تور مجازی: منهتن را از فراز آسمان ببینید

سارا کرایی | سه شنبه, ۱۹ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

طبیعتا با شنیدن نام نیویورک، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد منهتن، جزیره‌ای کوچک در دل یکی از بزرگترین شهرهای جهان، است. در این مقاله، ابتدا، درباره‌ی تیم ایرپانو و سپس جزئیاتی درباره‌ی منهتن می‌خوانید و در آخر تماشاگر یکی از دیدنی‌ترین‌ تورهای مجازی‌ این مجموعه خواهید بود. با کجارو همراه باشید.

درباره‌ی ایرپانو

در سال ۲۰۰۶، گروه ایرپانو اولین عکس پانورامای هوایی خود را از کلورادو و همچنین محل تلاقی رودخانه‌های سن جوان (the San Juan rivers) گرفت و از آن زمان بود که پروژه‌‌ی بزرگ ایرپانو آغاز شد. نتیجه‌ی کار بسیار عالی از آب درآمد، چراکه نگاه کردن به تصاویر پانوراما درست همان حس پرواز برفراز محل عکس‌برداری را می‌داد. این حس فوق‌العاده، اعضای تیم را ترغیب کرد که کارشان را ادامه دهند و تصاویر بیشتری از زیبایی‌های این کره‌ی آبی تهیه کنند.

مقاله‌های مرتبط:

دومین بار، سال ۲۰۰۷ بود که تصمیم به عکس‌برداری گرفتند. انتخاب آن‌ها جایی نبود جز منهتن. به این شکل، اولین تور مجازی دنیا برفراز شهر زیبای منهتن انجام شد.

گروه ایرپانو پس از این تجربه‌ی هیجان‌انگیز، بارها و بارها، برفراز آسمان‌‌ها پرواز کردند و از مناطق بسیاری عکس‌برداری کردند. با گذشت زمان، افراد خوش‌ذوق بسیاری به پروژه‌ی ایرپانو پیوستند و در حال حاضر صدها تصویر پانوراما از جالب‌ترین و زیباترین مناطق دنیا از تمامی قاره‌‌های کره‌ی زمین گرفته‌اند. 

در سال ۲۰۱۱ برای بار دوم به نیویورک بازگشتند تا بار دیگر از منهتن عکس‌برداری کنند و این بار سعی بر این بود که کاری تکنیکی‌تر و هنرمندانه‌تر ارائه بدهند. در انتهای مقاله می‌توانید هر دو تور مجازی (۲۰۰۷ و ۲۰۱۱) را ببینید.

منهتن، نیویورک

نیویورک

نیویورک، یکی از معروف‌ترین شهرهای آمریکا و منهتن معروف‌ترین بخش نیویورک است.

سال ۱۶۲۴، هلندی‌ها جزیره‌ی منهتن را  از بومیان منطقه به قیمت ۸ گیلدر (نام سکه‌ای زر که سابقا در آلمان و اتریش رایج بود) خریدند که چیزی معادل ۲۴ دلار آن زمان و  ۱۰۰۰ دلار حال حاضر  بود (امروز، با ۲۴ دلار شاید بتوانید بلیط بازدید از برج ایمپایر استیت را تهیه کنید). در سال ۱۶۶۴، بریتانیایی‌ها شهر نیوآمستردام را تسخیر کردند که هلندی‌ها در محل منهتن کنونی بنا کرده بودند. پس از تسخیر نام آن را به دوک یورک و بعدها نیویورک تغییر دادند. اما در ۲۵ نوامبر ۱۷۸۳ بود که بریتانیایی‌‌ها مجبور به ترک خاک آمریکا شدند و از آن زمان تاکنون این جزیره‌ی کوچک متحمل تغییرات بسیار بوده است.

شهر نیویورک در سال‌های ۱۷۸۵ تا ۱۷۹۰ پایتخت آمریکا بوده است و از آن زمان جمعیت شهر بالا رفت تا حدی که در سال ۱۸۱۰ جمعیت نیویورک به حدی رسید که از این منظر از فیلادلفیا پیشی گرفت و تبدیل به پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا شد. 

پس از به پایان رسیدن جنگ‌های داخلی آمریکا، منهتن شاهد موج جدیدی از ورود مهاجران از ملیت‌های مختلف بود.

کم‌کم، شهر نیویورک و مجسمه‌ی آزادی دو نماد اصلی آمریکا شدند و در سال ۱۸۷۴ بود که وسعت شهر نیویورک از حاشیه‌ی منهتن فراتر رفت و روزبه‌روز بزرگ و بزرگ‌تر شد تا حدی که امروزه منهتن تنها بخش کوچکی از نیویورک را تشکیل می‌دهد. 

نیویورکسنترال پارک

منهتن را پرجمعیت‌ترین جزیره‌ی روی زمین می‌دانند. تنها، زمین منهتن حدود ۴۰ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد و ارزش تمامی منهتن که شامل املاک و خانه‌ها و ساختمان‌ها هم می‌شود، به چیزی بیش از ۳ تریلیون دلار می‌رسد.

منهتن از سه بخش اصلی تشکیل شده است: مرکز تجارت شهر، مرکز شهر و بالای شهر. مرکز شهر درست در جنوب و بالای شهر در شمال قرار دارد. قسمت‌هایی از شهر که در ناحیه‌ی جنوبی خیابان ۱۴ام قرار دارند، مرکز تجارت شهر به حساب می‌آیند؛ مرکز شهر هم همان طور که از نام آن پیدا است تقریبا در بخش میانی منهتن قرار دارد و بین خیابان ۱۴‌ام تا ۵۹ام واقع شده است و از شمال خیابان ۵۹ به بعد را بالاشهر می‌گویند.                                                       

نیویورک

خیابان‌هایی که پسوند اونیو دارند (مانند Fifth Ave, Seventh Ave) از شمال به جنوب کشیده شده‌اند و طویل و پهن‌ هستند. در مقابل، خیابان‌هایی که با شماره نام‌گذاری شده‌اند (مانند 14th St, 42nd St) از شرق به غرب کشیده شده‌اند. اولین این خیابان‌ها خیابان یکم است که درست پس از خیابان هاستون (Houston St) آغاز می‌شود و آخرین آن‌ها خیابان ۲۲۰‌ام است که در شمالی‌ترین نقطه‌ی جزیره‌ی منهتن قرار دارد. 

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید در منهتن پیدا کنید. بی دلیل نیست که نیویورک را یکی از مهم‌ترین مراکز خرید آمریکا می‌دانند. شهری که مردمی از کل جهان را برای خرید به خیابان‌های معروف و دیدنی خود می‌کشاند. نیویورک پر است از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بوتیک‌های خاصی که هیچ کجای دنیا مشابه آن‌ها را نخواهید دید.

نیویورک

خیابان مدیسن در قلب بالاشهر (Upper East Side) قرار دارد که جایگاه میلیونرهای نیویورکی است. خیابانی که پر از فروشگاه‌های کوچک و خلوت است. لباس‌ها و اکسسوری‌های این فروشگاه‌ها به‌قدری گران‌قیمتند که تنها میلیونرها توان خرید آن‌ها را دارند.

البته، این مرکز شهر است که قطب خرید منهتن به حساب می‌آید، جایی که خیابان معروف Fifth Avenue قرار دارد؛ فروشگاه‌های برندهای معروفی چون (Niketown، Versace, Gucci،Armani Exchange) را می‌توان در اینجا یافت. 

در بخش جنوبی منهتن محله‌ی چینی‌ها قرار دارد که درست چیزی برعکس خیابان مدیسن و فیفث اونیو است. اگر هوس کردید پس از بازگشت از سفر هیجان‌انگیز خود به نیویورک، اهل منزل را با سوغاتی خوشحال کنید، بهترین جا برای خرید محله‌ی چینی‌هاست. آنجا اجناس تقلبی بسیار خوبی دارد. می‌توانید تنها به قیمت ۳۰ دلار یک کیف لویی ویتن بخرید.

در سال ۲۰۱۴، جمعیت این جزیره‌ی کوچک چیزی حدود ۱/۶ میلیون نفر بوده است یعنی تقریبا ٪۸ جمعیت نیویورک را در خود جای داده است. 

در بیشتر نقاط منهتن مثل پارک‌ها، میدان‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانید از WiFi رایگان استفاده کنید. بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هم این سرویس را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

پیتزا نیویورکی

بی‌شک بهترین و محبوب‌ترین غذای نیویورکی پیتزای معروف آن است. نان بسیار باریک، حاشیه‌ی ترد و خوشمزه و قسمت‌های میانی که به حدی نرم هستند که بشود پیتزا را چون ساندویچ جمع کرد، هر کسی را وسوسه می‌کند. بدون شک یکی از وسوسه انگیزترین و خوشمزه‌ترین پیتزاها را می‌توانید در منهتن بخورید.

منهتن را باید با پای پیاده رفت و دید، نه به‌دلیل ترافیک سنگین شهر یا قیمت بالای پارک اتومبیل، منهتن آن‌قدر دیدنی است که ارزش پیاده سیر کردن داشته باشد. شاید باید گفت که نیویورک جای افراد ولخرج و البته آزاد است، چون زمانی که باید صرف پارک ماشین کرد به‌اندازه‌ی زمانی است که برای رفتن از یک سمت به‌سمت دیگر منهتن نیاز است و وقتی پارک کردید هزینه‌ی زیادی را باید بابت پارک پرداخت کند.

پایتخت اقتصادی دنیا جایی نمی‌تواند باشد جز نیویورک. جزیره‌ی منهتن مرکز بانک‌ها، ادارات و بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه است و در واقع قلب اقتصادی نیویورک است. 

نیویورک            (مجسمه‌ی آزادی)                                                                                                         (نمایی از ایمپایر استیت)

به‌علاوه، تعداد بسیاری از برترین موزه‌ها در این قسمت از نیویورک هستند. تقریبا بیشتر ساختمان‌های منهتن دارای ارزش تاریخی‌اند. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی با بهترین نمونه‌های معماری مدرن در کنار هم قرار دارند. معروف‌ترین دیدنی‌های نیویورک در منهتن قرار دارند، مکان‌هایی چون ساختمان ایمپایر استیت، سنترال پارک، تایمز اسکویر و همچنین محله‌ی رنگارنگ چینی‌ها.

نیویورک

تنوع بالای رستوران‌‌ها و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ی گردشگری، هنری و سرگرمی‌ شهر همه را جذب منهتن می‌کند، جایی که با آسمان‌خراش‌های خیره‌کننده، رستوران‌های مدرن و فرهنگ‌های مختلف احاطه شده است.

وال استریت. مدیسن اونیو. خیابان سی‌وچهارم. شهرت منهتن به حدی مشهور است که حتی نام بیشتر خیابان‌هایش به گوش آشناست و در واقع جهانی شده‌اند. این جزیره‌ی باریک یکی از پنج قسمت اصلی نیویورک است. اما این منهتن است که مشهورترین و پرشورترین خیابان‌ها، سنترال پارک، مرکز راکفلر، موزه‌ی گوگنهایم و مرکز تجارت جهانی را دارد. 

 دیدنی‌های نیویورک بسیار است، اما این منهتن است که نماد نیویورک و شاید بتوان گفت در بعضی موارد نماد آمریکاست. می‌توان یک هفته در این جزیره‌ی کوچک گشت و هنوز هم دیدنی‌های زیادی وجود داشته باشد که ندیده‌اید.   

در آینده، منتظر تور مجازی شب‌های منهتن باشید. تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های بیشتر از این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

خوشحال می‌شویم اگر نظرات خود را درباره‌ی این تور با ما درمیان بگذارید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه