گزارش یک نشریه آمریکایی از تاثیر برجام بر صنعت گردشگری ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
گزارش یک نشریه آمریکایی از تاثیر برجام بر صنعت گردشگری ایران

تحلیل رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که علیرغم مشکلات به وجود آمده در اجرای کامل برجام، اما بازهم بسیاری از بخش‌های ایران بخصوص صنعت گردشگری، رشد مناسبی را بعد از توافق هسته‌ای کسب کرده است.

رسانه «مفتاح» که در ایالات‌متحده آمریکا منتشر می‌‏شود، از جمله رسانه‏‌های است که سیاست خارجی کشورها را بررسی می‏‌کند. به گزارش مفتاح؛ دبیر کل سازمان ملل از برجام به‌عنوان توافقی در جهت تقویت ثبات در جهان و فراهم آوردن فرصتی برای ارتباط بیشتر با جامعه جهانی یاد کرد.

در همین حال، شواهد فراوانی وجود دارد که ایران تاکنون مزیت‏‌های خوبی از این توافق به دست‌آورده است. بزرگ‌ترین بانک‏‌های جهان دوباره در حال برقراری ارتباط با نهادهای مالی ایران هستند، اگرچه ترس‏‌هایی در مورد تحریم‏‌های باقیمانده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران وجود دارد. با این وجود، به نظر می‏‌رسد برخی از بخش‌‏های گسسته در اقتصاد ایران در مراحل اولیه‏‌ای از یک رنسانس باشند. یکی از این حوزه‏‌ها، صنعت گردشگری در این کشور است. از آنجا که اجرای توافق هسته‏‌ای در اوایل سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، در رزرو گردشگران برای ورود به مقاصد محبوب این کشور از جمله تهران، اصفهان و شیراز افزایشی مشاهده شده است.

یکی از تورگردانان ایالات متحده آمریکا، اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته بود که مردم در سراسر جهان اکنون فکر می‏‌کنند که زمان خوبی فرا رسیده است که ایران را برای سفر انتخاب کنند. وی باور داشت که تقاضای گردشگران برای سفر به ایران بیشتر می‏‌شود. با توجه به گزارش‌‏های سازمان گردشگری ایران، ۲/ ۵ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۵ از این کشور دیدن کرده‌‏اند که نسبت به ۸/ ۴ میلیون نفر بازدیدکننده سال ۲۰۱۴، افزایش نشان می‏‌دهد. تهران قصد دارد تا جریان گردشگران وارد شده به این کشور را تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیون نفر برساند.

سال گذشته، هیات دولت ایران بسته‏‌هایی را برای جذب سرمایه‏‌گذاری در بخش گردشگری کشور ارائه کرد که شامل هتل، اقامت و حمل‌ونقل می‏‌شد. مسعود سلطانی‌‏فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌‏دستی و گردشگری در مصاحبه‏‌ای در سال گذشته با آسوشیتدپرس، گفته بود که ایران نیاز به افزایش هتل‏‌های ۴ و ۵ ستاره خود به ۱۳۰ تا ۱۴۰ باب در ۱۰ سال آینده دارد. ایران می‏‌خواهد با اعطای وجوه کم‌بهره از صندوق توسعه ملی کاری کند تا سرمایه‏‌گذاران خصوصی هتل‏‌های جدید را بسازند. وی همچنین معتقد است که ایران نیاز به بازسازی سیستم حمل و نقل هوایی خود و خریداری هواپیماهای جدید دارد.

دولت ایران همچنین گام‌‏هایی در جهت تسهیل قوانین صدور ویزا برای بسیاری از گردشگران ورودی برداشته است. اخیرا ایران اعلام کرد که ۱۹۰ کشور قادر خواهند بود از ویزای ۹۰ روزه برای ورود به فرودگاه‏های بین‌‏المللی ایران استفاده کنند. از سوی دیگر، سلطانی‏‌فر سال گذشته در مصاحبه با آسوشیتد‌پرس گفته بود که در دوره پساتحریم گردشگری صنعتی است که بیش از هر بخش دیگری رونق خواهد یافت. به عقیده وی گردشگری به‌طور ویژه‏‌ای موتور محرک ایران برای خروج از رکود است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه