۱۳ اقامتگاه محافظت شده در آفریقا

عاطفه کماسی | سه شنبه, ۹ شهریور ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

امروزه به دلایل زیادی پوشش‌های گیاهی و حیات‌وحش در جاهای مختلف زمین تحت خطر هستند. برای حل این مشکل، در آفریقای جنوبی موسسه‌های گردشگری با ایجاد اقامتگاه‌های مجلل و طرح‌های حفاظتی تدبیری اندیشیده‌اند. با کجارو همراه باشید تا با این منزلگاه‌های زیبا و مجلل آشنا شوید.

مقاله مرتبط:

  • پانزدهمین نمایشگاه بین‌ المللی محیط زیست و حضور بیش از ۳۰ شرکت خارجی
  • کنیا؛ سرزمین حیات‌ وحش آفریقا

کشتن سیسیل، شیر زیمبابوه، مشروعیت و تداوم‌ شکار در آفریقا را زیر سوال برده و حفظ منابع طبیعی قاره را به خطر انداخته است. آخرین آمار جهانی منتشرشده توسط سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت آفریقا دو برابر خواهد شد که این امر فشار زیادی بر منابع طبیعی و حیات‌وحش باقی‌مانده‌ی قاره وارد می‌کند. درست برعکس، جمعیت حیوانات به علت شکار غیر مجاز، قاچاق حیوانات وحشی، و از بین رفتن زیست‌بوم به دلیل تعدی و سو استفاده انسان از منابع طبیعی، در حال کاهش است. اما این تمام معضل این شبه‌قاره نیست.

پروژه «Rhinos Without Borders» یک سرمایه‌گذاری مشترک میان Great Plains Conversation و andBeyond است که ۱۰۰ کرگدن را از آفریقای جنوبی به بوتسوانا منتقل می‌کنند به این دلیل که جمعیت کرگدن‌ها در بوتسوانا کم بوده و امن‌ترین مکان از لحاظ شکار، در قاره به حساب می‌آید . (در این پروژه، حیواناتی که در معرض خطر شکار غیر مجاز قرار دارند به مناطق امن منتقل می‌شوند).

شرکت اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی Wilderness Safaris نیز در همکاری با دولت بوتسوانا و آفریقای جنوبی، طی یک برنامه‌ریزی بسیار عالی، کرگدن‌های سیاه و سفید را از آفریقای جنوبی به بوتسوانا منتقل می‌کند.

در حالی که گروه‌های محافظ حیات‌وحش، توجه خود را بر حفاظت از حیوانات در برابر شکار متمرکز کرده‌اند، WildAid سازمان جدیدی است که با استفاده از پویش‌های (کمپین) رسانه‌ای محبوب در ویتنام و چین، سعی بر کاهش تقاضای مصرف‌کنندگانِ شاخ کرگدن و عاج فیل دارد.

جامعه‌ای که سازمان‌های حفاظتی و امتیازات خصوصی اداره حیات‌وحش را به عهده دارند، با کمک‌های مالی مداوم به جوامع محلی، پیوسته از پارک‌های ملی و محیط‌های نگهداری حیوانات حمایت می‌کنند.

با انتخاب منزل‌ها و اقامتگاه‌های گران‌قیمت با کیفیت عالی که بر اساس یک دستور عمل گردشگری با حداقل آسیب به طبیعت ساخته شده‌اند، و همچنین درآمد بالا، متوجه خواهید شد که پول‌هایی که از صنعت گردشگری به دست می‌آید، با سود قابل ملاحظه‌‌ای دوباره وارد طرح‌های محافظتی و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای می‌شود.

منزل‌ها و اقامتگاه‌های بی‌نظیر که در ادامه مشاهده می‌کنید، مکان‌هایی مناسب برای گذراندن وقت و لذت برن از حیاط‌وحش هستند.

اقامتگاه سینجیتا ساساکوا، سرنگتی، تانزانیا (Singita Sasakwa Lodge)

اقامتگاه سینجیتا ساساکوا در آفریقا

مشکل: تا پیش از سال ۲۰۰۲،‌ شکار غیر مجاز، مهاجرت سالیانه‌ی حیوانات وحشی آفریقا را تحت فشار شدید قرار داد و باعث انقراض سریع آن‌ها، و در نتیجه کاهش شدید گردشگری در آفریقا شد.

راه حل هوشمندانه: اقامتگاه سینجیتا با همکاری سازمان حیات‌وحش تانزانیا، گروهی ۱۲۰ نفره از مامورانی را تشکیل داده که واحدی قوی، متشکل از ماموران ضد شکار هستند. این ماموران خود زمانی شکارچی بوده‌اند. طبق این توافق و به همت این سربازان پیاده، شکار غیر مجاز به کلی ریشه‌کن شده است.

اقامتگاه سومالیسا بخشی از اقامتگاه افریکن باش، پارک ملی هوانگ، زیمبابوه (African Bush Camps Somalisa Camp)

اقامتگاه سومالیسا

مشکل: مرگ شیر منطقه‌ی هوانگ، سیسیل، زنگ خطری برای همه بود که در خطر بودن جمعیت این شیر را هشدار می‌داد.

راه حل هوشمندانه: بنابراین یک منطقه حفاظتی و صندوق حیات‌وحش برای حمایت از شیرهای هوانگ بنا شد. همچنین توجه‌ها بر حفاظت طولانی مدت از حیات‌وحش پارک متمرکز شدند. این صندوق جدید، هم به پارک‌های ملی زیمبابوه کمک می‌کند، و هم از کشته شدن دیگر حیوانات وحشی داخل و اطراف هوانگ جلوگیری می‌کند و خوشبختانه مرزهای خود را نیز گسترش می‌دهد.

اقامتگاه لیدل چم چم، دریاچه مانیارا، تانزانیا (Little Chem Chem)

اقامتگاه لیدل چم چم

مشکل: ضرورت وجود کریدور حیات‌وحش (کریدورها نوارهایی از پوشش گیاهی طبیعی است که برای ایجاد ارتباط بین دو یا چند ناحیه بزرگ زیستگاهی قرار گرفته. (از چکیده مقاله‌ی «کریدورهای حیات وحش و نحوه تشخیص بهترین مکان‌ها برای ایجاد کریدورها در مناطق حفاظت‌شده) برای فیل‌ها، پارک ملی ترنجایر را به پارک ملی دریاچه مانیارا و نهایتا به منطقه حفاظت‌ شده انگورونگورو مرتبط ساخت. تا مارس ۲۰۱۳ فیل‌ها و شیرهای این منطقه مورد شکار قرار می‌گرفتند.

راه حل هوشمندانه: صاحبان اقامتگاه سیاحتی چم‌چم، اقامتگاه لیدل چم‌چم را که اقامتگاهی به سبک قدیمی است، در دسامبر ۲۰۱۳، با ۱۶۰۰۰ هکتار کریدور حیات‌وحش افتتاح کردند. وجود این اقامتگاه فواید بسیار زیادی برای جوامع محلی منطقه داشته، از جمله ایجاد بیش از ۱۴۰ شغل برای حمایت مالی از مسابقات فوتبال کیک‌ فور‌وایلدلایف «Kick4Wildlife» که ۸ روستا و ۱۵ تیم فوتبال را در این پروژه درگیر کرده است.

اقامتگاه کوهستان بیل، پارک ملی کوهستان بیل، اتیوپی (Bale Mountain Lodge)

اقامتگاه کوهستان بیل

مشکل: طبق ارزیابی یونسکو، تخریب زیست‌بوم کوهستان بیل در انقراض گونه‌های پستاندار (میمون بومی کوهستان بیل و گرگ اتیوپی دو نمونه پستانداران هستند) تاثیر قابل توجهی خواهد داشت تا تخریب دیگر زیست‌بوم‌های جهان با همین وسعت.

راه حل هوشمندانه: به منظور بالا بردن درک ارزش این پارک ملی، اقامتگاه کوهستان بیل در حمایت از سازمان حفاظت حیات‌وحش اتیوپی، استخدام و تعلیم روستاییان منطقه درباره مشکلات حیاتی مانند قطع درختان جنگلی، و میزبانی تیم‌های تحقیقاتی حفظ منابع طبیعی،‌ به صورت فعال مشارکت دارد.

اقامتگاه وایلدرنس سفاری دیزرت راینو، نامیبیا (Wilderness Safaris Desert Rhino Camp)

اقامتگاه وایلدرنس سفاری دیزرت راینو

مشکل: این سرزمین واقع در شمال غربی نامیبیا، بدون هیچ موقعیت حفاظتی، منزلگاه آخرین جمعیت واقعی کرگدن‌های سیاه است، که به دلیل شکار غیر مجاز مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

راه حل هوشمندانه: حمایت دسته جمعی و همکاری موفق و منحصربه‌فرد میان شرکت‌های سیو د راینو تراست (Save the Rhino Trust)، وایلدرنس سفاری نامیبیا (Wilderness Safaris Namibia)، وایلدرنس وایلدلایف تراست (Wilderness Wildlife Trust)، و سازمان‌های حفاظتی محلی آنابیب (Anabeb)، سسفانتین (Sesfontein)، و ترا  بیش از هر چیز دیگری بهترین فرصت را برای زنده ماندن این کرگدن‌ها فراهم آورده است (Torra)

اندبیاند نمبا (andBeyond Mnemba)، خارج از ساحل شمال شرقی زنگبار (Zanzibar)

اقامتگاه ادبیاند نمبا

مشکل: سواحل جزایر نمبا یکی از سه منزلگاه حیاتی لاک‌پشت‌ها در زنگبار هستند.

راه حل هوشمندانه: از زمانی که تیم حفاظتی شروع به نگه‌داری یادداشت‌های مفصل و تعلیم ماهیگیرهایی کردند که برای امرار معاش در این آب‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، ۶۰۰۰۰ لاک‌پشت سبز در این جزیره متولد شده.

اندبیاند فیندا، کوازولو-ناتال، آفریقای  جنوبی (andBeyond Phinda, KwaZulu-Natal, South Africa)

اقامتگاه اندبیاند فیندا

مشکل: یافتن یک راه ادامه‌پذیر برای همکاری با جوامع محلی، به منظور نگه‌داری از حیات‌وحش برای نسل‌های آینده.

راه حل هوشمندانه: در یک داد و ستد پیشگامانه، تا سال ۲۰۰۸،  ۲۲۰۰۰ جریب (۸۹۰۳۰۹۲۰ مترمربع) از این منظقه، از مالکان اجدادی به نسل بعد تحویل داده شده. امروزه این جوامع شاهد منافع طولانی مدتی هستند که از سهم خود در طبیعت‌گردی حاصل می‌شود. به عنوان مثال، اکنون ۲۸ مدرسه محلی وجود دارد که معادل ۵۰۰۰ دانش‌ آموز بیش‌تر و ۲۰۰ شغل جدید برای معلم‌ها است.

اقامتگاه نامیبیا اکسکلوسیو سوریس سوریس، دامارلند، نامیبیا (Namibia Exclusive Sorris Sorris Camp, Damarland, Namibia)

اقامتگاه نامیبیا اکسکلوسیو سوریس سوریس

مشکل: دامارلند، سرزمینی دور افتاده و تقریبا فراموش‌شده، پناهگاه شیر و فیل بیابانی؛ و کوهستان برندبرگ، بلندترین کوه نامیبیا، خزانه نقاشی‌های سنگی باستانی است.

راه حل هوشمند: افتتاح یک اقامتگاه تجملاتی میان قبیله‌ دامارا، هم باعث ایجاد درآمد برای این جوامع سنتی شده و هم به آنها کمک کرده تا از میراث خود یعنی مکان‌های نقاشی‌های سنگی نگه‌داری کنند.

اژورا کیلالی، مجمع‌الجزایر کویریمباس، موزامبیک (Azura Quilalea, Quiimbas archipelago, Mozambique)

اقامتگاه اژورا

مشکل: ماهیگیری غیر مجاز بیش از حد و شیوه‌های نامناسب ماهیگیری داخل و اطراف پارک ملی مرین کویریمباس، باعث تهی شدن منابع دریایی و آسیب زدن به مرجان‌ها می‌شود.

راه حل هوشمندانه: اژورا با ایجاد سرمایه‌گذاری «رینبو فاند» (Rainbow Fund)، اولین موسسه خیریه ثبت‌شده به این سبک در موزامبیک، از طرح‌های مختلف اجتماعی و محیطی حمایت می‌کند. این سرمایه‌گذاری در یک همکاری ناگسستنی با جنگلبانان پارک دریایی ملی و جوامع محلی، تلاش می‌کند تا ورود قایق‌های ماهیگری به منطقه را ریشه‌کن کند و افراد را درباره شیوه‌های مناسب ماهیگیری آموزش دهد. این موسسه همچنین لوازم پزشکی را برای درمانگاه‌های غیر رسمی در اجتماع‌هایی که در همسایگی جزیره هستند فراهم می‌کند.

اقامتگاه وایلدرنس سفاریس لینکواشا، پارک ملی هوانگ، ریمبابوه (Wilderness Safaris Linkwasha Camp)

اقامتگاه لینکواشا

مشکل: کشمکش رو به افزایش میان انسان و حیوانات وحشی در حاشیه پارک‌ها.

راه حل هوشمندانه: در همکاری با شرکت چیلدرن این وایلدرنس (Children in Wilderness)، وایلدرنس سفاری در آموزش‌های محیطی و توانمندسازی اجتماعی در زیمبابوه، شیوه‌های مختلفی به کار گرفته که هم به نفع دانش‌آموزان است و هم معلمان.

جزیره فریگیت، سیشل (Fregate Island, Seychelles)

اقامتگاه فریگت

مشکل: اداره و کنترل ردپای کربن یک هتل مجلل (luxury resort) در برابر انتظارات مهمانان.

راه حل هوشمندانه: نصب ژنراتورهای مدرن با سوخت به صرفه، و همچنین دستگاه‌های تبدیل پساب، که پساب‌ها را تا ۹۵ درصد به آب پاک و قابل استفاده برای آبیاری تبدیل می‌کند، به تامین نیروی لازم برای جزیره کمک می‌کنند. در ماشین‌های گلف (ماشین‌های حمل بازیکنان گلف و تجهیزاتشان) از تکنولوژی هیبریدی (ترکیبی از دو یا چند منبع مجزای قدرت)، و در قایق‌های موتوری، از موتورهای کامینز استفاده می‌شود. در سرتاسر اقامتگاه از چراغ‌های ال.ای.دی و سی.اف.سی استفاده شده است.

اقامتگاه آسیلیا افریکا نابویشو، ذخیره‌گاه ماسایی مارا، کنیا (Asilia Africa Naboisho Camp, Maasai Mara conservancy, Kenya)

اقامتگاه آسیلیا

مشکل: چرای بیش از حد، ناسازگاری میان مردم، دام‌های آن‌ها و گله شیرهای بومی و شکار در حاشیه منطقه محافظت‌ شده ماسایی مارا

راه حل هوشمندانه: پنج سال پیش، صاحبان زمین‌های ماسایی، قراردادی را برای تاسیس «ماسایی نابویشو» امضا کردند. این مکان، منطقه محافظت‌ شده‌ حیوانات وحشی و چوپانی با مساحت ۵۰۰۰۰ جریب ( ۲۰۲۳۴۳۰۰۰ مترمربع) است. امروزه این منطقه یکی از متراکم‌ترین جمعیت شیر و دیگر حیوانات شامل بوفالو، گاو کوهی آفریقایی، و گراز، در اکوسیستم ما را دارد. همچنین درآمد این جوامع به دلیل اجاره زمین، استخدام در منطقه، و بهبود تجهیزات پزشکی و آموزشی در حال پیشرفت است.

منظقه محافظت‌شده گروتبوس نیچر، خلیج واکر، آفریقای جنوبی (Grootbos Nature Rserve, Walker Bay)

اقامتگاه گروتبوس

مشکل: فقدان آگاهی جوانان محلی درباره اهمیت نوسازی و حفظ زیستگاه طبیعی، باعث از بین رفتن تنوع زیستی غنی در این کمربند ساحلی، برای همیشه می‌شود.

راه حل هوشمندانه: پروژه آموزشی «دیبانیسا یوث اینوارنمنتال ایجوکیشن اند اسپورت پراجکت» ( The Dibanisa Youth Environmental Education and Sport Project) یک برنامه فعالیتی بعد از مدرسه است که شامل ورزش و گردش‌ در طبیعت است تا قدردان طبیعت، دریا و پوشش گیاهی فینباس (نوعی گیاه پنج برگ) خود باشند. این پروژه در یک سال گذشته زندگی بیش از ۷۰۰ کودک را تغییر داده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه