۶ سال دیگر مرمت گنبد سلطانیه به پایان می رسد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
۶ سال دیگر مرمت گنبد سلطانیه به پایان می رسد

حدوداً نیمی از مرمت تزیینات داخلی «گنبد سلطانیه» به اتمام رسیده و ظاهرا با اعتبارات در نظر گفته برای این مکان، حداقل شِش تا هفت سال دیگر مرمت آن طول خواهد کشید.

یحیی رحمتی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان  درباره‌ی وضع مرمت میراث جهانی «گنبد سلطانیه» گفت:

بر اساس برنامه‌های کلی تدوین شده، اولین اولویت ما در بحث مرمت، ابتدا رسیدگی به تزیینات فضای داخلی وابسته به معماری این بنا است؛ که هم‌زمان با آن‌ها برنامه‌ی استحکام‌بخشی و نجات‌بخشی محوطه بیرونی آن را هم در دستور کار داریم و انجام می‌شود.

رحمتی درباره ویژگی‌های مرمت این بنا اعلام کرد که  در مرمت این بنا، ‌از هشت ضلع مورد بررسی، سه ضلع را به‌طور کامل مرمت کردیم و حدود ۷۰ درصد از مرمت ضلع چهارم آن هم به اتمام رسیده و اگر میزان اعتبار مصوبش به همین اندازه بماند، مرمت آن حدود ۶ تا هفت سال به طول می‌انجامد

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان اظهار داشت:

در این برنامه قرار است کاوش‌هایی در عرصه‌ی ۱۴ هکتاری گنبد سلطانیه انجام شود. بیش از ۳۵۰ پلاک در آنجا خریداری و بعد تخریب شد تا این محوطه آزادسازی شود. امسال قرار است علاوه بر برنامه‌های گفته شده، به کاوش‌های این محوطه اهمیت ویژه‌ای بدهیم.

«گنبد سلطانیه»، در شهر سلطانیه‌ی استان زنجان قرار دارد و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به‌حساب می‌آید. «سلطانیه» که در سال ۲۰۰۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، نخستین گنبد دو جداره در جهان است

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه