کدام کشورها بیشترین جمعیت مسیحی دنیا را دارند؟

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی یکشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کدام کشورها بیشترین جمعیت مسیحی دنیا را دارند؟

مسیحیت به لحاظ جمعیتی، بزرگترین دین جهان محسوب می‌شود. مسیحیت، دینی یکتاپرستی بوده و «کاتولیک» متداول‌ترین مذهب این دین به شمار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم با چند مورد از کشورهایی که بیشترین جمعیت مسیحی جهان را دارند، آشنا شویم. 

دین مسیحیت آیینی یکتاپرستانه است که بر اساس زندگی و آموزه‌های حضرت عیسی مسیح (ع) استوار است. پیروان این دین بر این باورند که مسیح بر صلیب کشیده شد، سپس از مردگان برخاست و به آسمان عروج کرد و دوباره در پایان برای برقراری صلح جهانی به زمین باز خواهد گشت. این دین با جمعیت تقریبی ۲.۵ میلیارد نفر، بیشترین تعداد پیرو را در سرتاسر جهان در اختیار دارد. سه کشور پرجمعیت مسیحی جهان در قاره آمریکا قرار دارند و آسیا از این فهرست، بی‌بهره مانده است. در ادامه با این کشورها آشنا خواهیم شد.

آمریکا

مسیحیت

آمریکا با ۲۲۶,۸۸۶,۴۱۸ مسیحی، در صدر فهرست ما قرار می‌گیرد. مجموع مذاهب مختلف مسیحیت، ۷۰.۶ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. مذهب غالب آمریکایی‌ها «پروتستان» است.

تکامل مسیحیت در آمریکا، طی دوره‌ی حکومت بریتانیایی‌ها در این کشور به وقوع پیوست. برخی از ایالت‌های آمریکا مانند پنسیلوانیا، منحصراً به عنوان محل زندگی مسیحیان بنا نهاده شدند. استقلال مذهبی آمریکا در پی استقلال سیاسی این کشور رخ داد. استقلال مذهبی آمریکا موجب چند شاخه شدن کلیساهای پروتستان‌ها شد. پس از آن، پروتستان‌ها در صدد مقابله با تأثیر کلیسای کاتولیک‌ها بر مردم آمریکا برآمدند. در حال حاضر، ۲۴٪ از جمعیت مسیحیان آمریکا، کاتولیک هستند.

عقاید مذاهب مختلف مسیحیت، تفاوت‌های اندکی دارد. تمامی مذاهب مسیحی بر حقانیت و یگانگی خدا معتقد بوده و انجیل را کتاب مقدس خود می‌دانند. آمریکا دین رسمی ندارد، ولی طبق قانون اساسی این کشور، هر کسی آزاد است هر دینی که می‌خواهد داشته باشد. تعداد پیروان مسیحیت در آمریکا به‌طور پیوسته در حال کاهش است، ولی تعداد کسانی که به دین خاصی معتقد نیستند، همواره در این کشور رو به افزایش است.

برزیل

مسیحیت

برزیل پرجمعیت‌ترین کشور مسیحی آمریکای جنوبی و نیز دارای بیشترین تعداد مسیحیان کاتولیک در کل جهان است. این کشور ۱۸۳,۸۳۳,۸۳۱ نفر جمعیت مسیحی دارد. مجموع مذاهب مختلف مسیحیت، ۹۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. اروپاییان برای اولین بار، مذهب کاتولیک را به برزیل آوردند. کاتولیک برای اولین بار در قرن نوزدهم به عنوان مذهب رسمی برزیل اعلام شد. مذهب، تمامی جوانب سیاسی و اجتماعی زندگی مردم برزیل را در بر گرفته است. نشانه‌های این موضوع در جشنواره‌ها و فستیوال‌های این کشور کاملاً مشهود است.

طبق قانون اساسی برزیل، همگان آزادند هر دینی که مایل‌اند داشته باشند؛ از این‌رو، تعداد زیادی کلیسای پروتستان نیز در این کشور وجود دارد. از جمله کلیساهای پرتستان این کشور می‌توان به کلیسای لوتران، کلیسای باب تیست، کلیسای متدیست و کلیسای گواهان خداوند اشاره کرد. تعداد پیروان مذهب «کلیسای انجیلی» به دلیل چیرگی کلیسای کاتولیک برزیل، شدیداً در این کشور کاهش یافته است. طی سال‌های اخیر، سکولاریسم نیز در برزیل با افزایش مواجه بوده است.

مکزیک

مسیحیت

مکزیک ۱۱۱,۹۹۷,۸۶۴ مسیحی دارد که مذهب بیشترشان کاتولیک است. مجموع مذاهب مختلف مسیحیت، ۹۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. قدمت مسیحیت در مکزیک به دوران حضور اسپانیایی‌ها در این کشور باز می‌گردد. اسپانیایی‌ها که در آن زمان اکثر مکزیکی‌ها را کاف و بدون دین دیدند، تلاش کردند آئین کاتولیک را بر آن‌ها ارزانی بدارند.

بسیاری، گسترش دین مسیحیت در مکزیک را مدیون تندیس «بانو گوادلوپ» می‌دانند. این تندیس عنوانی است که کاتولیک‌ها به حضرت مریم داده‌اند. از آنجایی که رنگ پوست این تندیس بیشتر مایل به رنگ قهوه‌ای و شبیه به خود مکزیکی‌ها بود، مسیحیت بسیار راحت‌تر بین آنان مقبول شد. ریشه‌های مذهب پروتستان مکزیک به صده‌های ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ باز می‌گردد.

مکزیک نیز در مقابل ادیان مختلف انعطاف زیادی نشان می‌دهد و پیروان مذاهب گوناگون به‌طور برابر در کنار هم زندگی می‌کنند. در این کشور هر کسی می‌تواند دین مطابق میلش را داشته باشد. البته رشد سکولاریسم در مکزیک، موجب کاهش تعداد مسیحیان کشور شده است. همچنین، پیروان مذهب «کلیسای انجیلی» روز به روز با افزایش و پیروان مذهب کاتولیک این کشور همواره با کاهش روبه‌رو بوده است.

نیجریه

مسیحیت

نیجریه با ۸۸,۹۶۵,۴۰۷ مسیحی، پرجمعیت‌ترین کشور مسیحی قاره آفریقا محسوب می‌شود. مجموع مذاهب مختلف مسیحیت، ۴۹ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. مذهب اکثریت مسیحیان این کشور پروتستان است. مسیحیت، بیشتر در قسمت‌های مرکزی و جنوبی کشور نیجریه مشاهده می‌شود. نیجریه نیز مانند دیگر کشورهای آفریقایی به واسطه‌ی استعمار و مبلغان مذهبی با مسیحیت آشنا شد.

مذاهب مختلف مسیحیت در نیجریه عبارت‌اند از: کاتولیک، کلیسای ادونتیست‌های روز هفتم، باب تیست، کلیسای انگلیکان، کلیسای نیجریه و پیروان کلیسای خداوند. پیروان کلیسای پروتستان نیجریه نیز مانند دیگر پیروان این مذهب در کشورهای مختلف به اصول مسیحیت پایبندند اما روش‌های خاصی برای بیان ایمان خود دارند.

رشد کنونی مسیحیت

دیگر کشورهای پرجمیعت مسیحی عبارت‌اند از: روسیه با ۸۸,۰۱۷,۸۹۲ نفر مسیحی، فیلیپین با ۸۵,۸۴۸,۶۲۰ نفر مسیحی، کنگو با ۷۳,۱۸۳,۸۷۵ نفر مسیحی، اتیوپی با ۶۳,۶۵۸,۱۲۴ نفر مسیحی، ایتالیا با ۵۱,۳۳۹,۷۵۰ نفر مسیحی و آلمان با ۵۰,۹۳۸,۲۷۷ نفر مسیحی. انتظار می‌رود با رشد تعداد مسیحیان در آفریقای سیاه، تعداد کلی پیروان مسیحیت جهان با افزایش قابل توجهی مواجه شود. با این‌ حال، نباید رشد و گسترش بالای دین اسلام را نیز نادیده گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه