کشف ظروف سفالی از قبرستان عصر آهن قزوین

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
کشف ظروف سفالی از قبرستان عصر آهن قزوین

پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قبرستان در دشت قزوین به پدیدار شدن گوری هم دوره با گورستان عصرآهن و آثار منقولی از جمله ظروف سالم سفالی انجامید.

نوذر حیدری سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قبرستان گفت که در برنامه تعیین عرصه این محوطه، ۶۸ گمانه با عمق‌هایی کمتر از یک تا ۶ متر حفر شد که بیشترین تراکم آنها در محور جنوب غربی با ۲۸ گمانه است.

حیدری با بیان اینکه عرصه مشهود تپه قبرستان (هر دو بخش گورستان عصرآهن و بخش مسکونی – صنعتی دوره کلکولیتیک) تا پیش از گمانه‌زنی حاضر حدود هفت هکتار بوده اظهار داشت:

با گمانه‌زنی و کاوش‌های صورت گرفته فعلی این میزان به حدود ۱۷ هکتار می‌رسد که تعیین عرصه دقیق و حدود آن در نقشه تهیه شده محاسبه و در آینده نزدیک ارائه خواهد شد.

حیدری با اشاره به کشف یک گور با آثار منقولی از جمله ظروف سالم سفالی توسط گروه باستان شناس گفت:

با نظر ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی، مجوز کاوش گور صادر شد تا علاوه بر در امان ماندن از سرقت، بتوان به درکی نسبی از گورستان نویافته رسید که آیا هم زمان و بخشی از گورستان پیشین است یا خیر؟

به گفته او مطالعات مقدماتی روی آثار یافته شده در این گور و سایر آثار به دست آمده از گمانه‌های دیگر موید آن است که این گورستان همزمان با گورستان عصر آهن پیشین و در واقع بخشی از آن بوده که تاکنون ناشناخته باقی‌مانده است.

به‌ واسطه عمق کم گورها و قرار گرفتن در اراضی زیر کشت محصولات جالیزی مانند خربزه که به صورت غرق آبی آبیاری می‌شوند، تدفین‌ها آسیب‌های فراوان دیده و اکثر بقایای استخوان‌های اجساد کاملا پوسیده است و قابل برداشت نیست.

تپه قبرستان تپه زاغه و قره تپه (سگزآباد) در ۵۵ کیلومتری جنوب شهر قزوین و چهار کیلومتری شمال شهر سگزآباد از توابع شهرستان بوئین زهرا واقع شده‌اند و نخستین محوطه‌هایی هستند که کاوش‌های آموزشی میدانی باستان‌شناسی در آنها انجام گرفته است.

تپه قبرستان از دو بخش مسکونی- صنعتی متعلق به دوره کلکولیتیک و گورستان متعلق به عصر آهن تشکیل شده که بخش مسکونی-صنعتی، نیمه جنوبی تپه را تشکیل داده و بخش گورستان در نیمه شمالی و غربی آن واقع شده است.

مجیدزاده بر اساس طبقه‌بندی سفال، آغاز استقرار در این محوطه را اواخر هزاره ششم و اوایل هزاره پنجم و پایان آن را سه هزار پیش از میلاد تاریخ گذاری کرده است.

در دوره جدید کاوش‌ها که توسط دکتر حسن فاضلی انجام گرفت دوره جدیدی به گاهنگاری تپه قبرستان اضافه نشده ولی بر اساس تاریخ گذاری مطلقی که انجام شده تاریخ آغاز استقرار در این محوطه به ۵۳۷۰ پیش از میلاد برمی‌گردد که در ۴۴۶۰ پیش از میلاد متروک شده است.

پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قبرستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال اجرا است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه