روزشمار: ۹ شهریور؛ اختراع اولين مداد جهان توسط «نيكولا كنته»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۹ شهریور؛ اختراع اولين مداد جهان توسط «نيكولا كنته»

در ۳۰ آگوست سال ۱۷۹۰ میلادی، «نيكولا كِنته» برای سهولت در نوشتن از نوعی زغال نرم به نام گرافيت استفاده كرد. او برای جلوگيری از آلودگی دست به هنگام نوشتن، گرافيت را ميانِ دو قطعه چوب قرار داد و بدين ترتيب مداد اختراع شد.

ما امروزه مدادهای مدرن را مدیون ابزارهای نوشتن رومی‌های باستان هستیم که قلم نامیده می‌شود. کاتبان یک سری علائم قابل خواندن را روی پاپیروس که نوعی کاغذ اولیه بود، بر جای می‌گذاشتند. قلم‌های اولیه دیگر از سرب ساخته شده بودند. اما اولین مداد به شکل امروزی چگونه به وجود آمد؟

«نیکولا ژاک کنته» نقاش و ماجراجوی فرانسوی، در ۴ آگوست سال ۱۷۵۵  چشم به جهان گشود. این مخترع و نابغه فرانسوی در آغاز نبوغ خود را به عنوان نابغه علم مکانیک نشان داد و کمک بسیاری به ارتش فرانسه در مصر کرد. شهرتش در این خصوص تا بدانجا پیش رفت که ناپلئون بناپارت وی را این چنین خطاب کرد:

یک مرد جهانی با سلیقه و ذوق همراه با درک و نبوغ که قادر است هنر فرانسه را در قلب این صحرای عربی خلق کند.

کنته یکی از پیشگامان و کسانی است که نامش همراه با پیشرفت بالون‌ها نیز آمیخته است. وی ابداعات و بهبودهای زیادی در عرصه بالون‌نوردی از خود بر جای گذاشته است. اما جدا از تمام اختراعاتی که انجام داد و کارهای هنری وی، چیزی که باعث شد تا نامش در تاریخ جاودان شود، اختراع مداد بود. دولت فرانسه به دلیل مناقشات سیاسی با انگلستان تصمیم گرفت تا واردات گرافیت از انگلستان را قطع کند. با این هدف، دولت فرانسه از نیکولا ژاک کنته خواست تا جایگزینی برای گرافیت بیابد تا فرانسه تا این حد وابسته به گرافیت انگلستان نباشد.

نیکولا تحقیقات خود را آغاز کرد و سرانجام موفق شد تا گرد گرافیت را با خاک رس مخلوط کند و سپس با فشرده‌سازی آن بین دو قطعه چوبی توانست اولین مداد مدرن تاریخ را اختراع کند. کنته این اختراع خود را در سال ۱۷۹۵ به نام خود ثبت کرد. امروزه یکی از انواع مداد كه در نقاشی مورد استفاده قرار می‌گيرد و مخصوص سیاه‌قلم است، به نام اين مخترع، به مداد كِنته معروف است.

سرانجام این مخترع و ماجراجوی فرانسوی در ۶ دسامبر سال ۱۸۰۵ و در ۵۰ سالگی چشم از جهان فروبست ولی اختراع مداد وی کماکان در دنیا یکی از پرمصرف‌ترین نوشت‌افزارهای مورد استفاده بشر به حساب می‌آید.

نخستین کارخانه مدادسازی

نخستین کارخانه مدادسازی در سال ۱۷۶۱، در نورمبرگ آلمان توسط مردی به نام «کاسپر فابر» احداث شد. در بین نوادگان متعدد کاسپر جوانی بود به نام به «ابرهارد». ابرهارد در سال ۱۸۴۸، تصمیم گرفت آلمان را ترک و در آمریکا زندگی کند. ابرهارد در ادامه سنت خانوادگی‌اش در سال ۱۸۶۱، یک کارخانه مدادسازی تاسیس کرد. این کارخانه، ‌اولین کارخانه در نوع خود در آمریکا بود. طبیعتاً همین که مردم استفاده از مداد را آغاز کردند، نوشتن کلمات به صورت نادرست نیز شروع شد. برای پاک کردن این غلط‌ها به مداد پاک‌کن احتیاج بود. عجیب است اگر بدانید که اولین مداد پاک‌کن‌ها قابل خوردن بودند. بله، اولین مداد پاک‌کن‌ها چیزی غیر از یک تکه نان نبود!

نان با آنکه چندان به درد خور نبود، تا دو قرن به منزله تنها نوع مداد پاک‌کن دنیا دوام آورد. در سال ۱۷۵۲، حداقل لاستیکی به وسیله یک فرانسوی به نام «ماژلان» ابداع شد. چند سال بعد یک آمریکایی موسوم به «لیپمن» روی صحنه آمد، او بود که تدبیر کوچک اما زیرکانه گذاشتن مداد پاک‌کن به ته مداد، را ارائه کرد.

در همین روز:

  • درگذشت استاد «پيرنيا» پدر معماری سنتی ايران (۱۳۷۶ شمسی)
  • چند تن از اعضای سفارت ایران در سوئیس به علت عدم رعایت قوانین آن کشور از سوئیس اخراج شدند. (۱۳۵۵ شمسی)
  • دستور حمله آلمان به لهستان توسط آدولف هيتلر ( ۱۳۱۸ شمسی)
  • درگذشت «مازيار ايرانی» یکی از اسپهبدان طبرستان (۲۵۵ قمری)
  • آغاز دوره جديد جنگ‏‌های ايران و عثمانی در زمان سلطنت «محمدشاه قاجار» (۱۲۵۸ قمری)
  • روز ملی و استقلال «آذربايجان» از اتحاد جماهير شوروی سابق (۱۹۹۱ میلادی)
  • روز سنت روز لیما در پرو
  • روز پیروزی در ترکیه

مطالب مرتبط:

دیدگاه