برترین تولید کنندگان طلا در جهان

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی دوشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
برترین تولید کنندگان طلا در جهان

برترین کشورهای تولیدکننده طلا در جهان را می‌شناسید؟ فکر می‌کنید کدام کشورها در صدر این فهرست هستند؟ برای آشنایی بیشتر با این کشورها در ادامه با کجارو همراه باشید.

تولید طلا از چه لحاظ حائز اهمیت است؟ چه عوامل یا تغییرات اقتصادی در تولید و قیمت‌گذاری طلا مؤثرند؟ برای فهم سوال اول، ابتدا باید درک درستی از تقاضا برای طلا داشته باشیم. طلا هم یک کالای تجاری به‌عنوان جواهرات مورد استفاده است و هم کالایی اقتصادی و مالی در مدیریت و محافظت از ثروت به‌جای پول نقد به‌شمار می‌رود. طلا همچنین مصارف جانبی دیگر مانند استفاده در فناوری‌هایی نظیر تلفن همراه هوشمند نیز دارد.

طلا از کدام نقاط جهان می‌آید؟

طلا

اکنون که با ارزش و ماهیت طلا آشنا شدیم، فهم این موضوع بسیار ساده است که این فلز گران‌بها، همواره خواهان خاص خود را داشته و دارد. بنابراین، تهیه و تولید طلا از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه درمورد عوامل و نواحی مؤثر در تولید طلا توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

تولید طلا در سرتاسر دنیا در حال انجام است. چین با ۱۵٪ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی طلا در دنیا محسوب می‌شود. قاره آسیا در مجموع، ۲۲٪ از طلای کل جهان را تولید می‌کند. آمریکای مرکزی و جنوبی ۱۷٪، آمریکای شمالی ۱۵٪، آفریقا ۲۰٪ و کشورهای ناحیه مشترک‌المنافع ۱۴٪ از طلای جهان را تهیه و تولید می‌کنند.

مساله‌ی عجیب اینجا است که تولید یک‌سوم از طلای جهان، از بازیافت طلاهای دیگر به‌دست می‌آید. این آمار و ارقام، تنها به مناطق جغرافیایی اشاره دارند و تا زمانی‌که بررسی درستی از میزان افزایش و کاهش تولید طلا نداشته باشیم، اطلاعات دقیقی به‌دست نخواهیم آورد.

کدام کشورها بیشترین میزان طلا را تولید می‌کنند؟

طلا

با نگاهی ژرف و موشکافانه به چین، خواهید فهمید که چرا این کشور در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان شناخته شد. در سال ۱۹۹۰، دولت چین قوانینی مبنی بر خرید آسان طلا وضع کرد که خود موجب افزایش تقاضا برای این فلز گران‌قیمت شد. همچنین با بهبود وضعیت اقتصادی چین، سرمایه‌گذاری این کشور در شمش و سکه طلا از ۱۲ تن در سال ۲۰۰۴، به ۳۹۷ تن در سال ۲۰۱۳ رسید.

دلیل دیگری نیز در افزایش تولید طلای چین وجود داشت که تغییر در شرایط محیطی زندگی افراد بود. از سال ۱۹۸۰ به بعد، جمعیت این کشور ۲۰٪ رشد داشته است که موجب افزایش شهرنشینی شد. با افزایش ثروت سرانه‌ی مردم، تقاضا برای طلا نیز بیشتر شد.

اما اجازه دهید از آفریقای جنوبی به‌عنوان نمونه‌ای در زمینه‌ی پسرفت در میزان تولید طلا نام ببریم. آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۰ حدود ۳۵۰ تن طلا تولید کرد که این میزان در سال ۲۰۱۵، به ۵۰ تن کاهش یافت. بخشی از دلیل این پسرفت، به اتمام رسیدن ذخایر طلای کشور است. از دیگر عوامل کاهش تولید طلا در این کشور می‌توان به هزینه‌های بالای استخراج و نیز کم‌ارزش شدن طلا در آفریقای جنوبی اشاره کرد. معادن طلا به‌منظور تهیه و استخراج این سنگ‌های قیمتی، مجبور بودند سخت کار کنند. از طرفی هم دستمزد کارگران و هزینه‌ی نگهداری دستگاه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافت. دولت از سرمایه‌گذاری در این بخش امتناع کرد و شرکت‌های خصوصی نیز برای استخراج طلا، مجبور به تهیه‌ی ماشین‌آلات و فناوری پیشرفته و گران‌قیمت بودند که در نتیجه موجب کاهش زود هنگام تولید طلا در آفریقای جنوبی شد.

دو نمونه از کشورهای موفق و شکست‌خورده‌ای که در زمینه تولید طلا برایتان معرفی کردیم، نشان از گستردگی عوامل بیرونی در تهیه و فرآوری طلا دارد. موضوع، تنها عرضه و تقاضای طلا نیست؛ قضیه بسیار پیچیده‌تر از این صحبت‌ها است. عوامل زیادی در تولید طلا دخیل هستند که هر یک از آن‌ها بایستی به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان تفاوت تولید طلا در نقاط مختلف جهان را کاملا درک کرد.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه