با کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه آشنا شوید

موسی معتمدی
موسی معتمدی سه شنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
با کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه آشنا شوید

کلیسا‎ی اسپِیسو کامِنی (Spaso-Kamenny) در جزیره‌ی کوچکی واقع در بخش میانی دریاچه‎ی کوبنسکی Kubensky Lake واقع شده است، این صومعه در منطقه‎ی شهری Ust-Kubinsky District در ایالت ولوگدا واقع شده (بخشی از استان یا شهر در شوروی سابق را Oblast می‎گویند) و حدود ۵۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله داشته و در شمال آن قرار دارد. با کجارو همراه باشید.

جزیره‎ی کامِنی جزیره‎ای بسیار کوچک بوده و مساحت آن فقط ۱۲۰ در ۷۰ متر است و دریاچه‌ای که این جزیره در آن واقع شده با آب و هوای نامساعد و طوفان‌های مکرر خود شناخته شده است. کلیسای اسپِیسو کامِنی که در این جزیره واقع شده به عنوان نخستین صومعه‎ی سنگی در شمال کشور روسیه شناخته می‌شود.

زمانی که این صومعه ساخته شد، راهبان و صومعه‌نشینان برای جلوگیری از فرسایش این جزیره اطراف آن را با بتن‎های سنگی استحکام بخشیدند. دلیل اینکه این صومعه با نام اسپِیسو کامِنی شناخته می‎شود این است که به صورت تحت الفظی به عبارت “Savior on Stone” یا "استحکام بخشیده شده با سنگ" اشاره دارد، به اصطلاح این نام‌گذاری به افتخار معبد اصلی Transfiguration of Our Savior است.

کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه1

اگر بخواهید تاریخچهی مختصری از این صومعه بدانید باید بگوییم که در سال ۱۲۶۹ دوک گلِب واسیلوویچ، شاهزادهی شهر بلوزرسک روسیه، در طوفان شدیدی گیر افتاد و به‌سختی خود را به سمت ساحل کشاند و با مکانی مواجه شد که جمعی از معتکفین و زاهدان در آنجا ساکن هستند. وقتی او متوجه شد که این معتکفین نمیتوانند کلیسا بسازند؛ دستور ساخت یک کلیسای چوبی را داد؛ اما بعد از گذشت ۲۰۰ سال در همان مکان یک بنای چهارستون سنگی ساخته شد. اگرچه این صومعه پابرجا ماند ولی نتوانست پیشرفت کند و دلیل اصلی آن کوچک بودن و دورافتاده بودن جزیره از شهر بود.

در قرن ۱۶، این صومعه کم کم شهرت خود را از دست داد. این مکان بیشتر به‌عنوان مکانی برای تبعید از مسکو شناخته شده بود، مکانی بود که یک فرد مذهبی مسن به نام ایوان نِرونوف اولین بار به آنجا تبعید شد.

در سال ۱۷۷۴، یکی از افراد تبعید شده صومعه را به آتش کشید و پس از آن معتکفین به مدت ۲۶ سال به ولوگدا منتقل شدند. سرانجام در سال ۱۸۰۱ به جزیره بازگشتند، کلیسای بزرگ‌تری در این شهر بازسازی شد که به جای یک گنبد دارای 5 گنبد بود. تنها ساختمانهایی که پس از قرون وسطی در این جزیره ساخته شدند مربوط به یک مسافرخانه و دو فانوس دریایی بود که در سال ۱۸۷۰ برای رفع نیازهای معتکفین و بازدیدکنندگان صومعه ساخته شدند.

در سال ۱۹۲۵، دولت شوروی این صومعه را تعطیل کرد و این جزیره بار دیگر مکانی برای تبعید مجرمان شد. در سال ۱۹۳۷، پس از پایان زمان تبعید جمعی از زندانیان، این جزیره را ترک کردند و باز این جزیره خالی از سکنه شد.

طی سالهای گذشته، گروهی از داوطلبان تلاش کردند که کلیسا را بازسازی کنند، ولی پیشرفت این طرح به دلیل کمبود بودجه بسیار کند بوده است.

 

کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه2

کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه3

کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه4

کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه5

کلیسای اسپیسو کامنی در روسیه6

اوایل قرن ۲۰ - تصویری از کلیسای اسپِیسو کامِنی

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه