تنها دو یوزپلنگ ماده در ایران وجود دارد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
تنها دو یوزپلنگ ماده در ایران وجود دارد

برخلاف چیزی که تصور می‌شود اوضاع یوزپلنگ ایرانی بسیار نگران کننده شده و تنها دو پوزپلنگ ماده در زیستگاه این حیوان  دیده شده است.

به گفته مدیرعامل انجمن یوز ایرانی تنها دو یوزپلنگ ماده در پایش‌های اخیر ثبت شده که هر دو در مجاورت پرتلفات‌ترین جاده کشور زندگی می‌کنند.

مرتضی اسلامی دهکردی با اشاره به کاهش نسبی جمعیت ماده‌ها توضیح داد که در سال ۹۲ مجموعاً از ۲۰ یوز تصویربرداری کردیم که ۷ یوز ماده یعنی ۳۵ درصد جمعیت در میان آن‌ها بود.

اسلامی در ادامه گفت که در فاز دوم یعنی طی سال ۹۳ و ۹۴ از ۲۳ یوز تصویربرداری شد که در آن میان تنها ۴ یوز ماده داشتیم اما با تلف شدن ۲ یوز ماده الان در کل کشور فقط ۲ یوزپلنگ ماده شناسایی شده و یوزپلنگ یک قدم تا انقراض فاصله دارد.

مدیرعامل انجمن یوز ایرانی همچنین خاطرنشان کرد که از سال ۹۳ تا الان تنها در زیستگاه‌های شمالی از یوز ماده تصویربرداری شده و در زیستگاه‌های جنوبی در استان یزد که در فاز اول حداقل ۲ ماده ثبت شده بود هیچ تصویر یا گزارش تائید شده‌ای از حضور یوزهای ماده یا زادآوری یوزها نداشته‌ایم.

مرتضی اسلامی با اشاره به تلف شدن ۷ یوز ایرانی در جاده سمنان مشهد تصریح کرد که از این تعداد ۵ یوزپلنگ ماده بوده‌اند و اگر اتفاقی نیافتد یوز ایرانی طی سال‌های پیش رو و تا پایان دهه نود شمسی منقرض خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه