لوکیشن فیلم: ناشناس

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی چهار شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
لوکیشن فیلم: ناشناس

 ناشناس، فیلم سینمایی هیجان‌انگیز و تا حدودی راز آلود که با بازی لیام نیسون جلوه خاصی به خود گرفته است. در قسمت ۳۱ مجموعه لوکیشن فیلم با کجارو همراه باشید تا به برلین، محل فیلمبرداری ناشناس سری بزنیم.

 ناشناس

لیام نیسون که چند سال قبل با موفقیت در فیلم «ربوده شده» (Taken) به شهرت رسید، بار دیگر به ژانر اکشن–تریلر در یک کار مشترک بین‌المللی بازگشته است. او نقش دکتر مارتین هریس، یک استاد دانشگاه آمریکایی را ایفا می‌کند که برای شرکت در یک کنفرانس در زمینه بیوتکنولوژی به برلین رفته است. همسر جوانش، الیزابت (با بازی ژانویه جونز) او را در این سفر همراهی می‌کند. وقتی مارتین متوجه می‌شود چمدان اشتباهی را از فرودگاه آورده است، به یک بازگشت سریع به فرودگاه ناگزیر می‌شود و بدون گفتن کلمه‌ای به همسرش که برای چک کردن هتل رفته است، او را ترک می‌کند. تاکسی او گرفتار یک تصادف جدی می‌شود. مارتین با ضربه‌ای که به سرش می‌خورد، بیهوش می‌شود، اما راننده که یک مهاجر غیرقانونی بوسنیایی است، با نام جینا (دایان کروگر)، جان او را نجات می‌دهد و بعد ناپدید می‌شود.

ناشناس

مارتین به مدت چهار شب در کما است و وقتی بیدار می‌شود، حافظه‌اش محو و نامشخص است. او بر خلاف دستور پزشکش بیمارستان را ترک می‌کند و به هتل می‌رود. جایی که در آن با دو واقعیت ناخوشایند روبرو می‌شود؛ همسرش ظاهراً او را نمی‌شناسد و مرد دیگری (آیدان کویین) ادعا می‌کند که مارتین هریسِ واقعی است. مارتین کم کم قبول می‌کند که شاید دیوانه است تا اینکه قاتلی تلاش می‌کند او را از این وضعیت بیرون آورد.

نقد فیلم

ناشناس

ناشناس شروع بسیار خوبی دارد که نوید یک فیلم پرهیجان و جذاب را می‌دهد. مردی که در بیمارستان بلند می‌شود و متوجه می‌شود که تمام زندگی‌اش تغییر کرده و تمام افرادی که می‌شناخته تغییر هویت داده‌اند. این مقدمه عالی می‌توانست تبدیل به یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های زمستان شود اما چند مشکلی که سازندگان آگاهانه باعث به وجود آمدنش شدند؛ باعث شد تا این فیلم هم در رده فیلم‌های متوسط جا بگیرد.

ناشناس

اولین مشکل فیلم ناشناس این است که علی‌رغم پیش‌زمینه مثبتی که تماشاگر از داستان فیلم دارد، به هیچ عنوان نمی‌تواند داستان خود را به‌ صورت سالم روایت کند. فیلم تا زمانی که چمدان کذایی گم نشده، روایت خوب و منطقی‌ دارد؛ اما به محض اینکه این چمدان گم می‌شود، گویی فیلمنامه فیلم هم گم می‌شود. دکتر مارتین که در ابتدای فیلم، شخصیت بسیار باهوشی نشان می‌دهد، به محض مفقود شدن چمدانش مجموعه‌ای از رفتارهای غیر منطقی را از خود بروز می‌دهد. او بدون اینکه به همسر خود درباره گم شدن چمدانش چیزی بگوید، به دنبال چمدان خود می‌رود و آن‌ها را در هتل به امان خدا رها می‌کند؛ البته بعد از مدتی یادش می‌افتد که به او زنگ بزند اما تلفن همراهش آنتن نمی‌دهد (وسط برلین). سپس سوار تاکسی‌ای می‌شود که راننده‌اش یک خانم مهاجر غیرقانونی (دایان کروگر!) است. تاکسی تصادف می‌کند و این خانم خوش قلب، وی را نجات می‌دهد. اما به محض اینکه مارتین به هوش می‌آید وی فرار می‌کند و... بسیاری دیگر از مشکلاتی که باعث شده تا ناشناس نتواند یک عنوان پخته به حساب بیاید.

این روند متاسفانه با باز شدن گره‌های داستان به اوج تنزل خود می‌رسد و عملا تماشاگر را نا امید می‌کند. ناشناس حداقل می‌توانست با پایانی غیرمنتظره، ضعف‌های زیاد فیلمنامه را تا حد چشمگیری بپوشاند. اما پایان قراردادی فیلم، کلکسیون ضعف‌های فیلمنامه را تکمیل می‌کند. این فیلم با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیون دلار تولید شد و توانست در حدود ۱۳۶ میلیون دلار درآمد نصیب تولیدکنندگان خود کند.

عوامل فیلم

  • کارگردان: Jaume Collet-Serra
  • نویسنده: Oliver Butcher
  • تاریخ اکران: ۱۸ فوریه ۲۰۱۱
  • زمان فیلم: ۱۱۳ دقیقه

بازیگران

  •     لیام نیسون در نقش دکتر مارتین هریس
  •     دایان کروگر در نقش جینا
  •     ژانویه جونز در نقش الیزابت «لیز» هریس
  •     آیدان کوئین در نقش مارتین B
  •     فرانک لانگلا در نقش استاد رادنی کول
  •     برونو گانتس در نقش ارنست یورگن، سابق استاسی عمل
  •     سباستین کخ در نقش استاد Bressler
  •     بازی، Stipe Erceg در نقش جونز
  •     اولیویه اشنایدر در نقش اسمیت
  •     راینر باک در نقش آقای استراوس (رئیس امنیت هتل)
  •     میدو هامادا در نقش شاهزاده شادا
  •     کارل Markovics در نقش دکتر Farge
  •     اوا لوبا در نقش پرستار گرچن ارفورت
  •     کلینت دایر در نقش بیکو

 لوکیشن فیلم

فیلمبرداری فیلم در زمستان سال ۲۰۱۰ در برلین آغاز شد و برخی از مکان‌ها و هتل‌های این شهر به عنوان لوکیشن فیلم استفاده شده است.

پل oberbaum

پل

این پل معروف که در بسیاری از فیلم‌های آلمانی استفاده شده، روی رودخانه spree قرار دارد. در صحنه‌ای که لیام نیسون در تاکسی نشسته بود، ماشین آن‌ها روی پل واژگون می‌شود و داخل این رودخانه می‌افتند. این پل ۲ طبقه در سال ۱۷۳۲ مرز بین منطقه شهری و روستایی شهر را مشخص می‌کرد که ابتدا به صورت چوبی ساخته شده بود و در سال ۱۸۷۹ به‌طور کامل اصلاح شد. بعد از آن تا پایان سال ۲۰۰۰ مدام در سال‌های مختلف دچار تغییرات اساسی شده تا به شکل امروزی در آمده است.

هتل Adlon

هتل ادلون

تصویری قدیمی از هتل Adlon

این هتل که در محله لیندن برلین واقع شده است برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ افتتاح شد، اما بعدها به کلی تغییر کرد و در سال ۱۹۹۷ به‌طور کامل به شکل امروزی بازسازی شد. این هتل از اهمیت زیادی در برلین برخوردار است، به خصوص که در زمان جدایی شرق و غرب نقش مهمی را در منطقه شرق برلین برای کمونیست‌ها ایفا می‌کرد. بخش‌هایی از فیلم ناشناس نیز در این هتل فیلم‌برداری شده که جزو هتل‌های پر زرق‌وبرق و لوکس آلمان به شمار می‌آید.

ایستگاه راه‌آهن فردریش

قطار برلین

این ایستگاه راه‌آهن در برلین نیز میزبان لوکیشن فیلم ناشناس بوده است. قدمت ساخت آن به سال ۱۸۷۸ باز می‌گردد. در دوران جنگ سرد و تنش بین غرب و شوروی، این ایستگاه نقش مهمی را در بین مردم برای دیدار با خانواده خود که با دیوار برلین از یکدیگر جدا شده بودند ایفا می‌کرد.

نظر شما درباره این فیلم و شهر محل فیلم‌برداری آن چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه