پیدا شدن فسیل‌ های ۴۰هزارساله در شهرستان محلات

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
پیدا شدن فسیل‌ های ۴۰هزارساله در شهرستان محلات

علیرضا عزیزی معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی اعلام کرد که حفره‌ای در یک معدن سنگ در محلات پیدا شد که در اثر فعالیت‌های معدنی استخوان حیوانات مختلفی از آن بیرون آمده است.

علیرضا عزیزی درباره کشف فسیل‌ها و  استخوان‌ها پیداشده در این معدن اعلام کرد که مربوط به حیواناتی همچون اسب، قوچ، بز و موش است متعلق به حداقل ۴۰هزار و حداکثر ۱۰۰ هزار سال پیش است که در موزه فسیل شهرستان محلات به نمایش گذاشته خواهد شد.

هوشنگ دشتبان کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف وزارت نفت با بیان اینکه صاحب معدن با مشاهده این فسیل‌ها کار برداشت را متوقف کرده و موضوع را به میراث فرهنگی اطلاع می‌دهد، گفت:

میراث فرهنگی استان نیز در تماس با مدیریت اکتشاف وزارت نفت خواهان بررسی این منطقه شد که براین اساس در این معدن حضور یافته و کار جمع‌آوری، شستشو و استحکام‌بخشی را آغاز کردیم.

دشتبان با بیان اینکه فسیل‌هایی از بقایای گونه‌های مختلف از جمله اسب، گاو وحشی، آهو، گوسفند وحشی، جوندگان کوچک و بزرگ، کرگدن، انواع پرندگان و پلنگ در این حفره یافت شده است، افزود:

بر اساس یافته‌های موجود به نظر می‌رسد که این منطقه در دوران‌های گذشته علفزاری وحشی با چشمه‌های آب معدنی بوده است که حیوانات چرا کننده در آن زندگی می‌کرده‌اند.

دشتبان  پیدا شدن چنین مجموعه‌ای از فسیل را از نظر نوع و شکل قرارگیری در ایران بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: این حفره و محتویات آن در ایران و دنیا بی‌نظیر یا کم‌نظیر است.

 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه