گشایش موزه پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
گشایش موزه پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی

پژوهشکده مردم شناسی در نظر دارد با راه‌اندازی موزه پوشاک سنتی اقوام ایرانی فرهنگ و تمدن ایران را زنده نگه دارد. و مردم کشور را بیشتر با پوشش اقوام مختلف ایرانی در گذشته آشنا کند.

راه‌اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایران، مرمت پوشاک ارزشمند تمام حوزه‌های فرهنگی ایران و تدوین اطلس پوشاک سنتی ایران، از برنامه‌های اصلی پژوهشکده مردم‌شناسی است.

خدیجه امامی کارشناس پژوهشکده مردم‌ شناسی در چهارمین دوره از نشست‌ «دانش‌افزایی ایران‌شناسی» که با حضور ایران‌شناسان کشورهای مختلف و اعضای پژوهشکده‌های ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی و مردم‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد، به بیان بخشی از پژوهش‌های صورت گرفته توسط این پژوهشکده درباره پوشاک اقوام ایرانی پرداخت.

امامی با اشاره به ایران به‌ عنوان سرزمینی واحد با ترکیبی از فرهنگ‌های قومی، زبانی و دینی متصل و پیوسته، گفت:

از چشم‌اندازهای زیبای تنوع فرهنگی و وحدت ملی در ایران، پوشاک اقوام ایرانی است. شکل‌گیری و ترکیب پوشاک محلی هر قوم به عواملی مانند مذهب، شرایط محیطی و جغرافیایی، نوع معیشت، تفاوت سن و جنسیت در جامعه بستگی دارد و می‌توان با تغییر پوشاک یک جامعه، نوع معیشت و شیوه تولید، آن‌ها را نیز دچار دگرگونی و تغییرات و تحولاتی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه ایجاد کرد.

امامی با اشاره به اینکه ایران به دلیل وجود تنوع فرهنگی، طیف وسیع و رنگارنگی از پوشاک دارد، اظهار کرد که این تنوع غنی، پژوهشکده مردم‌ شناسی را بر آن داشت که از سال ۷۴۱۳، گردآوری و بررسی پوشاک اقوام ایرانی را به‌عنوان یک طرح ملی در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته‌ی این پژوهشگر، مرمت این پوشاک ارزشمند که از تمام حوزه‌های فرهنگی ایران جمع‌آوری شده‌اند، با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی در حال انجام است. همچنین تهیه اطلس پوشاک سنتی ایران در سه بخش سرپوش، تن‌پوش و پاپوش از جمله برنامه‌های اصلی پژوهشکده مردم‌شناسی است که در جریان تدوین قرار دارد.

در حال حاضر پژوهشکده مردم‌شناسی در نظر دارد به‌عنوان یک برنامه و هدف مهم، موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی را راه‌اندازی کند که در آن، نمونه‌های پوشاک تمام اقوام ایرانی به نمایش درخواهد آمد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه