اشتباهات پرهزینه در سفر و روش هایی برای پیشگیری از آنها

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
اشتباهات پرهزینه در سفر و روش هایی برای پیشگیری از آنها

بسیاری از نکاتی که در گذشته به عنوان تمهیدات لازم برای برنامه‌ریزی سفر عنوان می‌شده، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای دیجیتال، دیگر کارایی سابق را ندارند؛ مواردی مثل رزرو کردن از مدت‌ها قبل یا تبدیل پول در فرودگاه. مسافرانی که امروزه از این قواعد پیروی می‌کنند، زمان، پول و فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. در این مقاله با برخی از اشتباهات در طول سفر به خصوص سفرهای خارجی آشنا می‌شویم که برای ما هزینه‌های گاه زیادی به دنبال دارند. با کجارو همراه باشید.

احتمالا مقاله‌های زیادی درباره‌ی اینکه در طول سفر باید چه کارهایی انجام دهید تا سفری راحت و بی‌دردسر داشته باشید، خوانده‌اید. بیشتر این مقالات شما را به انجام کاری تشویق می‌کنند. در این مقاله با اشتباهاتی آشنا می‌شویم که باید از انجام آن‌ها خودداری کنید تا هزینه‌ی اضافی به شما تحمیل نشود. به خصوص در سفرهای خارجی که کمبود پول می‌تواند مشکلی بسیار جدی باشد. این توصیه‌ها را از زبان یک نویسنده‌ی سفر بشنوید.

به سایت‌های تخصصی اکتفا نکنید

سایت‌های اختصاصی رزرو بلیط و انتخاب پرواز در کنار همه‌ی مزیت‌هایی که دارند دارای نقطه ضعف نیز هستند. بسیاری از سایت‌های تخصصی مخصوص رزرو پرواز، ایرلاین‌های کوچک و پروازهای کم‌هزینه را در نظر نمی‌گیرند. با استفاده از این سایت‌ها ممکن است بسیاری از فرصت‌های ارزان برای سفر را از دست بدهید. به جای این کار از سایت‌های عمومی‌تر یا موتورهای جست‌وجوی دیگر استفاده کنید. برای اینکه بتوانید مقدار قابل توجهی از هزینه‌ی پروازتان را کاهش دهید باید بیشتر بگردید. برای مثال من زمانی که می‌خواستم از نیویورک به پاریس پرواز کنم با کرایه‌ی ۹۰۰ دلاری مواجه شدم. بنابراین دنبال راه ارزان‌تری برای طی کردن این مسیر گشتم. با پرداخت ۶۰۰ دلار ابتدا به دوبلین پرواز کردم  و با یک پرواز ارزان دیگر با ۶۰ دلار به پاریس رسیدم. گرچه راه من دورتر شد اما ۲۴۰ دلاری که صرفه‌جویی کردم ارزش آن را داشت. امروزه تعداد هواپیمایی‌های ارزان روز به روز در حال گسترش است و احتمالا می‌توانید یکی از آن‌ها را که مناسب شرایط‌‌‌تان است پیدا کنید.

خیلی زودتر از موعد مقرر رزرو نکنید

هزینه های سفر

مطمئنا زمانی که تصمیم می‌گیرید به جایی سفر کنید، هیجان‌زده می‌شوید و دوست دارید، پرواز، هتل یا اقامتگاه‌تان را همین الان رزرو کنید. اما این یک اشتباه است و در بیشتر مواقع شما متوجه می‌شوید که بسیار بیشتر از همسفرانتان برای رزرو پرواز و هتل هزینه کرده‌اید. پس قبل از سفر، برای رزرو عجله نکنید و منتظر فرصت‌های بهتر بمانید.

بهترین بازه‌ی زمانی برای خرید بلیط هواپیما ۶ تا ۸ هفته قبل از تاریخ پرواز است و اگر در فصول پرگردشگر به جایی سفر می‌کنید زمان مناسب برای رزرو، سه تا چهار ماه قبل است. اما برای سفر با تورها یا کشتی‌های تفریحی تا دقایق آخر صبر کنید. شرکت‌ها باید کشتی‌ها و تورها را به هر نحوی پر کنند بنابراین در لحظات آخر تخفیف‌های خوبی نصیب شما می‌شود.

زیاد دست روی دست نگذارید

استفاده از فرصت‌های لحظه‌ی آخر، نیازمند سرعت عمل است. ایرلاین‌ها و شرکت‌های توریستی، زیاد منتظر شما نمی‌مانند بنابراین از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنید. اگر قیمت‌ها را دنبال کردید و متوجه شدید که قیمت‌ها در حال کاهش هستند سریعا موقعیتی را رزرو کنید. شما ۲۴ ساعت فرصت دارید تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آن را کنسل کنید. از فرصت استفاده کنید، آن را رزرو کنید و بعد درباره‌ی آن تصمیم بگیرید. در نهایت می‌توانید آن را نگه‌دارید یا لغو کنید. اگر برای فکر کردن صبر کنید قبل از اینکه آن را رزرو کرده باشید، ممکن است یک فرصت عالی را از دست بدهید. این نکته را فراموش نکنید کسانی که آن‌قدر منتظر می‌مانند تا هیچ فرصتی را از دست ندهند، معمولا مجبور می‌شوند بیشتر هزینه کنند.

با تاکسی رفت و آمد نکنید

هزینه های سفر

تاکسی‌ها برای افرادی که می‌خواهند سفر ارزان‌قیمتی داشته باشند، به هیچ عنوان انتخاب مناسبی نیستند. همه جای دنیا، رفت و آمد با تاکسی گران‌تر است. تنها مواقعی که می‌توانید از تاکسی استفاده کنید یکی زمانی است که کرایه‌ی آن را با چند همسفر دیگر تقسیم می‌کنید و دیگری زمانی که دیروقت از جایی برمی‌گردید و وسایل حمل و نقل عمومی کار نمی‌کنند. پس برای کاهش هزینه‌هایتان در سفر تا جایی که ممکن است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

بیمه‌ی مسافرتی را از قلم نیندازید

شاید فکر کنید پرداخت پول برای بیمه‌ی مسافرتی یک هزینه‌ی اضافی است اما فراموش نکنید که شما هرگز نمی‌دانید در طول سفر و در مسیر، چه اتفاقاتی در انتظار شما است. شاید غفلتا دست و پایتان بشکند، دوربین و چمدانتان را گم کنید، حین غواصی با مشکل مواجه شوید یا حتی به دلیل یک حادثه‌ی طبیعی ممکن است مجبور شوید تا کشوری را ترک کنید. پس به هیچ عنوان بیمه‌ی مسافرتی را فراموش نکنید. این بیمه در سفرهای خارجی در موارد اورژانسی چه از لحاظ پزشکی چه موارد دیگر از شما حمایت می‌کند. حتی اگر هزینه‌های سفرتان بیش از حد بالا رفته به ‌هیچ‌وجه این کار هوشمندانه را پشت گوش نیندازید.

هاستل‌ها را فراموش نکنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هاستل‌ها اقامتگاه‌هایی کثیف، با تخت‌های شکسته و خراب هستند که به دانشجویانی که به لحاظ مالی مشکل دارند اختصاص دارند و احتمالا سال‌ها است که این کلیشه را در سریال‌ها و فیلم‌ها مشاهده می‌کنید. اما حقیقت این است که این روزها هاستل‌ها نیز امکانات خوبی به مسافران عرضه می‌کنند؛ امکاناتی از قبیل میز بیلیارد، اتاق تلویزیون، ایکس باکس، کامپیوترهای رایگان و حتی امکانات خشک‌شویی. همچنین در برخی از هاستل‌ها می‌توانید از تورهای برنامه‌ریزی شده، گشت‌های یک روزه، وای‌فای رایگان و اتاق‌های خصوصی به همراه حمام استفاده کنید.

پس بدون نگرانی در هاستل‌ها اقامت کنید. این روزها دیگر هاستل‌ها، فقط مکانی مختص کوله‌پشتی‌ گردهای علاقه‌مند به سفر ارزان‌قیمت نیستند. در این هاستل‌ها می‌توانید دوستان جدیدی از سراسر دنیا پیدا کنید. دوستانی که همگی مثل شما علاقه‌مند به سفر هستند و به خاطر مسائل مالی خود را از این لذت محروم نمی‌کنند. البته فراموش نکنید که قبل از دوست شدن با کسی، جانب احتیاط را رعایت کنید.

در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهم غذا نخورید

هزینه های سفر

غذاهایی که در رستوران‌های اطراف جاذبه‌های گردشگری بزرگ سرو می‌شوند معمولا دو برابر قیمت دارند و این قیمت بالا لزوما به معنای لذیذ و باکیفیت یا اصیل بودن آن غذا نیست. دلیل این امر بسیار ساده است. رستوران‌های این چنینی، چون می‌دانند مشتری‌هایشان شاید هرگز به آنجا برنگردند چندان نگران کیفیت غذاها نیستند. البته گردشگران نیز معمولا تفاوت یک غذای اصیل و محلی با کیفیت و معمولی را متوجه نمی‌شوند. آن‌ها تحت هر شرایطی خوشحال هستند چون وقتی به خانه برمی‌گردند برای دوستشان از پیتزای لذیذی که درست جلوی کولوسئوم خورده‌اند، تعریف می‌کنند.

برای پیدا کردن رستوران خوب برای غذا خوردن از قانون شش بلوک پیروی کنید. از یک جاذبه‌ی گردشگری مهم، شش بلوک در هر جهتی که دوست داشتید دور شوید. هر چه دورتر بروید غذاهای محلی اصیل، لذیذتر و ارزان‌تری پیدا می‌کنید. می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند Thrillist نیز برای این منظور استفاده کنید. یا در سایت‌هایی مثل OpenRice یا Foursquare که در آن‌ها اهالی منطقه درباره‌ی رستوران‌ها نظر داده‌اند جست‌وجو کنید. توصیه‌ی من این است که از رستوران‌هایی با منوهای پر زرق و برق و چندزبانه دوری کنید.

از تقسیم کردن هزینه‌ها نترسید

مطمئنا خوابیدن در تختخواب یک غریبه، سوار شدن در یک ماشین به همراه آن‌ها یا رفتن به خانه‌ی یکی از دوستان آن‌ها برای خوردن یک وعده غذا کمی عجیب است. اما تقسیم هزینه‌های سفر یا مصرف مشترک (sharing economy) واقعیتی هیجان‌انگیز است که امروزه روز به روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا به میزان قابل توجهی در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید، از شیوه‌ی سفر توریستی فاصله بگیرید و سبک زندگی اهالی آن منطقه را از نزدیک لمس کنید. مگر نه این است که برای آشنایی با فرهنگ مقصد مورد نظر سفر کرده‌اید؟ این اقتصاد مشارکتی به شما کمک می‌کند که تجربه‌ی بی‌نظیری از زندگی در شرایط جدید کسب کنید. سایت‌های مختلفی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید افرادی را برای اجاره‌ی ماشین، هم‌اتاق شدن و... پیدا کنید. به عنوان مثال BlaBlaCar یا Gumtree برای کرایه‌ی خودرو به صورت مشترک در نظر گرفته شده‌اند.

پولتان را در فرودگاه تبدیل نکنید

اگر پول‌هایتان را آتش بزنید بهتر از این است که در فرودگاه آن را به وجه رایج مقصد مورد نظر تبدیل کنید. هرچه از بازارهای ارزی فاصله بگیرید نرخ ارز شرایط بدتری خواهد داشت. از این رو دفاتر و بانک‌های موجود در فرودگاه‌ها جای مناسبی برای تبدیل پول نیستند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که جاهایی که با شعار بدون کارمزد پول را تبدیل می‌کنند مطمئنا از جای دیگری آن را جبران می‌کنند.

تا جایی که امکان‌پذیر است پول نقد تبدیل نکنید مگر اینکه واقعا به آن نیاز داشته باشید. در صورت نیاز این کار را در بانک‌های بزرگ مراکز شهر انجام دهید که در آن‌ها نرخ ارز معقولانه‌تر است و کارمزد کمتری از مشتری دریافت می‌شود.

از چک‌های مسافرتی استفاده نکنید

هزینه های سفر

حتی در سال ۲۰۱۶ میلادی هم هستند افرادی که فکر می‌کنند باید با چک مسافرتی سفر کنند. برای قدیمی‌ترها، چک‌های مسافرتی چک‌هایی هستند که توسط بانک با یک مقدار مشخص ارائه می‌شوند و حامل چک می‌تواند هرجای دنیا آن را به پول نقد تبدیل کند. قبل از ظهور دستگاه‌های خودپرداز، این بهترین شیوه‌ی دسترسی به پول برای مسافران بود. در حال حاضر بهترین راه، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌‌های اعتباری است. امروزه، دیگر هر جای که پا بگذارید دستگاه خودپرداز وجود دارد و از کارت‌های اعتباری پشتیبانی می‌کند.

از کارت‌های بانکی که کارمزد می‌گیرند استفاده نکنید

هزینه های سفر

کارمزد کارت‌های بانکی در سفر، زمانی که شما پول زیادی را برای خورد و خوراک و اقامت‌تان صرف کرده‌اید، واقعا هزینه‌ای اضافی است. از کارت‌های اعتباری و بانکی استفاده کنید که برای تراکنش‌های خارجی کارمزد دریافت نمی‌کنند. به این ترتیب بسیاری از هزینه‌های بانکی شما شامل کارمزدها کاهش پیدا می‌کند.

از کنار دفاتر گردشگری محلی، ساده عبور نکنید

تعجب می‌کنم که چرا گردشگران بسیار کمی به دفاتر گردشگری محلی رجوع می‌کنند. من همیشه در سفرهای مختلف، اولین جایی که سر می‌زنم یک دفتر گردشگری محلی است. آن‌ها معمولا درباره‌ی رویدادها و جشنواره‌های در حال برگزاری و مسیرهای خلوت‌تر که گردشگران کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند، پیشنهادات خوبی دارند که در هیچ کتاب راهنمای سفری پیدا نمی‌شود. این نکته را فراموش نکنید که شغل آن‌ها همین است. آن‌ها همه چیز را درباره‌ی محلی که به آن سفر کرده‌اید می‌دانند. علاوه بر این از این دفاتر می‌توانید کارت‌های مخصوص گردشگری تهیه کنید که امکان دسترسی با تخفیف یا رایگان برای مکان‌های مختلف مثل موزه‌ها، جاذبه‌های گردشگری و وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای شما فراهم می‌کنند.

پس، هنگام سفر به هر مکان جدید که رسیدید به یک دفتر گردشگری سر بزنید و از آن‌ها درباره‌ی جاذبه‌ها و فعالیت‌های تفریحی موجود پرس‌وجو کنید. نقشه‌ی شهر یا کارت‌های تخفیف بگیرید و اگر هنوز جایی را برای اقامت انتخاب نکرده‌اید از آن‌ها بخواهید تا در پیدا کردن و رزرو یک مکان مناسب به شما کمک کنند.

مطالب مرتبط:

منبع thrillist

دیدگاه