسپاریش بروند.

در این میان افرادی هم وجود داشتند که بعد از چند روز سراغ آن شخص را از دوستان و اقوامشان می‌گرفتند و در جواب به آن‌ها می‌گفتند: «بوقش را زدند.» این عبارت به این معنا است که فرد مورد نظر از دنیا رفته است.

عبارت بالا به تدریج به ضرب‌المثل تبدیل شد و بر سر زبان‌ها افتاد و علاوه بر اعلام مرگ کسی، در مورد اشخاصی هم به کار می‌رود که در شغلی مقام و سمت خود را از دست داده‌اند. به این معنی که آن فرد دیگر مسئول کار نیست و اخراجش کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع parsnaz asriran

دیدگاه