کتابخانه مدرن اسکندریه، مکانی دیدنی برای جذب توریست در مصر

سمیه اکبری
سمیه اکبری سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
کتابخانه مدرن اسکندریه، مکانی دیدنی برای جذب توریست در مصر

کتابخانه اسکندریه مصر یکی از مراکز مهم فرهنگی و گردشگری شهر اسکندریه است که معماری منحصربه‌فردی دارد و همین امر باعث شده است تا در ساحل مدیترانه همچون نگین نقره‌ای بدرخشد. 

كتابخانه معروف اسكندریه در ماه اكتبر سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. در ابتدا قرار بر این بو‌د تا این کتابخانه به یکی از مراکز تبادل اطلاعات در دنیا و به‌ویژه در جهان اسلام تبدیل شود. ولی در حال حاضر، این کتابخانه علاوه بر نهادی علمى و آموزشى، یكى از دیدنی‌های توریستى مصر محسوب می‌شود و می‌كوشد كه یاد كتابخانه اسطوره‌اى اسكندریه را در مصر باستان زنده كند.

کتابخانه اسکندریه

معمار این کتابخانه ارزشمند، Snohetta/Hamza Consortium  از معماران اتریشی است. فرایند ساخت این پروژه ۴ سال (۱۹۹۸-۲۰۰۲) به طول انجامید و کتابخانه آن نیز با کمک سازمان ملل و چند کشور راه‌اندازی شد. 

جالب است بدانید در مسابقه‌ای که ایجاد شد، طرح معمار برجسته کشورمان، بهرام شیردل نیز برنده شد، اما به دلایلی اجرا نشد.

کتابخانه اسکندریه

معمارى شگفت‌انگیز كتابخانه جدید اسكندریه كه به یک صفحه شیب‌دار نقره‌اى شباهت دارد، در ساحل زیبای مدیترانه می‌درخشد.

کتابخانه اسکندریه

این مجموعه بیش از ۸۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده در سال دارد و به‌عنوان نماد اسکندریه، عامل موثری در جذب توریست و رونق صنعت گردشگری مصر مبدل شده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به تاریخچه کتابخانه

کتابخانه اسکندریه

یكى از شگفتی‌هاى دنیاى قدیم، كتابخانه اسكندریه در كشور مصر بود. این كتابخانه ۲۲۸ سال قبل از میلاد مسیح، توسط بطلمیوس اول در شهر بندرى اسكندریه بنا شد و به محلى براى تجمع و تبادل نظر محققان و دانشمندان آن زمان درآمد.

کتابخانه اسکندریه

البته كتابخانه اسكندریه در گذر زمان گرفتار حوادث و بلایای مختلفی شد که باعث تخریب آن شدند. نخستین بار، ژولیوس سزار، ۴۸ سال قبل از میلاد مسیح، با به آتش كشیدن اسكندریه خساراتى به این محل وارد كرد. سپس حملات متعدد رومیان در سال ۳۰۰ میلادى، سبب نابودى تدریجى آن شد.

کتابخانه اسکندریه

در این كتابخانه باستانى، حدود ۷۰۰ هزار جلد از آثار معتبر آن زمان بر روى پاپیروس نگهدارى مى‌شد و كارمندان این كتابخانه مرتب این آثار را براى حفظ كیفیت بازنویسى مى‌كردند؛ تا اینكه در سده چهارم میلادى تمام این آثار در جنگ سوخت و نابود شدند.

کتابخانه مدرن اسکندریه 

ساخت بناى جدید كتابخانه اسكندریه در مصر، ۱۸ سال پیش آغاز شد. معمارى این بنای شگفت‌انگیز شبیه به یک صفحه‌ی شیب‌دار نقره‌اى است. بر روى نمایى از گرانیت خاكسترى، حروف الفبا به تمام زبان‌هاى دنیا كنده‌كارى شده است.

کتابخانه اسکندریه

در  دو سال اول افتتاح این بنا در حدود یک میلیون نفر از آن بازدید كرده‌اند و به‌عنوان یكى از جاذبه‌هاى توریستى مصر درآمده است.

کتابخانه اسکندریه

یكى از جوانان اسكندریه مى‌گوید:

به نظر من، كتابخانه اسكندریه فقط براى این شهر مهم نیست، بلكه براى مصر اهمیت دارد تا به دنیا نشان دهد كه ما چیزهاى مدرن هم داریم. خیلى از مردم فكر مى‌كنند كه در مصر فقط اهرام ثلاثه و شتر وجود دارد.

دانلود ویدیو

حدودا نیمى از مخارج ساخت این بناى ۲۰۰ میلیون دلارى از طریق كمك‌هاى خارجى تامین شده و كتاب‌هاى موجود در آن اهدایى هستند. این كتابخانه گنجایش ۸ میلیون جلد كتاب را دارد، اما تا به امروز فقط ۲۵۰ هزار كتاب در این محل جمع‌آورى شده و قسمت مجلات آن كاملا خالی است. دلیل اصلی این مسئله اولویت اطلاعات رایانه‌ای و ترجیح آن به کتاب توسط مدیرکل کتابخانه است. برای این منظور، امكان دستیابى به میلیون‌ها جلد كتاب و مجله از طریق كامپیوتر در این كتابخانه فراهم شده است.

کتابخانه اسکندریه

اسماعیل سراج‌الدین، مدیرکل کتابخانه اسکندریه، در این رابطه خاطرنشان کرد:

كتابخانه اسكندریه باید به همان نسبت كه دریچه‌اى به دنیا براى مصر است، دریچه‌اى از مصر براى دنیا بگشاید. اینجا باید نهادى راهبر در عصر دیجیتال باشد و پیش از همه میراث و نام كتابخانه باستانى اسكندریه را زنده كند، اینجا باید محل تبادل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها براى تمام مردم دنیا باشد.

این کتابخانه دارای بزرگ‌ترین اتاق مطالعه در بین کتابخانه‌های جهان محسوب می‌شود که در مساحت ۷۰ هزار متر مربع ساخته شده است. بنای کتابخانه ساختمانی یازده طبقه است که چهار طبقه آن زیرزمین بوده و هفت طبقه دیگر بخش فوقانی را شامل می‌شود. ساختمان از بالاترین نقطه به‌شکل دایره‌ای با شیب بسیار تند به‌سمت پایین طراحی شده است. این طراحی یکی از کارهای منحصربه‌فردی است که توسط شرکت اسنوهتا (Snøhetta) ارائه شده است.

کتابخانه اسکندریه

این كتابخانه زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهوری مصر، حسنى مبارک بود و بسیارى از منتقدان بر این باورند كه او با ساخت چنین بناى گرانى براى اندیشمندان، میراث باشکوهی را برجای گذاشته كه با واقعیت موجود از نظر اقتصادى و اجتماعى در مصر در تناقض است؛ چرا كه نیمى از مردم این كشور بی‌سوادند. سطح آموزش در مدارس دولتى بسیار پایین است. امكانات آموزشى موجود جوابگوى تعداد دانش‌آموزان نیست و معلمان حقوق ناچیزى دارند.

کتابخانه اسکندریه

كتابخانه اسكندریه با بودجه ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو در سال به زحمت مى‌تواند موفق شود، زیرا در مقام مقایسه همتای آن، كتابخانه Library of congress در واشنگتن از بودجه ۴۳۵ میلیون دلارى در سال برخوردار است. به هر حال كتابخانه اسكندریه نمى‌تواند به آن درخشش باستانى دست یابد، اما شاید بتواند انگیزه‌اى براى آموزش و علم در جهان عرب به‌وجود آورد.

دانلود ویدیو

موزه‌های کتابخانه‌ی اسکندریه

این ساختمان فراتر از یک کتابخانه بوده و دارای ۳ موزه، یک افلاک‌نما، ۷ مرکز تحقیق آکادمیک، ۹ نمایشگاه دائمی و همچنین محل قرارگیری تعداد زیادی از موسسات مربوطه است.

موزه‌ی آثار باستانی

کتابخانه اسکندریه

این مجموعه که داخل کتابخانه‌ی اصلی اسکندریه قرار گرفته شامل ۱۰۷۹ قطعه است که تاریخ آن‌ها از عصر فرعونی آغاز و تا دوران اسلامی امتداد دارد. این مجموعه شامل آثاری از دوران ورود تمدن یونانی به مصر با حمله اسکندر مقدونی و همچنین آثار فرهنگ رومانیایی به مصر است.

کتابخانه نسخ خطی

این کتابخانه بزرگ‌ترین مرکز دانشگاهی زیرمجموعه کتابخانه‌ی اسکندریه است. این مرکز در سال ۲۰۰۲ و طبق قرار ۲۶۹ دولت جمهوری تاسیس شد. بیشتر آثار این مرکز نسخ خطی است که پیش از آن در کتابخانه‌ی شهرداری اسکندریه نگهداری می‌شد.

بخش‌های متنوع موزه نسخ خطی

کتابخانه اسکندریه

آثار کمیاب: شامل نسخه اصلی خطوط تاریخی، کتاب‌های نادر و غیرقابل دسترس، نقشه‌ها، سکه‌های قدیمی، ابزارها و وسایل شخصیت‌های مشهور جهان، هدایای قدیمی پیشکش شده به کتابخانه‌ی اسکندریه، اسناد و... است.

بخش میکروفیلم

در این بخش ۵۰ هزار سند و نقشه‌ به‌علاوه نزدیک به ۳۰ هزار نسخه خطی در قالب میکروفیلم نگهداری و محافظت می‌شود.

بخش نمایش آثار باستانی

این بخش شامل سالن نمایش آثار باستانی در سطح B۱ در قلب کتابخانه‌ی اسکندریه قرار گرفته است که در آن انواع نسخ خطی، آثار باستانی و کتب نفیس در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

موزه ی تاریخ علم

کتابخانه اسکندریه

در این موزه مراحل پیشرفت علم در مصر طی سه دوران تاریخی فرعونی، یونانی و اسلامی به نمایش در می‌آید.

مرکز علوم گنبد آسمانی

این مرکز در بالاترین نقطه گنبد کتابخانه قرار گرفته که موزه‌ی تاریخ علم داخل هرمی است که در پایین‌ترین نقطه این گنبد وجود دارد. این مرکز جهت گرامیداشت دانشمندانی است که آثار و فعالیت‌های آن‌ها در پیشرفت علم تاثیر بسزایی داشته است. به‌علاوه این مرکز شامل بخشی است که مراجعه‌کنندگان می‌توانند در زمینه فیزیک و نجوم با استفاده از ابزارهای موجود به فعالیت و عملیات کشف و بررسی بپردازند. هدف این مرکز نشر علم و برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های علمی برای تمامی مراجعه‌کنندگان است.

سالن اکتشافات و نمایشگاه علمی برای کودکان

کتابخانه اسکندریه

در واقع این سالن یک مرکز اکتشافی است که مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی و علمی را در بر دارد که هدف آن نشان دادن نقش ابزارها و تکنولوژی‌های نوین در پیشرفت توانایی‌های بشری است. در این راستا برخی از تجارب علمی از طریق رعایت و تطبیق قوانین فیزیکی در این نمایشگاه صورت می‌گیرد. این نمایشگاه بر دو زمینه اساسی تمرکز دارد:

علم نجوم، محیط زیست به‌علاوه‌ی شیمی و طبیعت مواد دو میدان اساسی بحث و بررسی در این نمایشگاه‌ هستند و هدف بنیادی آن تربیت نسلی مکتشف و نوآور است که بتوانند با رقابت‌های عصر جدید روبه‌رو شوند.

نمایشگاه‌های دائمی

کتابخانه‌ی اسکندریه دارای ۹ نمایشگاه دائمی است که عبارت‌اند از:

  • نمایشگاه اسکندریه در گذر زمان (مجموعه محمد عوض)
  • نمایشگاه شادی عبدالسلام
  • نمایشگاه شگفتی‌های رسم الخط عربی
  • نمایشگاه تاریخ چاپ و نشر
  • نمایشگاه کتاب هنر
  • نمایشگاه ملزومات علم نجوم و ابزارهای علمی عرب در قرون‌وسطا
  • نمایشگاه چرخه‌ای در نوآوری (محیی الدین حسین)
  • نمایشگاه آثار هنرمند برجسته، عبدالسلام عید
  • نمایشگاه عبد الغنی أبو‌العینین.

مرکز همایش‌ها

کتابخانه اسکندریه

مرکز همایش‌های کتابخانه اسکندریه یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های عرصه معماری است. یکی از ویژگی‌های خاص این مرکز این است که هدف از تاسیس اولیه آن برگزاری همایش‌های ملی و بین‌الملل بوده است. در این راستا انواع خدمت‌رسانی‌ها و ملزومات برای اجرای یک همایش در سطح بین‌المللی یا همایش‌ها و سمینارهای آموزشی ارائه می‌شود.

هشت مرکز تحقیقات تخصصی کتابخانه اسکندریه:

نسخ خطی

  • آثار باستانی
  • خط و کتابت
  • داده‌های اطلاعاتی
  • مطالعات اسکندریه و دریای مدیترانه
  • هنر
  • تحقیقات علمی
  • بخش گفت‌وگو و تبادل آرا

کتابخانه اسکندریه

به‌طور کلی می‌توان گفت طراحی ساختمان کتابخانه به‌شکل خورشید در حال طلوع از سواحل نیلگون دریای مدیترانه است و سالن نجوم و ستاره‌شناسی کتابخانه همانند قمری در حال گردش به دور خورشید هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه