روزشمار: ۲۹ مرداد؛ روز جهانی انسان دوستی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۹ مرداد؛ روز جهانی انسان دوستی

۱۹ آگوست، روز جهانی انسان‌دوستی است. روزی که به انسان‌های بشردوست و کسانی که جان خود را برای کار بشردوستانه فدا کرده‌اند، اختصاص داده شده است.

مقاله مرتبط:

روز جهانی انسان‌دوستی توسط سازمان ملل متحد در روز ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی به منظور تقویت هماهنگی کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد، تعیین شد. این روز اشاره به روزی دارد که در آن «سرجیو ویرا د ملو» دبیر ویژه سازمان ملل در عراق و ۲۱ تن از همکارانش در بمب‌گذاری در مقر سازمان ملل در بغداد کشته شدند.

سرجیو دوملو

تعیین ۱۹ آگوست به عنوان روز جهانی انسان‌دوستی نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه بنیاد «سرجیو ویرا د ملو» و خانواده‌اش با همکاری نزدیک سفرای فرانسه، سوئیس، ژاپن و برزیل است که هم در ژنو و هم در نیویورک با امضای پیش‌نویس قطعنامه از طریق مجمع عمومی تعیین شد. این بنیاد از هیئت عمومی و تمام دولت‌های عضو سازمان ملل به خاطر درک ارزشمندشان از موقعیت پیش آمده تشکر کرد. موضع سازمان ملل همه را مطمئن کرد که داستان تراژیک از دست دادن ویرا د ملو و ۲۱ نفر از همکارانش و همه پرسنل بشردوست او که برای نشان دادن دردها و آلام قربانیان بحران‌های انسانی، فداکاری‌های بسیاری کرده بودند، بیهوده نبوده است.

سرجیو

سرجیو ویرا د ملو که ملیت برزیلی داشت، بیش از ۳۰ سال از عمر خود را در سازمان ملل متحد صرف چالش‌برانگیزترین شرایط انسان‌دوستانه در جهان به منظور حمایت از قربانیان بی‌پناه جنگ‌های مسلحانه کرد. مرگ او و ۲۱ تن از همکارش در بغداد، در سراسر جهان قربانیان درگیری‌های مسلحانه را از یک رهبر بشردوست، منحصر به فرد و شجاع که بدون ترس از آنها دفاع می‌کرد، محروم کرد. این رویداد غم انگیز رهبری برجسته را  از جامعه بشری گرفت. او کسی بود که دغدغه‌های آنها را بر روی نقشه جهان حک کرد. 

مردم فقیر

انسان دوستی

روز جهانی انسان دوستی اولین بار در سال ۲۰۰۹ برگزار شد و در سال‌های بعد روی یک موضوع خاص متمرکز شده است. در سال ۲۰۱۰، تمرکز بر روی کار واقعی و دستاوردهای فعالان حقوق بشر در این زمینه با موضوع «ما فعالان حقوق بشر هستیم» بود، در ۲۰۱۱، کمپینی با شعار «انسان‌های نوع‌دوست» تشکیل شد که الهام‌بخش روح کار کمک در هر کس بود. کمپین «من اینجا هستم» در سال ۲۰۱۲ در مورد انجام کاری خوب، در هر جایی، برای شخص دیگری بود. در این کمپین اجتماعی بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان عضو شدند. این کمپین توسط «بیانسه» خواننده آمریکایی با ساخت موزیک ویدئویی برای آهنگ «من اینجا هستم» حمایت شد که بیش از ۵۰ میلیون بار از این موزیک ویدئو بازدید شد.

کمپین سازمان ملل

در سال ۲۰۱۳، سازمان ملل متحد و شرکای آن یک پروژه به نام «جهان نیازمند ... بیشتر است.» با همکاری شرکت تبلیغاتی جهانی «لئو برنِت» (Leo Burnett) راه‌اندازی کردند. هدف کمپین، نوشتن کلماتی برای کمک به افراد مبتلا به بحران‌های انسانی بود. آن‌ها با این کار شرکت‌های بخش خصوصی و بشردوستان را به حمایت از کلمه‌ای که آنها باور دارند که جهان می‌تواند بیشتر از آن استفاده کند تشویق کردند. به عنوان مثال «جهان نیازمند عشق بیشتر است. مردم با به اشتراک گذاشتن این کلمات در رسانه‌های اجتماعی، پیامک و وب‌سایت کمپین (www.worldhumanitarianday.org) پولی را که حامیان مالی متعهد به پرداخت آن بودند، آزاد می‌کنند. هر ساله در ۱۹ آگوست رویدادها و کمپین‌هایی که نشانه روز جهانی بشردوستی است، در بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان برگزار می‌شود.

در همین روز:

  • تغيير نام پيمان بغداد به سازمان پيمان مركزی، موسوم به «سنتو» (۱۳۳۸ شمسی)
  • اعلام آمريكا مبنی بر اشتباه در حمله به هواپيمای مسافربری ايران (۱۳۶۷ شمسی)
  • اعلام دبيركل سازمان ملل متحد مبنی بر آغاز آتش‌‏بس ميان ايران و عراق (۱۳۶۷ شمسی)
  • درگذشت «ميرزا رضا كلهر» نامدارترين خوشنويس دوره قاجاريه (۱۲۷۱ شمسی)
  • كشف جريان برق (۱۷۲۷ میلادی)
  • شروع به كار دادگاه‌‏های انقلابی در فرانسه در جريان انقلاب اين كشور (۱۷۹۲ میلادی)
  • تولد «رِينولد نيكِلسون» مستشرق انگليسی و مترجم مثنوی (۱۸۶۸ میلادی)
  • تولد «اُرويل رايت» سازنده اولين هواپيمای موتوردار جهان (۱۸۷۱ میلادی)
  • پیمان اتحاد بین امپراتوری عثمانی و بلغارستان در صوفیه امضا شد. (۱۹۱۴ میلادی)
  • زادروز چارلز بولدن، فضانورد و نظامی آمریکایی (۱۹۴۶ میلادی)
  • افغانستان استقلال کامل خود را از بریتانیا کسب کرد. (۱۹۱۹ میلادی)
  • درگذشت «واسيلی بارتولد» از مشاهير خاورشناسان روسی (۱۹۳۰ میلادی)
  • در اثر سقوط و برخورد یک هواپیمای آنتونف سودانی در نزدیکی شهر تاولودی با کوه (۲۰۱۲ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه