لوکیشن فیلم:بتمن

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
لوکیشن فیلم:بتمن

بتمن، اسمی که همه مخاطبان اعم از کوچک و بزرگسال با آن آشنایی دارند و از محبوبیت خاصی در سراسر دنیا برخوردار است. در قسمت ۳۰ از مجموعه لوکیشن فیلم با کجارو همراه باشید تا با شهرهای محل فیلمبرداری بتمن آشنا شوید.

بتمن کیست

بتمن

بتمن شخصیتی که هر فردی یک نمونه از آن را در خود دارد. هر فردی سعی دارد تا شکل بهتری به محیط اطراف خود بدهد و از این رو انگیزه‌ای همچون بتمن دارد ولی احتمالا توان و استعداد انجام این کار را ندارد. همین مسئله است که سبب شده بتمن یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های خیالی جهان باشد. محبوبیت بتمن دلایل مختلف و متعددی دارد ولی آنچه وی را بیش‌ از همه محبوب کرده است، ریشه داشتن وی در واقعیت است. برخلاف سایر ابرقهرمانان که ذاتاً انسان‌های پاکی هستند و به‌ هیچ‌ عنوان دست به کارهای خشن نمی‌زنند، بتمن نه تنها یک ابرقهرمان نیست بلکه فلسفه‌ی خاص خود را دارد و همانند هر انسانی برخی از اوقات نیمه‌ی تاریکش بر نیمه‌ی روشن آن غلبه می‌کند و همین موضوع است که سبب شده که بتمن شخصیت بسیار قابل‌ باوری باشد.

بتمن

همچنین بتمن هیچگاه دارای قدرت‌های فرا بشری نبوده است و تنها با تکیه بر هوش و قدرت خود است که موفق می‌شود دشمنانش را شکست دهد. هر چند شاید گفته شود که بسیاری از دشمنان بتمن فرابشری هستند و حتی تجهیزات وی نیز واقعیت ندارند اما ریشه یا همان Origin شخصیت بتمن ریشه در واقعیت دارد. فلسفه‌ی شخصیت بتمن به‌ کلی با سایر قهرمانان تفاوت دارد و به‌ نوعی دارای تاریک‌ترین دنیا در میان قهرمانان است.

بتمن

شاید چهره‌ای که شما از بتمن دیده‌اید همان چهره‌ای باشد که در فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای نشان داده شده است ولی چهره‌ی بتمن بسیار متفاوت‌تر است. کمپانی‌های بزرگ برای فروش و سود بیشتر دست به تلطیف شخصیت بتمن زده‌اند و تا حدودی به او انسانیت بیشتری داده‌اند اما بتمن در اصل یک شخصیت بسیار خشن است که در واقع دشمنانش را، که اغلب افراد بدذات هستند، به بدترین شکل ممکن عذاب می‌دهد ولی به‌هرحال آن‌ها را نمی‌کشد.

بتمن

همه‌ی این موارد سبب شده است که بتمن شخصیت محبوبی نزد مخاطبان عام باشد البته نباید از این نکته غافل شد که حضور موفق بتمن در دنیای سینما و بازی‌های رایانه‌ای در سال‌ها اخیر، کمک شایانی به جذب طرفداران برای این شخصیت کرده است.

فیلم‌های بتمن:

  •      بتمن (۱۹۶۶ فیلم) : به کارگردانی لسلی اچ مارتینسون؛ بازی آدم غرب، برت وارد، سزار رومرو، برگس مردیت
  •     بتمن (۱۹۸۹ فیلم) : به کارگردانی تیم برتون؛ بازی مایکل کیتون، جک نیکلسون، کیم بیسینگر، جک پالانس
  •     بازگشت بتمن (۱۹۹۲): به کارگردانی تیم برتون؛ بازی مایکل کیتون، دنی دویتو، میشل فایفر، کریستوفر واکن
  •     بتمن برای همیشه (۱۹۹۵): به کارگردانی جوئل شوماخر؛ بازی وال کیلمر، تامی لی جونز، جیم کری، نیکول کیدمن، کریس اودانل
  •     بتمن و رابین (۱۹۹۷): به کارگردانی جوئل شوماخر؛ با بازی آرنولد شوارتزنگر، جورج کلونی، کریس اودانل، اوما تورمن، آلیشیا سیلورستون
  •     بتمن آغاز میکند (۲۰۰۵): به کارگردانی کریستوفر نولان؛ بازی کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون، کتی هولمز، گری اولدمن، روتخر هاور، مورگان فریمن
  •     شوالیه تاریکی (۲۰۰۸): به کارگردانی کریستوفر نولان؛ بازی کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال، مورگان فریمن
  •     شوالیه تاریکی (۲۰۱۲): به کارگردانی کریستوفر نولان؛ بازی کریستین بیل، مایکل کین، گری اولدمن، آن هاتاوی، تام هاردی، ماریون کوتیار
  •     بتمن سوپرمن: طلوع عدالت (۲۰۱۶): به کارگردانی زاک اسنایدر و ستاره بن افلک، هنری کویل

 

بتمن

در میان تمام مجموعه‌های بتمن، وقتی نظرها بیشتر به این فیلم جلب شد که کریستوفرنولان کارگردان معروف و مشهور آمریکایی که کارنامه کاری‌اش پر از فیلم‌های راز آلود و پیچیده است سکان ساخت فیلم جدید بتمن را در دست گرفت. نولان کار خود را در سال ۲۰۱۲ با بتمن آغاز کرد تا همه منتظر یک بتمن متفاوت از جنس فیلم‌های نولان باشند. کمی به نام این قسمت توجه کنید «بتمن آغاز می‌کند» گویا نولان از همان ابتدا با انتخاب نامی زیرکانه می‌خواسته مهر خود را روی فیلم بزند و تصویری جدید از بتمن به نمایش بگزارد. شاید حتی بتوان گفت که «نولان آغاز می‌کند».

بتمن آغاز می‌کند

بتمن

 پس از شکست بد فیلم بتمن و رابین کریستوفر نولان بهترین فرد برای احیای آبروی از دست رفته بتمن بود. او کارش را با تغییراتی گستره در شخصیت بتمن آغاز کرد از همان اول سعی کردند لحنی تاریک‌تر به فیلم بدهند و انسانیت و واقع‌گرایی از پایه‌های فیلم باشد. هدف این بود که تماشاگر هم به بروس وین و هم به بتمن اهمیت بدهد. در این فیلم که به طور عمده در ایسلند و شیکاگو فیلمبرداری شده، از تصاویر ساخته شده توسط رایانه خیلی کم استفاده شده است. این فیلم در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۵ در آمریکا و کانادا در ۳٬۸۵۸ سالن سینما اکران شد. در هفته اول اکران، ۴۸ میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروش داشت. در نهایت هم با فروش جهانی ۳۷۴ میلیون دلار به کار خود پایان داد. این فیلم توسط منتقدان تحسین شد و بسیاری آن را یکی بهترین فیلم‌های ابرقهرمانانه تاریخ خواندند.

شوالیه تاریکی

بتمن

نولان در سال ۲۰۰۸ ادامه داستان بتمن آغاز می‌کند را با شوالیه تاریکی ساخت. او برای ساخت بهتر این کار به سراغ رمان تصویری جوک مرگبار و سری کمیک بوک‌های هالووین طولانی رفت و به خوبی از آنها الهام گرفت. لقب شوالیه تاریکی اولین بار توسط بیل فینگر در کتاب بتمن (شماره ۱) برای بتمن به کار رفته است. شوالیه تاریکی به طور عمده در شیکاگو تصویربرداری شده و بقیه مکان‌های این فیلم چند شهر دیگر در آمریکا، بریتانیا و هنگ کنگ است. شوالیه تاریکی نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که از این بین، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین موسیقی متن برای هنس زیمر و جیمز نیوتون هاوارد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هیت لجر را دریافت کرد. این فیلم با بودجه معادل ۱۸۰ میلیون دلار توانست درآمدی ۱میلیارد دلاری را نصیب سازندگانش کند

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

بتمن

و سرانجام آخرین فیلم از سه گانه نولان، جای که قرار بود نولان با مجموعه خداحافظی کند و شاید در ذهنش کم کم طرح ساخت اینتراستلار را می‌پروراند که تحمل بتمن برایش سخت شده بود. او به همراه برادرش، جاناتان، فیلمنامه فیلم را نوشتند تا بتواند پایان رضایت‌ بخشی در این داشته باشد. نولان از کتاب‌های سقوط شوالیه، شوالیه تاریکی بازمی‌گردد و سرزمین هیچکس برای طراحی داستان این فیلم استفاده کرد. شهرهای جوداپور، ناتینگهام، گلاسگو، لس آنجلس، نیویورک، نیوآرک و پیتسبورگ لوکشین‌های این فیلم بودند. این قسمت از فیلم با بودجه دوبرابری نسبت به قسمت قبلی ساخته شد اما باز هم توانست درآمدی بیش از یک میلیارد دلار را برای سازندگانش کسب کند.

بتمن در برابر سوپرمن (طلوع عدالت)

بتمن

بعد از رفتن نولان، حالا نوبت به زک اسناید رسید تا فرمان بتمن را در دست بگیرد. او که بیشتر خالق شخصیت‌های تخیلی و گرافیست حرفه‌ای در زمینه کمیک است بعد از ساخت فیلم ۳۰۰ حالا می‌خواست چهره بتمن را در یک تقابل با سوپرمن به جهان نشان دهد. همان‌طور که از روند تولید فیلم نیز انتظار می‌رفت منتقدان اصلا از این مدل بتمن راضی نبودند.

لوکیشن‌های بتمن

مجموعه بتمن از سال ۱۹۶۶ آغاز شد و طی این ۵۰ سال برای فیلمبرداری شهرهای زیادی را پشت سر گذاشت. اما ۴ فیلم آخر مجموعه بتمن که بیشتر در ذهن مخاطبان آشنا است در چند شهر معروف آمریکا و انگلستان، هنگ کنگ و اسکاتلند فیلمبرداری شده که برخی از آنها را برای شما معرفی می‌کنیم

شیکاگو

شیکاگو

شیکاگو (Chicago) زادگاه آسمان‌خراش‌های مدرن است. شیکاگو نام شهری در ایالت ایلینویز کشور امریکا در کنار دریاچه میشیگان است که حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد، در شیکاگو به میزان زیادی باد می‌وزد که از این حیث به Windy City معروف است. در فصول سرد سال وزش باد بر میزان سوز سرما می‌فزاید. علاوه بر اتوبوس، شهر دارای سیستم حمل‌ونقل مترو نیز است.

در سال ۱۸۸۵ که شیکاگو در آمریکا اولین ساختمان بلندمرتبه استوار خودش را ساخت، تصور این‌که خیلی زود نسل این‌گونه از ساختمان‌های بلند زیاد شود و دیگر کسی حتی به فکر اولین ساختمان‌های بنا شده در شیکاگو نیفتد چندان عجیب نبود.

آن روز بلندترین بنا در دنیا در شیکاگو پی‌ریزی شد که اولین مثال از یک فرم جدید مهندسی در جهان بود و خیلی زود این شیوه مدرن ساختمان‌سازی تقریباً چهره تمام شهرهای دنیا را دگرگون کرد.

شیکاگو

شیکاگو ۱۷ ساختمان بلندتر از ۲۰۰ متر دارد که سه‌تای آنها جزو ۲۰ ساختمان بلند دنیا و بلندترین در آمریکای شمالی هستند. شیکاگو شهر آسمان‌خراش‌هاست و در آن عالی‌ترین نمونه‌های آسمان‌خراش‌های مدرن با معماری خیره کننده دیده می‌شود.  این شهر با جمعیتی در حدود ۸.۵ میلیون نفر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است و وجود ساختمان‌های مختلف به آن جلوه‌ای شگفت‌انگیز داده است.

از مراکز دانشگاهی این شهر می‌توان انستیتوی تکنولوژی ایلینویز، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه نورث وسترن و دانشگاه ایلینویز در شیکاگو را نام برد. آزمایشگاه ملی آرگون و مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو نیز در این شهر قرار دارند.

نیویورک

نیویورک

نیویورک پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا و قلب اقتصادی این کشور به حساب می‌آید. در سرشماری سال ۲۰۰۷، کلان‌شهر نیویورک و حومه آن حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت داشته است. نیویورک در دهانه رودخانه هوستون به روی اقیانوس اطلس قرار دارد و دارای ۵ منطقه است که ایالت نیویورک را تشکیل می‌دهند.

این شهر یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. عده‌ای به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصربه‌فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌اند.

نیویورک

کلان‌شهر نیویورک ۸۷۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد و با این وسعت به عنوان وسیع‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین‌ها قرار دارد.

این کلان شهر با دارا بودن بیش از ۵۳ آسمان‌خراش با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر، بیشترین تعداد آسمان‌خراش را در میان شهرهای دنیا داراست.

نیویورک

نیویورک در واقع قلب تجاری آمریکا آمریکا به شمار می‌آید. مرکز تجارت جهانی در ناحیه منهتن قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی، یکی از ۳ فرودگاه بین‌المللی شهر نیویورک است.

جاذبه‌های فرهنگی شهر نیویورک در سطح جهانی شهرت دارند، از جمله:

  • تندیس آزادی هدیه‌ای که از طرف کشور فرانسه به این شهر داده شد هر ساله پذیرای بسیاری جهانگرد است.
  • پارک مرکزی نیویورک که گران‌ترین زمین‌های شهر نیویورک در دور تا دور آن قرار دارند با مساحت ۳۴۲ هکتار از بزرگ‌ترین پارک‌های درون شهری جهان است که سالانه حدود ۲۵ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. این پارک بزرگ محل برگزاری مسابقات و نمایش‌های زیادی در طول سال نیز است: سنترال پارک کجاست؟

  • ساختمان داکوتا که دارای سابقه‌ای تاریخی برای فرهنگ کشور آمریکا است در نزدیکی پارک مرکزی قرار دارد.
  • کتابخانه عمومی شهر نیویورک از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های عمومی جهان است و موزه گوگنهایم، موزه تاریخ طبیعی آمریکا و موزه متروپولیتن نیویورک که در مجاورت پارک قرار دارد محتویاتی دارند که در جهان نظایرشان را نمی‌توان یافت.
  • همچنین از موزه هنر مدرن که در بخش منهتن قرار دارد، به عنوان تاثیرگذارترین، موزه مرتبط با هنرهای مدرن در جهان یاد می‌شود.
  • سالن اپرای متروپولیتن نیویورک نیز یکی از دوازده موسسه بزرگ فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی لینکلن در نیویورک است.
  • آرتور میلر (نویسنده)، هوارد فاست (نویسنده)، کریم عبدالجبار (ورزشکار)، همفری بوگارت (بازیگر)، تام کروز (بازیگر)، فرانکلین روزولت (رئیس جمهور)، آیزاک آسیموف (نویسنده) و لری کینگ (مجری تلویزیون) از جمله چهره‌های مشهور این شهر هستند.

ناتینگهام

گلاسکو

ناتینگهام یکی از شهرهای شمالی انگلستان است که خانه اسطوره معروف رابین هود است. این شهر دارای یک باشگاه معروف فوتبال به نام ناتینگهام فارست است. ناتینگهام سیزدهمین شهر انگلستان به لحاظ گردشگری است و جمعیتی در حدود ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. همچنین این شهر دارای سیستم بسیار پیشرفته حمل‌ونقل عمومی است. این شهر همچنین جزو شهرهای قدیمی انگلستان است و قلعه معروف ناتینگهام در آن متعلق به سال ۱۰۶۵ بعد از میلاد توسط انگلاساکسون‌ها ساخته شده است.

گلاسکو

ناتینگهام

گلاسکو بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و سومین شهر بزرگ پادشاهی بریتانیا است که در سال ۱۹۹۹ به عنوان شهر برتر بریتانیا در معماری و طراحی برگزیده شده است. شهر گلاسکو از یک روستای معمولی در قرن ۱۷ میلادی به یک شهر بزرگ در این امپراطوری تبدیل شد. گلاسگو دارای شبکه راه‌آهن و اتوبوسرانی گسترده و منظم برای حمل‌ونقل درون شهری است. گلاسگو دارای ۲ فرودگاه بین‌المللی است، گلاسگو میزبان یکی قدیمی‌ترین دانشگاه‌های بریتانیا است. دانشگاه گلاسگو که در سال ۱۴۵۱ میلادی تأسیس شده، یکی از ۴ دانشگاه قدیمی بریتانیا است.

اگر شما هم از جمله طرفداران این ابرقهرمان هستید یا نظری درباره مجموعه فیلم‌های بتمن دارید. لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو درمیان بگذارید. درضمن برای دیدن کل مطالب لوکیشن فیلم به صفحه اختصاصی آن مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه