خطرناک ترین شهرهای اقیانوسیه

امیرعلی محمودی | یکشنبه, ۳۱ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

۸ مورد از خطرناک‌ترین شهرهای قاره اقیانوسیه در استرالیا و نیوزلند قرار دارند و ۲ شهر دیگر، در «پاپوآ گینه نو» و «فیجی» واقع شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این شهرها، همراه کجارو همراه باشید.

این مکان‌ها که به‌عنوان خطرناک‌ترین شهرهای اقیانوسیه در فهرست ما حاضرند، هنوز هم بسیار امن‌تر از برخی شهرهای آمریکا، آمریکای لاتین و آسیای جنوبی و شرقی هستند.

با این‌حال، زندگی در این مناطق عاری از مشکل نخواهد بود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، از میان این شهرها، هشت مورد در استرالیا و نیوزلند و دو شهر در گیر در پاپوآ گینه نو و فیجی قرار دارند.

۱۰. پرت، استرالیا

پرت استرالیا

میزان وقوع جرم و جنایت، در شهر پرت استرالیا رو به افزایش است. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵، تعداد ۲۳۰۰ فقره جرم بیشتر، نسبت به اکتبر سال گذشته رخ داده است. ۱۵۰۰ مورد از این جرائم در زمینه‌ی تخریب اموال عمومی، سرقت موتور سیکلت و دزدی از خانه بوده است. همچنین این شهر طی سال‌های اخیر، در مورد جرائمی مانند برخورد و درگیری با رشدی ۳۴ درصدی مواجه بوده که از ۷۳۴ مورد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ۹۸۳ مورد در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ افزایش یافته است. مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، تنش و مشکلات خانوادگی، تغییرات ساختار سنتی خانواده‌ها و زندگی در مکان‌های کوچک‌تر از جمله عواملی هستند که موجب افزایش نرخ وقوع جرم در شهر پرت شده‌اند. میزان پرونده‌های پلیس تا ۱۱٪ و تعداد دستگیری مجرمان سابقه‌دار نیز تا ۴۱٪ در این شهر افزایش داشته است.

۹. اوکلند، نیوزلند

اوکلند نیوزلند

با این‌که نیوزلند در سطح جهانی، از جمله کشورهایی است که نرخ وقوع جرم پایینی دارند، اما هنوز هم مناطقی در این کشور وجود دارد که در معرض خطر انواع و اقسام جرم و جنایت هستند. اوکلند در جزیره‌ی شمالی نیوزلند واقع شده و به‌لحاظ اقتصادی، یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. تراکم جمعیت در اوکلند بسیار بالا است؛ به‌طوری که ۳۲٪ از جمعیت نیوزلند، مقیم این شهر هستند. با وجود این‌که ۷۰٪ از عراضی اوکلند را مناطق روستایی تشکیل می‌دهد، ۹۰٪ از جمعیت این شهر در مناطق شهرنشین این شهر زندگی می‌کنند. این موضوع موجب افزایش هزینه‌های زندگی و نیز افزایش جرم و جنایت می‌شود. سرقت، دزدی از خانه و جیب‌بری از جمله جرائم رایج در این شهر هستند. علیرغم وجود جرم‌های این چنینی در این شهر، هنوز هم اوکلند امن‌تر از شهرهایی همچون لندن و یا نیویورک است.

۸. گلد کوست، استرالیا

گلد کوست

گلد کوست شهری ساحلی واقع در کوئینزلند در شرق استرالیا است که دومین شهر پرجمعیت ایالت کوئینزلند نیز هست. مصرف مواد مخدر، از جمله مشکلات بزرگ این شهر محسوب می‌شود و همینطور طبق گزارشات، تعداد دزدی از خانه نیز روز به روز در حال افزایش است. دزدی از خانه در شهر گلد کوست، عمدتاً توسط افراد معتاد برای به‌دست آوردن هزینه‌ی مصرف مواد مخدر صورت می‌گیرد. همچنین از سال ۲۰۰۹ تا کنون، تعداد پرونده‌های خشونت در اداره پلیس، ۳۰٪ افزایش داشته است. در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، تعداد ۳٫۳۴۹ مورد شکایت درمورد خشونت به ثبت رسیده که این میزان به ۴٫۶۸۳ مورد در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رسیده است.

۷. کرایست چرچ، نیوزلند

کرایست چرچ

کرایست‌چرچ بزرگترین شهر جزیره‌ی شمالی نیوزلند، سومین شهر پرجمعیت این کشور و نیز سکونتگاه ۳۸۱٫۸۰۰ نفر است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از وبسایت آماری Numbeo، کرایست‌چرچ هفتمین شهر خطرناک قاره اقیانوسیه به‌شمار می‌رود. طبق گزارشات به‌دست آمده، یک‌سوم مردم این شهر، در شب احساس ناامنی می‌کنند. ۹۲٪ از مردم این شهر در روز احساس امنیت می‌کنند، این در حالی‌ست که، تنها ۶۰٪ از آنان در شب احساس امنیت دارند. جرائم ناشی از مصرف مشروبات الکلی، از جمله دلایل اصلی ترس ساکنان کرایست‌چرچ است. علاوه بر مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، تعداد زیادی از بی‌خانمان‌ها در این شهر زندگی می‌کنند که خود، زمینه را برای وقوع انواع جرم فراهم می‌کند.

۶. داروین، استرالیا

داروین استرالیا

داروین بزرگترین شهر و نیز مرکز قلمرو شمالی استرالیا است که جمعیتی بالغ بر ۱۳۶٫۲۵۴ نفر دارد. جرائمی مانند خشونت که همواره گریبان‌گیر بازدیدکنندگان این شهر بوده، داروین را به بدنامی در میان گردشگران معروف کرده است. خشونت و حملات جوانان این شهر به سمت گردشگران، به‌ویژه در میان نوجوانان، بسیار رایج است. همچنین داروین به‌لحاظ سطح کیفیت زندگی، رتبه‌ی پایینی در میان دیگر شهرهای استرالیا دارد. علاوه بر موارد گفته شده، هنوز هم ۶۷٪ از ساکنان داروین، احساس ناامنی در این شهر دارند.

۵. مکای، استرالیا

مکای

مکای در سواحل شرقی کوئینزلند و ۹۷۰ کیلومتری بریزبن واقع شده است. از آن‌جایی‌که یک‌سوم شکر استرالیا در مکای تولید می‌شود، به این شهر لقب «مرکز شکر استرالیا» را داده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، بیش از ۸۰٪ از جرائم این شهر توسط جوانان به وقوع پیوسته است. اغلب این جرم‌ها، شامل دزدی از فروشگاه‌ها، خانه‌ها و خودروهای شخصی است. عدم نظارت صحیح والدین بر فرزندان خود، یکی از دلایل اصلی افزایش چنین جرائمی است. مصرف مواد مخدر نیز از دیگر عوامل ازدیاد جرم و جنایت در مکای است.

۴. کنز، استرالیا

کنز استرالیا

اگرچه کنز، از نظر گردشگران، یکی از شهرهای پرطرفدار و شیک محسوب می‌شود، اما وقوع جرائم زیاد، زیبایی و شهرت آن را خدشه‌دار کرده است. برخی مناطق خاص این شهر مانند حومه‌ی مانورا، به‌خاطر پیشینه‌ی خشونت‌آمیزشان معروف هستند. نرخ وقوع جرم در ناحیه‌ی غربی کنز که متشکل از مانورا، مانودا و موروبولاس است، بسیار بالا ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که حتی از متوسط میزان وقوع جرم در کل کشور نیز بیشتر است. افزایش بسیار زیاد جمعیت و نیز دزدی مردم مناطق فقیرنشین از برخی مناطق شهر کنز، موجب افزایش بی‌رویه‌ی جرم و جنایت این منطقه شده است. با این‌حال، اداره پلیس این شهر در تلاش است با شناسایی ریشه‌ی این مشکلات، میزان وقوع جرم در کنز را تا حد امکان پایین بیاورد. نصب دوربین‌های مدار بسته در مناطق پر رفت و آمد شهر، از جمله اقداماتی بوده که پلیس برای کاهش میزان جرم در کنز انجام داده است.

۳. ولونگونگ، استرالیا

ولونگونگ

ولونگونگ شهری ساحلی‌ست که در «نیو ساوت ولز» استرالیا واقع شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از وب‌سایت آماری Numbeo، ولونگونگ سومین شهر خطرناک اقیانوسیه و نیز ناامن‌ترین شهر استرالیا به‌شمار می‌رود. مانند برخی از شهرهایی که در این فهرست برایتان معرفی کردیم، بیشترین تعداد جرم و جنایت در ولونگونگ نیز توسط جوانان به وقوع می‌پیوندد. مجرمان ولونگونگ معمولا به‌صورت گروهی به خارجی‌ها، گردشگران و یا پناهجویان شهر حمله می‌کنند. در چهارم ژوئن سال ۲۰۱۵، یک پناهجوی سوری، مورد حمله‌ی دو جوان در ولونگونگ قرار گرفت. حوادث مشابهی طی چند سال اخیر به‌علت پدیده‌ی بیگانه هراسی در این شهر رخ داده است. وقوع جرائم مرتبط با مواد مخدر نیز در ولونگونگ بسیار شایع است. طبق گزارش پلیس، نرخ استفاده و یا قاچاق داروی آمفتامین (نوعی داروی محرک مغز و اعصاب) در سال ۲۰۱۴، تعداد ۱۰۰٫۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این میزان، بسیار بیشتر از مقدار متوسط کل ایالت که ۷۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است، تلقی می‌شود.

۲. سووا، فیجی

سووا فیجی

سووا پایتخت فیجی و دومین شهر پرجمعیت کشور است. از آن‌جایی‌که فیجی، کشوری پر بازدید محسوب می‌شود، معمولا به گردشگران هنگام سفر به این کشور، درمورد مراقبت از وسایل شخصی و نیز حفظ امنیت هشدار داده می‌شود. خارجی‌هایی که اغلب، همراه خود پول نقد زیادی دارند، مورد هدف مجرمان سووا قرار می‌گیرند. هتل‌های گردشگری این شهر از امنیت بالایی برخوردار نیستند که همین موضوع، زمینه را برای وقوع انواع دزدی و سرقت فراهم می‌کند. به گردشگران سووا هشدار داده می‌شود که بعد از تاریکی هوا، به سواحل حفاظت نشده‌ی شهر نروند. مناطق مسکونی مانند هتل گردشگران و محله‌های فقیرنشین سووا، بسیار بیشتر از مناطق مرفه شهر در معرض دزدی و سرقت هستند. از دیگر جرائم رایج در این شهر می‌توان به قاچاق مواد مخدر اشاره کرد.

۱. پورت مورسبی، پاپوآ گینه نو

پورت مورسبی

پورت مورسبی که به‌واسطه‌ی فقر، بیکاری و تهاجم فرهنگی از هم پاشیده شده، یکی از خطرناک‌ترین شهرهای کل قاره اقیانوسیه به‌شمار می‌رود. بعد از جدایی و استقلال کشور پاپوآ گینه نو از استرالیا در سال ۱۹۷۵، جرائم خشونت‌آمیز گریبان‌گیر شهر پورت مورسبی شد که عمدتاً توسط یک گروه تبهکاری به‌نام «راسکول» به انجام می‌رسید. فقر شدید و بیکاری از جمله عوامل اصلی جرم و بزهکاری در این شهر است. قبایل سنتی این شهر برای کاهش جرم و جنایت در پورت موسبی با یکدیگر همبستگی داشته و تلاش می‌کنند. ۲۵۰ هزار نفری که در این شهر زندگی می‌کنند، همواره با ترس از گروه تبهکاری راسکول به معیشت خود ادامه می‌دهند؛ گروهی که آزادانه و با سلاح گرم و قداره به جان مردم می‌افتند. این گروه معمولا به فروشگاه‌های شهر یورش می‌برند. بنا به همین دلایل، مجله‌ی «The Economist» در سال ۲۰۰۴، از پورت مورسبی با عنوان «بدترین مکان برای زندگی در دنیا» یاد کرد. یک هفته‌ی معمولی در این شهر، با ۳ فقره قتل و ۳۰ مورد سرقت خودرو همراه است. البته بسیاری از این موارد به پلیس گزارش نمی‌شوند. نرخ سرانه‌ی قتل در پورت مورسبی، ۵۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است. بسیاری از خارجی‌هایی که به این شهر آمده‌اند، در خانه‌های مستحکم زندگی می‌کنند تا از شر حملات گروه تبهکاری راسکول در امان بمانند؛ این در حالی‌ست که، اهالی کشور پاپوآ گینه نو کمتر مورد حمله قرار می‌گیرند و گاهی نیز مورد ترحم تبهکاران و مجرمان واقع می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه