ثبت ملی چهار بنای تاریخی در تهران

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
ثبت ملی چهار بنای تاریخی در تهران

ویلای پناهی، حمام دزاشیب، دانشگاه جنگ(دافوس) و موقوفه تربیتی متقین با تصویب کمیته ملی ثبت بناها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

مدیرکل ثبت بناها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: پرونده ثبت هشت بنای تاریخی پایتخت در جلسه امروز کمیته ملی ثبت بناها و بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

فرهاد نظری افزود:

در نهایت چهار از مجموع بناهای پیشنهادی با تصویب این کمیته، در فهرست میراث ملی کشور ثبت شدند. شماره ثبت این بناها در فهرست میراث ملی کشور با تایید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.

نظری افزود:

کمیته ثبت بناها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی هر ۲۰ روز یکبار تشکیل جلسه داده و موضوع ثبت آثار تاریخی پیشنهادی کشور در میراث ملی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • خانه تاریخی موسوم به «ویلا پناهی» از جمله بناهای ساخته شده توسط (مارسل دوبرل) است که در حدود سال ۱۳۱۷ه.ش در خیابان انقلاب، حدفاصل خیابان وصال شیرازی و فلسطین به سفارش اصغر پناهی یکی از پیمانکاران معروف دوره پهلوی ساخته شده است.
  • بنای حمام دزاشیب نیز مربوط به دوران قاجار(فتحعلی شاه) در شهرستان شمیران واقع شده است.
  • دانشگاه جنگ (ضلع شمالی خیابان امام خمینی) در زمان رضاشاه پهلوی و به سال ۱۳۱۴ احداث شده است.
  • مجتمع آموزشی و تربیتی موقوفه متقین از سال ۱۳۰۴ با عنوان هنرستان دختران و پرورشگاه در خیابان سی تیر تهران فعالیت آموزشی و پرورشی دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه