کشف ابزار های سنگی با قدمت ۱۳ هزار ساله در کرمانشاه

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
کشف ابزار های سنگی با قدمت ۱۳ هزار ساله در کرمانشاه

گروه کاوش‌های باستان‌شناسی در کرمانشاه موفق به کشف صدف‌های خوراکی و ابزار‌های سنگی با قدمت ۱۱ هزار سال قبل از میلاد مسیح شده‌اند.

پیرو تفاهم‌نامه مشترک منعقد شده بین دانشگاه‌های رازی کرمانشاه و کپنهاگ دانمارک، کاوش‌های عملیاتی باستان‌شناسی در تپه آسیاب کرمانشاه در حال انجام است.

دکترسجاد علی بیگی و دکتر حجت دارابی، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه رازی به همراه یک گروه از کاوشگران دانشگاه کپنهاگ در پل کهنه سرآسیاب کرمانشاه مشغول حفاری‌های باستان‌شناسی هستند.

«علی بیگی» به‌عنوان سرپرست ایرانی این هیئت کاوش باستان‌شناسی دراین‌باره گفت:

قدمت تپه آسیاب کرمانشاه به یازده هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

تپه آسیاب کرمانشاه در حدود ۶۰ سال قبل مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت، اما کامل انجام نشد و متوقف شد. کاوش‌ها در این منطقه پنج روز دیگر به پایان خواهد رسید.

عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی گفت:

مجموعه باستانی تپه آسیاب حدود ۱۳۰ متر مربع است و تاکنون ابزارهای سنگی، صدف‌های خوراکی و استخوان حیوانات شکار شده مانند گوزن و گاو وحشی مربوط به یازده هزار سال قبل از میلاد در آن کشف شده است.

کاوش‌های جدید این گروه به‌زودی در جنوب کرمانشاه و شمال استان ایلام به مدت پنج سال آغاز خواهد شد.

بر اساس تفاهم‌نامه مشترک پنج‌ساله دانشگاه کپنهاگ دانمارک و رازی کرمانشاه که در مهرماه ۹۴ به امضا رسید، کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه آسیاب کرمانشاه آغاز شده است.

۱۲ میلیارد ریال اعتبار از سوی دانشگاه کپنهاک به پژوهشگران این دو گروه باستان‌شناسی در راستای تفاهم‌نامه منعقده تخصیص داده شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه