۹ تکنولوژی که باعث می‌ شود سال ۲۰۱۶ زمان خوبی برای سفر باشد

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور چهار شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
۹ تکنولوژی که باعث می‌ شود سال ۲۰۱۶ زمان خوبی برای سفر باشد

صنعت گردشگری صنعت بسیار بزرگی است و سالانه درآمد بسیاری را نصیب کشور‌ها می‌کند. این صنعت هر روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی نیز تاثیر زیادی روی آن دارد. اکنون در این مقاله از کجارو با تکنولوژی‌هایی در این خصوص آشنا می‌شویم که در حال توسعه هستند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ و بعد از آن، هرچه بیشتر وارد این حوزه شوند.

آخرین باری را که از یک آژانس مسافرتی بلیط هواپیما خریداری کردید را به یاد آورید. اگرچه همچنان افراد زیادی هستند که از این طریق اقدام به خرید بلیط می‌کنند، اما بسیاری از ما به سراغ خرید آنلاین رفته‌ایم. تکنولوژی در حال تغییر زندگی و شیوه سفر کردن انسان‌ها است. سفر به صورت مجازی و عکاسی با پهپاد‌ها از این جمله هستند. در ادامه به تکنولوژی‌هایی نگاه می‌کنیم که در سال ۲۰۱۶ و بعد از آن همراه ما خواهند بود.

موبایل

در حال حاضر استفاده از موبایل در طول سفر چندان اقدام عجیبی نیست و بسیاری از افراد برنامه سفرشان را با موبایل خود ترتیب می‌دهند. بر اساس گفته جورجیوس زاخاریا (Giorgos Zacharia)، مدیر ارشد فناوری Kayak، موبایل‌ها مسیر آتی این شرکت هستند. لازم به ذکر است Kayak سرویسی در خصوص مسافرت و حمل و نقل مربوط به آن است. مدیر ارشد فناوری این شرکت اعلام کرده که کاربرانشان به طور فزاینده‌ای از موبایل برای جستجوی سفر و خرید آن استفاده می‌کنند (برخی کاربران پرداخت‌های مربوط به سفر را نیز از طریق موبایل انجام می‌دهند). با این اوصاف Kayak نیز به سراغ موبایل‌ها رفته و سعی دارد تجربه کاربران را در این خصوص بهبود بخشد.

زاخاریا می‌گوید کاربران موبایل بیشتر به «سفر‌های خود به خود» (Spontaneous travel) تمایل دارند. بدین صورت که اغلب آن‌ها تنها چند روز قبل از پرواز اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنند. همچنین با رسیدن به فرودگاه نیز تصمیم می‌گیرند که یک هتل رزرو کنند. بیش از نیمی از جستجو‌های کایاک مربوط به پرواز‌های تک مسیره (یک طرفه) می‌شود. رزرو هتل‌های آن‌ها نیز اغلب برای یک یا دو شب است. کایاک سایت دیگری نیز با آدرس Booking.com دارد که اپلیکیشن جدیدی را عرضه کرده است. زاخاریا می‌گوید این شرکت سرویس‌های موبایلی‌اش را توسعه می‌دهد و در این خصوص با برخی هتل‌ها همکاری می‌کند تا تخفیفات و خدمات ویژه‌ای را به کاربران موبایل بر اساس موقعیت حقیقی‌شان بدهد. دسترسی به چنین قابلیت‌هایی از طریق نسخه کامپیوتری امکان پذیر نیست.

پاسپورت ابری

استرالیا در حال حاضر دارای پاسپورت‌های بیومتریک است که اطلاعات مختلف فرد در آن ذخیره می‌شود و وی به سادگی می‌تواند به هر کشوری از طریق SmartGate سفر و مهاجرت کند. اما جولی بیشاپ (Julie Bishop)، وزیر امور خارجه این کشور سعی دارد این قابلیت را به یک گام جلوتر هدایت کند. وی خبر از پاسپورت مجازی می‌دهد که اطلاعات آن در فضای ابری ذخیره می‌شوند.

همانند پاسپورت الکترونیکی، پاسپورت مجازی نیز حاوی اطلاعات شخصی نظیر اطلاعات بیومتریک، تصویر دیجیتالی و سایر مشخصات شناسایی است. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که پاسپورت‌های ابری کاملا نیاز به همراه داشتن پاسپورت را از بین نمی‌برند. اما بر اساس گزارش هرالد صبح سیدنی (Sydney Morning Herald)، این موضوع می‌تواند تعداد گم شدن و سرقت پاسپورت‌ها را کاهش دهد. بیشاپ اذعان کرده که این سیستم باید به صورتی اجرا شود که تمام الزامات در آن رعایت شوند و رویداد دقیقی را اطلاع دهند. اما در کل باید توان جهانی شدن را نیز داشته باشد.

تکنولوژی سفر

البته در حال حاضر بخش کنترل مرزی فرودگاه‌های آتلانتا، شیکاگو، میامی، سان فرانسیسکو و سیاتل در حال تست اپلیکیشنی هستند که Mobile Passport Control (کنترل پاسپورت از طریق موبایل) نام دارد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد که اطلاعات الکترونیکی‌شان را به صورت QR Code در اختیار افسران مربوطه قرار دهند. البته افسر‌ها نیز به وسیله‌ای جهت اسکن کد‌ها مجهز شده‌اند. باید بدین نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر با وجود تمام این قابلیت‌ها، مسافران همچنان باید پاسپورت را با خودشان حمل کنند.

عکاسی با پهپاد

اداره هوانوردی فدرال (FAA) پیش‌بینی می‌کند که در تعطیلات گذشته ۱ میلیون پهپاد هدیه داده شده‌اند. این هواپیما‌های بدون سرنشین کوچک که علاقه‌مندان زیادی دارند، از این پس باید برای پروازشان مجوز دریافت کنند. در حقیقت کاربران برای استفاده از این پهپاد‌ها باید با پرداخت ۵ دلار (۱۸ هزار تومان)، مجوز دریافت کنند.

با این تعداد بسیار زیاد پهپادی که در اختیار مردم قرار دارد، اگر در طول سفرتان چند مورد از آن‌ها را مشاهده کردید، نباید زیاد شگفت‌زده شوید. در حقیقت برخی از کاربران، از این پهپاد‌ها برای گرفتن سلفی استفاده می‌کنند. با استفاده از پهپاد می‌توانید تصاویری متفاوت و البته جالبی ثبت کنید. البته از آن‌جایی که تمام استفاده کنندگان این پهپاد‌ها حرفه‌ای نیستند، حوادثی نیز در این خصوص به وجود می‌آید و همین موضوع باعث ایجاد برخی ممنوعیت‌ها شده است، نظیر ممنوعیت استفاده از آن‌ها در پارک‌های ملی. پس بهتر است قبل از به پرواز درآوردن پهپاد از تواناییتان در این خصوص مطمئن شوید.

نکته: کوآدکوپر‌های کوچکی را خریداری کنید و سپس سعی کنید تا آن‌ها را کنترل نمایید. اگر به دنبال پهپادی هستید که ایمن،‌ بسیار هوشمند و کنترل پذیر باشد، بهتر است که Solo از شرکت 3DR را خریداری کنید.

اجاره‌ی خانه (اقامت جایگزین)

هتل‌ها همیشه مورد استفاده مسافران هستند اما سرویس‌هایی نظیر Airbnb که اقدام به اجاره دادن خانه می‌کنند نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. چنین سرویس‌هایی نیز باید به خدماتی نظیر کایاک افزوده شود تا کاربران در جستجوهایشان بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. زاخاریا در خصوص این که چرا کایاک اقدام به نمایش نتایجی در خصوص کرایه خانه می‌کند گفته است:

ما استقبال خوب و در حال افزایش کاربرانمان را نسبت به خانه‌های اجاره‌ای مشاهده کرده‌ایم.

کایاک در حال حاضر شریک HomeAway است و نتایج این سرویس را نیز در جستجو‌هایش نمایش می‌دهد.

شخصی سازی سفر

باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل اطلاعات بزرگ می‌تواند به اپلیکیشن‌هایی نظیر Hopper کمک کند تا قیمت بلیط‌های هواپیما را پیش‌بینی کنند. چنین موضوعی به فعالان صنعت گردشگری کمک می‌کند تا بتوانند سرویس‌هایشان را برای کاربران شخصی‌سازی کنند. برای مثال یک هتل می‌تواند نیاز‌های هر مسافرش را بررسی کند و چنین امکاناتی را در زمانی دیگر که آن مسافر به هتل می‌آید، ارائه کند. انجام چنین کاری از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن برای هتل‌ها امکان پذیر است. این اطلاعات به آن‌ها اجازه می‌دهد که سرویس‌های خود را هرچه بیشتر با مشتریان تطبیق دهند. گروه Carlson Wagonlit Travel می‌گوید شخصی‌سازی می‌تواند مسیری باشد که سفر‌های ما در آینده از این طریق خواهد بود. این موضوع می‌تواند هم در خصوص رزرو بلیط هواپیما و هم رزرو هتل باشد.

تکنولوژی سفر

زاخاریا از تیم کایاک می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ تمرکز بیشتری روی شخصی‌سازی صورت می‌گیرد. زاخاریا که یکی از مدیران ارشد تیم کایاک است و در گذشته نیز سابقه‌ای در زمینه یادگیری ماشین‌ها دارد، مدعی شده که کایاک در حال حاضر در حال افزودن ابزار‌های شخصی‌سازی و تحلیل داده‌ها است تا بتواند نتایج دقیق و جامعی را به هر مشتری ارائه کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این نتایج برای هر مشتری متفاوت هستند و برای اساس نیاز‌های وی نمایش داده می‌شوند. همچنین نتایج نمایش داده شده در چنین سیستمی بر اساس نوع سفر مشتری متغیر است. برای مثال اگر سفر وی تفریحی باشد نتایج متفاوتی نسبت به سفر تجاری دریافت می‌کند.

کایاک در تلاش است تا خدماتش را در طول سفر مشتری نیز در اختیار آن‌ها قرار دهد تا این ارتباط تنها مربوط به پیش از سفر نباشد. زاخاریا می‌گوید:

ما سعی می‌کنیم کایاک را در طول سفر نیز بسیار مفید و کاربردی‌تر کنیم. ما در تلاشیم تا رستوران‌ها و مناطق تفریحی را نیز به سرویس‌مان اضافه کنیم تا کاربران بتوانند در طول سفر از آن‌ها استفاده کنند.

چنین قابلیت‌هایی باعث می‌شود که کایاک نتایج بسیار کاربردی‌تری نسبت به سایر سرویس‌ها به مشتریانش ارائه دهد.

سفر واقعیت مجازی

سفر واقعیت مجازی

Travel Brilliantly به عنوان بخشی از کمپین Marriott، در حال آزمایش طرح اولیه‌ای برای سفر به صورت واقعیت مجازی است. این سرویس در ابتدا به صورت استادانه‌ای برای Oculus Rift ساخته شد و اخیرا نیز شاهد معرفی نسخه ساده‌ای از آن برای هدست سامسونگ Gear VR بودیم. واقعیت مجازی نه تنها موجب می‌شود که کاربران روی صندلی راحتی بنشینند و به سفر بروند، بلکه سعی دارد تجربه واقعی آن را نیز القا کند. مایکل دالی (Michael Dali)، معاون بخش بازاریابی جهانی هتل‌های Marriott، در این خصوص می‌گوید:

سفر واقعیت مجازی باعث می‌شود که تصمیم بهتری در خصوص سفر بگیرید.

شاید بتوان گفت سفر به صورت واقعیت مجازی همانند سفر به بخش‌های مختلف زمین از طریق گوگل ارث و گوگل مپ است. اما آنچه که در این نوع از سفر تفاوت دارد تجربه همه جانبه‌ای است که ارائه می‌شود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ و بعد از آن شاهد حضور گسترده‌تر سفر واقعیت مجازی باشیم. امیدواریم که قیمت سخت‌افزار‌های آن کاهش یابد و راهکار‌های ارائه شده نیز بهتر شوند. امید است شرکت‌هایی نظیر Marriott و سایر بخش‌های صنعت گردشگری نهایت تلاش خود را در این خصوص بکنند تا سفر به صورت واقعیت مجازی را از ایده به واقعیت تبدیل سازند.

وای‌فای سریع‌تر

در حال حاضر اینترنت تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است. مردم برای کار و تفریح از آن استفاده می‌کنند و در نتیجه نیاز به ارتباط دائم و سریع دارند. برای استفاده از سرویس نتفلیکس هتل‌ها، دستگاه‌های سرگرمی هواپیما و موارد این چنینی نیاز است که مسافران در طول سفر، اینترنت مناسبی داشته باشند. Gogo اخیرا تکنولوژی جدیدی را با نام ۲Ku معرفی کرد که اینترنت وای‌فای سریع را در طول پرواز در اختیار مسافران قرار می‌دهد. با این تکونولوژی می‌توان در طول پرواز به سرعت ۷۰ مگابایت بر ثانیه دست یافت. Boingo اینترنت وای‌فای با سرعت ۲۰ مگابایت در ثانیه در برخی از فرودگاه‌ها نصب کرده است. از این جمله می‌توان به فرودگاه بوستون، شیکاگو و نیویورک اشاره کرد. متاسفانه در حال حاضر مسافران در بسیاری از هتل‌ها برای استفاده از شبکه بی‌سیم باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. البته تعدادی از هتل‌ها نیز چنین امکانی را به صورت رایگان در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند.

عوامل سفر مجازی

بسیاری از افراد مایل هستند تا بلیطی ارزان قیمت برای هواپیما به دست آورند یا هتل را با هزینه پایین‌تری رزرو کنند. آیا ممکن است سرویسی چنین امکانی را در اختیار مسافران قرار دهد؟ اخیرا Hipmuck در حال تست نسخه آزمایشی از یک قابلیت جدید است که Hello Hipmunk نام دارد. این سیستم به صورت خودکار لیستی از گزینه‌های موجود را به کاربران ایمیل می‌کند. شیوه کار آن نیز بسیار ساده و البته جالب است. شرایطی را فرض کنید که می‌خواهید با دوستانتان به سفری تفریحی بروید. برای به دست آوردن بهترین قیمت‌ها می‌توانید یک ایمیل با متنی ساده نظیر @hipmunk, find me airfare between New York and Las Vegas به آدرس hello@hipmunk.com بفرستید. ترجمه متن درخواست:

hipmunk، بلیط‌های هواپیما برای مسیر نیویورک به لاس وگاس را پیدا کن.

با ارسال این درخواست، Hipmuck تمام بلیط‌های مناسب را به کاربر ایمیل می‌کند.

اتوماتیک سازی

تکنولوژی سفر

در حال حاضر صنعت گردشگری در تلاش است تا اقداماتی را انجام دهد که مسافران به سادگی از طریق موبایل بتوانند نیاز‌های مربوط به سفرشان را مدیریت کنند. البته این موضوع تنها محدود به استفاده از ربات‌ها در هتل‌ها نمی‌شود. در حال حاضر ربات‌ها کار‌های زیادی را در هر هتل می‌توانند انجام دهند. چک کردن اطلاعات، دربانی، خدمات نگهداری اتاق‌ها و موارد این چنینی از جمله کارهایی هستند که ربات‌ها می‌توانند انجام دهند. برخی هتل‌های زنجیره‌ای نظیر Marriott، Starwood، Hilton و IHG اپلیکیشن‌هایی را طراحی کرده‌اند که میهمانان هتل از طریق آن می‌توانند بدون ارتباط با خدمه، در اتاقشان بمانند و نیاز‌هایشان را برطرف کنند. چنین موضوعی در فرودگاه‌ها و خطوط هوایی وجود دارد.

برای مثال میهمانان هتل Marriott از طریق اپلیکیشن این شرکت می‌توانند در اتاقشان لوازم آرایشی و حوله سفارش دهند. در برخی هتل‌ها حتی می‌توان از طریق تلفن همراه در را باز کرد یا کانال تلویزیون را تغییر داد.

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با تکنولوژی‌هایی که انتظار داریم در سال ۲۰۱۶ وارد صنعت گردشگری شوند آشنا شدیم. برخی از این تکنولوژی‌ها نظیر سفر به صورت مجازی جنبه جدیدی از سفر هستند و برخی دیگر نیز باعث می‌شوند که مسافران هرچه راحت‌تر سفر کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع digitaltrends

دیدگاه