گورستان قطار‌های اویونی؛ بولیوی

زهره ملکی
زهره ملکی یکشنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
گورستان قطار‌های اویونی؛ بولیوی

گورستا‌ن‌ها همیشه محل دفن آدم‌ها نیستند، گاهی هم پیش می‌آید که این مکان‌ها جایگاه دفن ماشین‌ها و ابزارها باشد. در ۳ کیلومتری شهر صنعتی اویونی، در جنوب غرب بولیوی، گورستانی از قطار‌های قدیمی وجود دارد که امروزه به یکی از مناطق توریستی این شهر بدل شده است. برای آشنایی بیشتر با این شهر و گورستان قطارها با کجارو همراه باشد.

اویونی یکی از شهرهای صنعتی کشور بولیوی است. در این منطقه به دلیل وجود زمین‌های شوره‌زار و کمبود آب، کشاورزی رونقی ندارد. اما همین زمین‌های شوره‌زار و جاذبه‌های گردشگری منطقه باعث شده است که هر ساله حدودا ۶۰۰۰۰ گردشگر از سراسر دنیا از این شهر دیدن کنند. یکی از جاذبه‌های گردشگری اویونی گورستان قطارها است که در نزدیکی این شهر واقع شده است. در گذشته این شهر مرکزی بوده است که قطارها از آنجا مواد معدنی را به بندرگاه‌های اقیانوس آرام حمل می کردند. شهر اویونی یک گذرگاه مهم حمل و نقل بود که شهرهای مهم این منطقه را به هم متصل می‌کرد، اما طرح و برنامه‌هایی که قرار بود با گسترش خط‌ آهن، این شهر را به یک قطب تجاری تبدیل کند خیلی زود و نابهنگام به پایان خود نزدیک شد.

گورستان قطارها ۱

ساخت شبکه‌ی ریلی در سال ۱۸۸۸ آغاز شد و در سال ۱۸۹۲ به پایان رسید. این پروژه توسط رئیس جمهور بولیوی مورد حمایت قرار گرفت، زیرا او معتقد بود کشور بولیوی با یک سیستم حمل و نقل خوب به رشد و شکوفایی خواهد رسید. اما مردم بومی این منطقه با نام قوم آیمارا دائما در پروژه ساخت خط‌ آهن اختلال ایجاد کردند. بومیان منطقه با توسعه و پیشرفت این شهر مخالف بودند، زیرا توسعه خط‌ آهن را نوعی مداخله در زندگی عادی خود می‌دانستند.

گورستان قطارها ۲

اکثر این قطارها در خدمت شرکت‌های استخراج معادن بودند، اما در دهه‌ی ۱۹۴۰ زمانی که به دلیل کاهش مواد معدنی، صنعت معادن در این منطقه فروپاشید قطارهای بسیاری بلااستفاده رها شدند که در نتیجه گورستان قطارها به‌وجود‌ آمد. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این گورستان به یک موزه تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه