پیتزا داوود ؛ اولین پیتزا فروشی تهران

پریسا همایونی
پریسا همایونی شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
پیتزا داوود ؛ اولین پیتزا فروشی تهران

«پیتزا داوود» قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران است که در کوچه‌ «لولاگر»، واقع در نوفل‌ لوشاتو، یکی از مشهورترین خیابان‌ های تهران قرار دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ توسط پوریا محمدی پیوند به‌روزرسانی شده است.

کوچه لولاگر، کوچه‌ای قدیمی محسوب می‌شود که از ابتدا تمام خانه‌ها، نماها، بالکن‌ها و پنجره‌های آن و حتی درختان کاشته شده درون خانه‌ها به‌صورت قرینه و موازی ساخته‌شده‌اند. به‌محض ورود در این کوچه با بالکن‌ها، پنجره‌ها و نماهای شیشه‌ای مشابه در دو طرف کوچه مواجه می‌شوید که تا انتهای کوچه نیز ادامه دارد. اگرچه سال‌ها از عمر ساختمان‌ها و کوچه لولاگر می‌گذرد، با توجه به ادامه حیات در یک‌سوی کوچه و زندگی ساکنان در آن توسط مالکان اصلی، می‌توان نشانه‌هایی از زندگی قدیمی را در این محل دید؛ اما یکی از مهم‌ترین دلایل تداوم حیات این کوچه زیبا، وجود اولین پیتزا فروشی تهران است که با سبک خاصی که دارد، مردم را به‌سوی خود جذب کرده و رونق خاصی به محل بخشیده است.

آنچه باید درباره پیتزا داوود بدانید:

پیتزا داوود کجاست؟

پیتزا داوود در کوچه لولاگر

عکس‌ از علیرضا کیخا

محدوده خیابان حافظ، یکی از پرترددترین و در عین حال قدیمی‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود که در اغلب نقاط، بافت سنتی خود را حفظ کرده است. کوچه لولاگر که با ساخت‌وسازهای قرینه خود یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود، در این خیابان قرار دارد. این کوچه علاوه بر خانه‌های قدیمی و سفارت‌خانه‌های تاریخی، با نخستین پیتزافروشی تهران با نام «پیتزا داوود» نیز شناخته می‌شود.

  • آدرس پیتزا داوود: خیابان حافظ، زیر پل حافظ، کوچه لولاگر، سمت راست (مشاهده در نقشه)

عکس‌‌ها از علیرضا کیخا

تاریخچه پیتزا داوود

پیتزا داوود در سال ۱۳۴۰ تاسیس‌شده است و مالک آن «آقا داوود» به‌همراه یکی از دوستان «ارمنی» خود، این پیتزافروشی را راه‌اندازی کرده‌اند. بعد از مدتی شریک او به خارج مهاجرت می‌کند و آقا داوود مجبور می‌شود که به‌تنهایی اینجا را اداره کند. در این پیتزا فروشی، همه‌چیز از همان روز اول بسیار ساده بوده و حالا نیز همان طور باقی مانده است. قیمت اولین پیتزا در این رستوران ۱۱ قران بود.

 منوی پیتزا داوود

غذای پیتزا داوود

عکس‌ از وب‌سایت اسمارتیز

پیتزا داوود یک پیتزافروشی معمولی نیست و باید از اولین پیتزافروشی ایران، توقعی کاملا متفاوت داشت. این رستوران رسم و رسوم خودش را دارد و اگر شما تابه‌حال به پیتزا داوود نیامده باشید، حتما غافل‌گیر خواهید شد. در این پیتزافروشی می‌توانید از هفت نوع پیتزای موجود، یکی را انتخاب کنید. البته پیتزا مخلوط و پیتزا قارچ از همه پرطرفدارترند.

وقتی شما پیتزا سفارش دهید، فروشنده ابتدا اسم شما را می‌پرسد و شما حتما باید اسم كوچک خود را بگویید؛ در غیر این صورت دوباره اسم‌تان را خواهد ‌پرسید. بعداز آن بلافاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم كالباس مارتادلا را  كه داخل فویل گذاشته شده و به شما می‌دهد. شاید تعجب كنید و با خود بگویید كه من پیتزا سفارش داده‌ام نه كالباس خام! این كالباس‌ها كه به‌صورت نامنظم برش خورده، از معمولی‌ترین كالباس‌های موجود بازار است و دراصل پیش‌غذای شما محسوب می‌شود که شما می‌توانید آن را با سس، آویشن و فلفل میل کنید. در واقع به‌ازای هر پیتزایی که سفارش بدهید، یكی از این كالباس‌ها به‌صورت رایگان به شما داده خواهد.

پیتزا مخلوط داوود

عکس‌ از علیرضا کیخا

زمانی که پیتزای شما آماده می‌شود، یک نفر اسم شمارا بلند صدا می‌زند. پیتزای پیش‌روی شما ترکیبی از یک نان بسیار نازک و تکه‌های بزرگ کالباس، سوسیس، قارچ و سایر مواد لازم به‌همراه مقدار زیادی سس و آویشن است. نکته جالب دیگر این است که اینجا هنوز هم نوشابه‌های شیشه‌ای وجود دارد. قیمت غذا در پیتزا داوود بین ۲۶,۰۰۰ تا ۳۶,۰۰۰ تومان است.

دراین مغازه، سالاد و سیب‌زمینی هم وجود ندارد. اگر بخواهید پیتزا را با خود ببرید، آن را درون جعبه نمی‌گذارند،؛ بلكه داخل یک فویل می‌پیچند و به‌همراه یک دسته كالباس به شما می‌دهند. بعد از پایان‌ غذا و هنگام خروج نیز از شما می‌پرسند: «سیر شدی؟»

 فضای پیتزا داوود

تزئینات پیتزا داوود

عکس‌ از علیرضا کیخا

معمولا در همه مواقع، تمام میزهای پیتزا داوود پُر است و شما مجبور می‌شوید مانند سایر مشتری‌ها، بیرون مغازه روی یک صندلی ساده پلاستیکی بنشینید. در این پیتزا فروشی که فضایی کوچک و ساده دارد، همه‌چیز به سنتی‌ترین شکل ممکن باقی مانده است و دکوراسیون خاطره‌انگیز آن، سال‌های دور را برای شما تداعی خواهد کرد. دکوراسیونی که در پاره‌ای موارد با تابلوهایی مانند «لطفا خالی نبندید»، خنده‌ را به لبان شما خواهد نشاند.

مالک پیتزا داوود

مالک پیتزا داوود داوود فرجی پور

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری رکنا

داوود فرجی پور که با نام «عمو داوود» شناخته می‌شد، متولد دهه ۲۰ شمسی بود و همراه با شریک ارمنی خود در دهه ۴۰، نخستین پیتزافروشی تهران را افتتاح کرد؛ زمانی که غذایی با نام پیتزا حتی برای فرنگی‌های ساکن ایران و تجددگرایان نیز ناشناخته بود. پیتزا فروشی داوود برای دهه‌ها است که یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های پایتخت محسوب می‌شود و از قشر دانشجو تا سلبریتی‌های مشهور را به خود جلب می‌کند. در آذر ۱۴۰۰، خبر درگذشت عمو داوود منتشر شد و این اتفاق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. 

سفارت فرانسه در تهران نیز در واکنش به این اتفاق با انتشار پیامی، ابراز تاسف کرد و نوشت:

متاسفانه مطلع شدیم داوود فرجی پور، موسس یکی از قدیمی‌ترین پیتزا فروشی‌های تهران که در کنار سفارت فرانسه است، درگذشته است. یادش گرامی.

نظر و تجربه‌های خود را در خصوص پیتزا داوود و صرف غذا در این رستوران با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور  از وب‌سایت اسمارتیز

مطالب مرتبط:

دیدگاه