روزشمار: ۱۵ مرداد؛ زادروز «آرتیوم میکویان» از بنیانگذاران شرکت هوافضایی میگ

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۵ مرداد؛ زادروز «آرتیوم میکویان» از بنیانگذاران شرکت هوافضایی میگ

«آرتیوم هووهانسی میکویان» متولد ۵ آگوست سال ۱۹۰۵ میلادی مهندس و استاد دانشگاه ارمنی و یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی بود.

«آرتیوم میکویان» در روز ۵ آگوست سال ۱۹۰۵ میلادی در شهر آلاوردی در ارمنستان شوروی متولد شد. پس از پایان تحصیلات دبیرستانی در ارمنستان، به کار در کارخانه‌های صنعتی در شهرهای «رستوف بر دان» و سپس مسکو پرداخت. پس از آن برای تحصیلات دانشگاهی به دانشکده هوانوردی مسکو رفت و در سال ۱۹۳۷ با درجه ممتاز از دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

این کارگر ساده که بعد ها به ژنرال میکویان تبدیل شد، دوبار مدال قهرمان کار سوسیالیستی شوروی را دریافت کرد. این جنگنده در دفاع از حریم هوایی مسکو در سال ۱۹۴۱ در برابر حملات هوایی آلمان نازی به کار گرفته شد و از آن زمان تاکنون، انواع پیشرفته‌ای از این نسل جنگنده‌ها مانند جنگنده مافوق صوت میگ-۲۵ که سه برابر صوت سرعت دارد، ساخته شد. جنگنده میگ-۲۵، از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۸ میلادی، ۳۸ رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد.

با هدایت آرتم میکویان، در مجموع در روسیه، چندین نوع جنگنده، موشک بالدار و هواپیماهای آزمایشی ساخته شد. هواپیماهای جنگنده میگ در زمان حاضر، ساختار اصلی نیروهای هوایی ده‌ها کشور جهان را تشکیل می‌دهند و در کنار هواپیماهای سوخو، دیگر پرنده جنگنده روس‌ها، از مهم‌ترین اقلام صادرات نظامی این کشور محسوب می‌شوند.

آرتیوم در طول تحصیلات دانشگاهی به همراه دانشجویان هم‌گروه خود، نخستین هواپیمای دانشجویی دانشکده را به نام «اُکتُبریست» ساختند که مورد توجه باشگاه هوانوردی محلی قرار گرفت.

وی در سال ۱۹۳۹ میلادی به همراه میخائیل گورویچ دفتر طراحی هواپیمای شماره ۱۵۵ موسوم به میکویان و گورویچ را بنیان نهاد. «میخائیل یوسفویچ گورویچ» مهندس روسی، یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی بود. میکویان و گورویچ اولین هواپیمای خود میگ-۱ را طراحی و تولید کردند. نام میگ از ترکیب نام‌های خانوادگی میکویان و گورویچ ساخته شده است. این جنگنده در دفاع از حریم هوایی مسکو در سال ۱۹۴۱ در برابر حملات هوایی آلمان نازی به کار گرفته شد و از آن زمان تاکنون، انواع پیشرفته‌ای از این نسل جنگنده‌ها مانند جنگنده مافوق صوت میگ-۲۵ که سه برابر صوت سرعت دارد، ساخته شد. جنگنده میگ-۲۵، از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۸ میلادی، ۳۸ رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد.

میگ

هواپیماهای میگ بطور وسیعی در نیروهای دفاعی شوروی، کشورهای بلوک شرق سابق و متحدان آن‌ها استفاده شده است. امروزه نیز هواپیماهای میگ بخش عمده‌ای از ساختار نیروهای دفاعی را در کشورهای گوناگون تشکیل می‌دهد.

پس از مرگ گورویچ، نام شرکت به «میکویان» تغییر یافت، گرچه شرکت به استفاده از نام مخفف «میگ» برای هواپیماهای خود ادامه داد.

میکویان بعد از یک بیماری طولانی در روز ۹ دسامبر سال ۱۹۷۰ در سن ۶۵ سالگی پس از عمری خدمت به علم هوانوردی در شهر مسکو درگذشت و در گورستان نووودویچی به خاک سپرده شد.

آرتیوم میکویان

در حال حاضر، شرکت هواپیمایی متحد مالک تمامی سهام شرکت میگ است.

شرکت میگ از طراحی، تولید و آزمایش گرفته تا بازاریابی، تعمیرات و ارائه خدمات پس از فروش، بر تمامی مراحل و چرخه ساخت و سرویس هواپیما نظارت دارد. این شرکت دارای سه کارخانه ساخت هواپیما در مسکو، لوخوبیتزه و کالیازین، مرکز آزمایش هواپیما در ژوکوفسکی، و کارخانه ساخت موتور هواپیما در سن پترزبورگ است.

هواپیماهای نظامی ساخت شرکت میگ با نام مخفف میگ و یک شماره فرد نام‌گذاری می‌شوند (مثل میگ-۲۳ یا میگ-۲۹). مدل‌هایی که دارای شماره زوج هستند (مانند میگ-۸ یا میگ-۱۱۰) هواپیمای آزمایشی یا غیرنظامی محسوب می‌شوند.

در همین روز:

  • آغاز عمليات قدس ۵ (۱۳۶۴ شمسی)
  • سيل عظيم در كرمان و فارس و لارستان (۱۳۱۱ شمسی)
  • افتتاح دومين دوره اجلاسیه مجلس شورای ملی ايران توسط احمد شاه قاجار (۱۳۲۷ قمری)
  • زادروز «نیل آرمسترانگ»، نخستین کسی که بر کره ماه گام نهاد. (۱۹۳۰ میلادی) 
  • روز استقلال کشور کره (۱۹۴۵ میلادی)
  • روز استقلال كشور آفريقایی «بوركينا فاسو» از استعمار فرانسه (۱۹۶۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه