برترین جهانشهرهای دنیا

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۱۰ شهریور ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

«جهان‌شهر» یا «شهر بین‌المللی»، به شهر یا منطقه‌ای گفته می‌شود که در آن نژاد، ملیت یا قومیت معنا نداشته و جمعیت آن ممکن است متشکل از مردم اقصی نقاط دنیا باشد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

فرآیند «جهانی شدن» موجب بروز تغییرات بسیاری در تمامی قاره‌ها (به‌جز قاره قطب جنوب) شده که شامل تغییرات جمعیتی در شهرهای بزرگ نیز است. امروزه، حداقل ۱۰ شهر بین‌المللی در جهان وجود دارد.

اما شهر بین‌المللی دقیقاً به چه معناست؟ معمولاً، شهر بین‌المللی یا جهان‌شهر با کلان‌شهر تفاوت دارد که عمدتاً متشکل از جمعیت بالا با فرهنگ و نژاد مختلف است. بنابراین، یک شهر بین‌المللی، مکانی‌ست که در آن تعداد کثیری از فرهنگ‌های گوناگون یافت می‌شود. در ادامه با بزرگترین شهرهای بین‌المللی دنیا آشنا خواهیم شد.

دبی

دبی

بزرگ‌ترین شهر بین‌المللی دنیا دبی است که در امارات متحده عربی واقع شده است. تا سال ۲۰۱۴، تقریباً ۸۳٪ از جمعیت این شهر، ملیتی خارجی داشته‌اند. این میزان تفاوت ملیتی، به‌دلیل رشد سریع اقتصادی این شهر است که شرایط را برای کسانی‌که در پی فرصت‌های شغلی مناسب هستند، مهیا کرده است. از دبی با عنوان یکی از امن‌ترین شهرهای دنیا یاد می‌شود. همچنین این شهر دارای فرودگاه‌هایی بسیار شلوغ، ۵۰۰۰ رستوران و مراکز خرید بزرگ نیز هست. تمامی این‌ها، از جمله مواردی هستند که در سراسر دنیا خواهان بسیاری دارد.

بروکسل

بروکسل

دومین شهر بین‌المللی بزرگ دنیا جایی نیست جز بروکسل. این شهر پایتخت کشور بلژیک بوده و ۶۲٪ از جمعیت آن را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. بروکسل مقر اصلی نهادهایی مانند «اتحادیه اروپا» و «ناتو» است. این شهر دارای فرهنگی غنی مملو از انواع و اقسام موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و بناهای تاریخی است. بروکسل همچنین در جذب شرکت‌های بین‌المللی بسیار موفق عمل کرده است. شرکت‌های یاد شده به‌همراه خود کارمندان و کارکنانی از کشورهای مختلف دارند که به افزایش جمعیت خارجی این شهر منجر شده است.

تورنتو

تورنتو

شهر تورنتوی کانادا با حدود ۴۶٪ جمعیت خارجی‌اش، سومین شهر بین‌المللی حاضر در فهرست ما است. بیش از ۲۰۰ گروه نژادی گوناگون با بیش از ۱۴۰ زبان مختلف، تورنتو را خانه‌ی خود می‌دانند. تورنتو که یکی از قطب‌های مهم صنعتی و اقتصادی کانادا محسوب می‌شود، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کرده که خود این موضوع، موجب جذب مهاجران به این مکان می‌شود.

اوکلند، سیدنی، لس آنجلس

اوکلند

پس از تورنتو، شهرهای اوکلند، سیدنی و لس‌آنجلس به‌طور مساوی در رده‌ی چهارم بزرگ‌ترین شهرهای بین‌المللی دنیا قرار دارند. ۳۹٪ از جمعیت این سه شهر را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. دلیل بالا بودن این میزان در شهرهای اوکلند و سیدنی، سرمایه‌گذاری شهرداری مناطق یاد شده بر روی فرصت‌های شغلی و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و عمومی است که برای محلی‌ها و مهاجران مثمر ثمر و مفید واقع خواهد شد. در لس‌آنجلس، جمعیت بالای خارجی‌ها متشکل از مردم ۱۴۰ کشور دنیا است و همه‌روزه می‌توان ۸۶ زبان مختلف را در خیابان‌های این شهر شنید. کسانی‌که به‌دنبال شروع یک زندگی نو در آمریکا هستند، معمولاً شهر لس‌آنجلس را انتخاب می‌کنند؛ زیرا قوانین این شهر برای مهاجران بسیار ساده است.

دیگر شهرهای بین المللی

دیگر شهرهای بین‌المللی بزرگ دنیا عبارتند از سنگاپور با ۳۸٪ جمعیت خارجی، لندن با ۳۷٪ جمعیت خارجی، نیویورک با ۳۷٪ جمعیت خارجی، ملبورن با ۳۵٪ جمعیت خارجی، آمستردام با ۲۸٪ جمعیت خارجی، فرانکفورت با ۲۷٪ جمعیت خارجی و پاریس با ۲۵٪ جمعیت خارجی.

گرایش جمعیت آینده

جهان شهر

انتظار می‌رود شهرهایی که در این فهرست حاضر هستند، به جذب جمعیت خارجی خود ادامه دهند. علاوه بر این‌که اقتصاد شهرهای بین‌المللی، فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کند، از سوی دیگر افزایش جمعیت خارجی این شهرها موجب به‌وجود آمدن مناطق و محله‌های جدید مانند «محله‌ی چینی‌ها» در یک شهر خاص نیز می‌شود. از آن‌جایی‌که زندگی در این‌گونه محله‌ها برای خارجی‌ها بسیار راحت است، ترس از شروع یک زندگی نو در یک کشور جدید نیز برای مهاجران کاهش می‌یابد. همچنین با پیوستن اعضای خانواده‌ی افراد به آن‌ها، جمعیت شهرهای بین‌المللی دائماً رو به افزایش است. معمولاً در ابتدا یک یا دو نفر از اعضای یک خانواده به یک کشور مهاجرت می‌کنند و پس از سامان دادن به شرایط، اقدام به دعوت کردن دیگر اعضای خانواده خود، برای تجربه‌ی یک زندگی بهتر می‌کنند. این گرایش موجب افزایش هر چه بیشتر ملیت‌های مختلف یک شهر می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه