مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ

امیرعلی محمودی | دوشنبه, ۸ شهریور ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

شاید با شنیدن عبارت «لاشه‌ی کشتی»، اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند، سفر به جزیره‌ای زیبا و دورافتاده برای یافتن گنج باشد، اما در واقعیت برخی از لاشه‌ی کشتی‌ها، فاجعه‌بارترین حوادث تاریخ بشریت را رقم زده‌اند. در ادامه با ۱۰ مورد از مرگبارترین سوانح دریایی در تاریخ بشر آشنا خواهیم شد. این موارد، تنها کشتی‌های غیرنظامی را شامل می‌شود و از معرفی کشتی‌هایی که در نتیجه‌ی جنگ و نبردهای دریایی غرق شده‌اند، در این مقاله صرف‌نظر شده است. با کجارو همراه باشید.

۱۰. کشتی السلام بوکاچو ۹۸، عربستان سعودی-مصر، ۳ فوریه ۲۰۰۶ (۱۱۰۱ کشته)

کشتی

در تاریخ سوم فوریه سال ۲۰۰۶، یک کشتی با نام «السلام بوکاچو ۹۸» (Al-Salaam Boccaccio ۹۸) در حالی که ۱۱۰۱ نفر را حمل می‌کرد، در دریای سرخ غرق شده و تمامی مسافرانش را به کام مرگ برد. این کشتی از بندر ضبا واقع در عربستان، به‌سمت بندر مصری صفاجا در حال حرکت بود. بیشتر مسافران این کشتی، کارگران مصری بودند که پس از مدت‌ها کار در عربستان، قصد بازگشت به خانه را داشتند.

دلیل اصلی غرق شدن کشتی السلام بوکاچو ۹۸، شعله‌ور شدن آتشی درون آن بود. بی‌توجهی و اهمال کاپیتان این کشتی، یعنی صیاد عمر موجب وقوع چنین فاجعه‌ای شد. هنگامی‌که کشتی آتش گرفت، کاپیتان به‌جای بازگشت به مکانی امن، دستور به ادامه‌ی راه داد؛ شایان ذکر است که این کشتی تنها ۳۰ کیلومتر با سواحل عربستان سعودی فاصله داشت.

۹. کشتی مسافربری ژنرال اسلوکام، آمریکا، ۱۵ ژوئن ۱۹۰۴ (۱۰۲۱ کشته)

کشتی

۱۵ ژوئن سال ۱۹۰۴، به‌عنوان روزی سیاه در تاریخ نیویورک ثبت شده است. مردم نیویورک در این روز، یکی از بدترین فجایع دریانوردی تاریخ را نظاره‌گر بودند. «ژنرال اسلوکام» (PS General Slocum) یک کشتی مسافربری بود که مسافران خود را برای گشت‌وگذار در حوالی نیویورک برده بود. این کشتی حامل ۱۳۴۲ نفر بود که عمدتاً اعضای کلیسای «سنت انجیلی مارک لوتر» بودند و به قصد پیک‌نیک عازم «لانگ آیلند» بودند. بیشتر مسافران، آلمانی-آمریکایی‌هایی بودند که در یک محله‌ی آلمانی واقع در منهتن زندگی می‌کردند. در میان مسافران این کشتی، تعداد زیادی زن و کودک نیز حضور داشت. هنگامی‌که این کشتی از «رودخانه ایست» سفر خود را آغاز کرد، آتشی درون آن شعله‌ور شد که به‌سرعت از کنترل خارج شده و کل کشتی را در بر گرفت. اقدامات امنیتی ناکافی و زیرساخت‌های ضعیف کشتی از جمله شلنگ‌های آبرسانی پوسیده، جلیقه و قایق‌های نجات ناکارآمد و نیز نداشتن آگاهی کافی کارکنان کشتی درمورد نحوه‌ی خاموش کردن آتش، با عدم توانایی مسافران در شنا، همگی دست در دست هم داده و موجب مرگ هولناک ۱۰۲۱ نفر از مسافران این کشتی شد.

۸. کشتی مسافربری تویا مارو، ژاپن، ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۴ (۱۱۵۳ کشته)

کشتی

در ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۴، طوفانی سهمگین که در ژاپن با عنوان «شماره ۱۵» و در غرب با نام «ماری» شناخته می‌شود، جان ۱۱۵۳ نفر از مسافران کشتی مسافربری تویا مارو (Toya Maru) را گرفت. از این حادثه، با عنوان بدترین سانحه‌ی دریایی تاریخ ژاپن یاد می‌شود. این کشتی بین هاکوداته در جزایر هوکایدو و آموری در جزایر هونشو در حال حرکت بود. یکی از سفرهای این کشتی، کمی قبل‌تر به‌دلیل پیش‌بینی وقوع طوفان لغو شده بود. با این‌حال، کاپیتان کشتی با اعتقاد بر اینکه بخش‌های خطرناک طوفان به اتمام رسیده، در غروب همان روز شروع به حرکت کرد. این کار کاپیتان، اشتباهی بزرگ بود؛ چیزی نگذشت که طوفان، به کشتی تویا مارو رسید. در آن زمان، کشتی به‌دلیل وزش بادهای شدید و جریان‌های آبی قدرتمند، از بندر فاصله گرفته بود. هنگامی‌که آب وارد کشتی شد، ملوانان به‌کلی کنترل آن را از دست دادند و کشتی توسط آب‌های خروشان بلعیده شد. با غرق شدن کشتی تویا مارو، ۱۱۵۳ نفر از جمله مسافران و خدمه‌ی آن، جان خود را از دست دادند.

۷. کشتی مسافربری تایپینگ، چین، ۲۷ ژانویه ۱۹۴۹ (۱۵۰۰ کشته)

کشتی

در ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۹، حدوداً ۱۵۰۰ مهاجر که در جست‌و‌جوی یک زندگی بهتر بودند، از چین راهی کیلانگ واقع در تایوان شده بودند ولی طی این سفر، جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران، از جمله افرادی بودند که از حکومت کمونیستی کشورشان طی جنگ داخلی چین، دل خوشی نداشتند. این کشتی از ترس اینکه مورد حمله‌ی نیروهای کمونیستی واقع نشود، با چراغ‌هایی خاموش و نیز در ساعات منع عبور و مرو در حال حرکت بود. با این‌حال، اقدامات احتیاطی کشتی تایپینگ (Taiping)، موجب بدبیاری آن شد. این کشتی به‌دلیل تاریکی آب‌های مجمع‌الجزایر شهر «جواشان»، نتوانست کشتی مسافربری «چینیوان» در مقابل خود را ببیند که در نتیجه به برخورد این دو کشتی منجر شد. صدمات وارده به‌قدری بالا بود که موجب غرق شدن کشتی تایپینگ و مرگ حدوداً ۱۵۰۰ نفر شد.

۶. کشتی تایتانیک، بریتانیا-آمریکا، ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ (۱۵۱۴ کشته)

کشتی

فاجعه‌ای که در اوایل قرن بیستم برای کشتی غول‌پیکر تایتانیک (Titanic) رخ داد، نویسندگان و فیلمسازان بسیاری را بر آن داشت تا درمورد این حادثه دست به خلق آثار هنری متفاوتی بزنند. این کشتی، یکی بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین کشتی‌های زمان خود بود که قرار بود سفر رویایی‌اش از ساوت هامپتون‌ انگلستان به‌سمت نیویورک آمریکا را در ۱۰ آوریل ۱۹۱۲ آغاز کند. بسیاری بر این باور بودند که کشتی تایتانیک با استفاده از بهترین فناوری‌های روز ساخته شده و هرگز غرق نخواهد شد. اما هیچ چیز در میان آب‌های پهناور از خطرات مصون نیست. در تاریخ ۱۴ آوریل، کشتی تایتانیک با یک کوه یخ در حوالی سواحل جزیره‌ی نیوفاندلند برخورد کرد. این برخورد موجب صدمه دیدن بدنه‌ی کشتی و باز شدن حفره‌ای بزرگ در آن شد که منجر به وارد شدن مقدار زیادی آب به داخل آن شد. خدمه‌ پس از اینکه فهمیدند کشتی در حال غرق شدن است، فوراً پیام اضطراری برای کشتی‌های نزدیک فرستادند اما حتی یک کشتی هم در آن حوالی برای نجات آنان وجود نداشت. به دستور کاپیتان کشتی، قایق‌های نجات در آب انداخته شدند و زنان و کودکان را زودتر از بقیه، سوار بر آن‌ها کردند. تعداد قایق‌های نجات بسیار کم بود و ظرفیت سوار کردن تمامی مسافران را نداشت. همچنین چندین قایق نیز قبل از اینکه کسی سوارش شود، داخل آب فرو رفت. این موضوع موجب شد تا بسیاری از مسافران و خدمه در کشتی باقی بمانند و نظاره‌گر مرگ یکدیگر باشند. رفته‌رفته دریا شروع به بلعیدن کشتی کرد و ۱۵۱۴ نفر از مسافرانش را به‌همراه خود به کام مرگ کشاند.

۵. کشتی اس اس سلطانا، آمریکا، ۲۷ آوریل ۱۸۶۵ (۱۶۰۰ کشته)

کشتی

اگرچه فاجعه‌ی تایتانیک بسیار معروف و زبانزد عام و خاص است، اما شاید انفجار کشتی اس‌اس سلطانا (Sultana) که موجب مرگ ۱۶۰۰ نفر شد، بدترین حادثه در تاریخ دریانوردی آمریکا باشد. کشتی سلطانا در حال حمل ۲۳۰۰ نفر از زندانیان جنگ تازه آزاد شده، چند مسافر غیرنظامی و نیز خدمه‌اش از شهر ویکزبرگ و رودخانه می‌سی‌سی‌پی بود. این کشتی که ظرفیتش تنها ۳۷۶ نفر بود، در آن روز ۲۷۰۰ نفر مسافر به‌همراه خود داشت. چند ساعت بیشتر از نیمه شب ۲۷ آوریل سال ۱۸۶۵ نگذشته بود که یکی از دیگ‌های بخار کشتی سلطانا منفجر شد. این انفجار موجب وارد آمدن صدمات بسیار زیاد و نیز غرق شدن کشتی شد که جان بسیاری از مسافران خود را گرفت.

۴. کشتی‌های چو، چین، ۸ نوامبر ۱۹۴۵ (۱۸۰۰ کشته)

کشتی

حدوداً ۱۸۰۰ نفر جان خود را در کشتی «های‌چو» (Hai Chu) از دست دادند. این کشتی از شهر کانتون واقع در چین عازم هنگ‌کنگ بود که ۲۰۰۰ سرباز و ۱۰۰ غیرنظامی و خدمه به‌همراه داشت. کشتی‌های‌چو در حوالی «بوکا تایگریس» و در دهانه‌ی رودخانه کانتون غرق شد. کشتی ۱۰۷۸ تنی های‌چو زمانی غرق شد که با یک مین دریایی برخورد کرده و منفجر شد. تنها ۳۰۰ نفر از این فاجعه جان سالم به در بردند.

۳. کشتی لی جولا، سنگال-گامبیا، ۶ سپتامبر ۲۰۰۲ (۱۸۶۳ کشته)

کشتی

غرق شدن کشتی لی جولا (Le Joola)، یکی از ناگوارترین سوانح دریایی تاریخ بشریت محسوب می‌شود. این کشتی در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۲، در حال حمل ۲۰۰۰ مسافر از بنادر سنگال بود که در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری سواحل گامبیا واژگون شد. این کشتی که تنها ۵۵۰ نفر ظرفیت داشت، به‌طور وحشتناکی پر از مسافر بود. اگرچه دلایل اصلی غرق شدن این کشتی نامعلوم است، اما گفته می‌شود که تعداد بسیار بالای مسافران و نیز بافت فرسوده‌ی کشتی موجب وقوع چنین حادثه‌ای شده است. ۱۸۶۳ نفر در این ضایعه، جان باختند.

۲. کشتی کیانگیا، چین، ۳ دسامبر ۱۹۴۸ (۳۳۳۵ کشته)

کشتی

کشتی چینی اس‌اس کیانگا (SS Kiangya) که از شانگهای به‌سمت نانگبو در حال حرکت بود، در ۳ دیامبر سال ۱۹۴۸ غرق شد. این حادثه زمانی رخ داد که کشتی کیانگا در حال رفتن به سوی «رودخانه هوانگ‌پو» بود. ظرفیت این کشتی در حدود ۱۱۸۶ نفر بود که در آن زمان دو برابر این تعداد مسافر را حمل می‌کرد. بیشتر مسافران کشتی مذکور، متشکل از پناهجویانی بود که در حال فرار از رژیم کمونیستی چین بودند. محتمل‌ترین دلیلی که برای انفجار و غرق کشتی اس‌اس کیانگا وجود دارد، برخورد آن با یک مین دریایی است که توسط نیروی دریایی امپراتوری ژاپن کار گذاشته شده بود. حدوداً ۳۳۳۵ نفر طی این حادثه جان خود را از دست دادند و تنها ۷۰۰ نفر، توسط کشتی‌های دیگر نجات داده شده‌اند.

۱. کشتی دنیا پاس، فیلیپین، ۲۰ دسامبر ۱۹۸۷ (۴۳۸۶ کشته)

کشتی

مرگبارترین فاجعه تاریخ دریانوردی دنیا، در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۸۷ اتفاق افتاد. طی این حادثه، کشتی «ام وی دنیا پاس» (MV Doña Paz) با یک کشتی حمل سوخت به نام «ام تی وکتور» (MT Vector) در تنگه‌ی تابلاس و ۱۸۰ کیلومتری جنوب مانیل، برخورد کرد. این کشتی پر از مسافرانی بود که می‌خواستند قبل از شروع تعطیلات سال نو، به مقصدشان برسند. اگرچه در آن زمان دریا بسیار آرام و مسیر کاملا قابل رویت بوده، اما گفته می‌شود اهمال و بی‌ملاحظگی خدمه‌ی هر دو کشتی یاد شده، موجب وقوع چنین عارضه‌ای شده است. کشتی وکتور هیچ دیده‌بانی نداشت اما کشتی دنیا پاس افسران ارشد خود را روی عرشه داشت. هر دو کشتی از ارتباطات بی‌سیم سالم و کارآمد محروم بودند. به‌محض برخورد این دو کشتی، ۸۸۰۰ بشکه نفت و گازوئیلی که همراه وکتور بود، آتش گرفته و هر دو کشتی مذکور را در زبانه‌های آتش سوزاند. تقریبا هیچ‌کس از این حادثه جان سالم به در نبرد. ۴۳۸۶ انسان بی‌گناه در این فاجعه‌ی اسفناک جان باختند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه