بافت تاریخی ابرکوه یزد در معرض آسیب جدی است

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
بافت تاریخی ابرکوه یزد در معرض آسیب جدی است

بافت تاریخی ابرکوه متشکل از خانه‌های زیبای تاریخی، قلعه، مسجد، حمام و ده‌ها عنصر زیبای دیگر تاریخی است که ریشه در هنر معماری و خلاقیت مردم این دیار دارد و همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد سبب شد تا این بافت تاریخی ابرکوه پس از سال‌ها پیگیری ثبت ملی شود.

در نامه اعلام ثبت ملی شدن بافت تاریخی ابرکوه که به‌تازگی به میراث فرهنگی استان یزد رسیده اعلام شده که این بافت به شماره ۳۱۵۲۶ به تاریخ اول تیرماه ۹۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

هنوز مهر و امضای این نامه خشک نشده و تابلوی ثبت ملی شدن این بافت به‌خوبی بر پیکره دیوارهای کاهگلی این بافت جا خوش نکرده که بخشی از این بافت توسط برخی ساکنان آن تخریب شد.

در بافت تاریخی میبد و در محله‌ها و مناطقی نظیر فیروزآباد، مهرجرد، رکن‌آباد، بفروئیه و محمودآباد تخریب‌هایی صورت گرفت که با هشدار میراث فرهنگی و معاون امور عمرانی استاندار یزد که حساسیتی ویژه روی بافت‌های تاریخی دارد، موضوع رسانه‌ای شد.

هنوز یک ماه از این ماجرا نگذشته که این بار خبر از تخریب بافت تاریخی ابرکوه به گوش می‌رسد و این امر ظاهرا به یک روند در بافت‌های تاریخی تبدیل شده و هر روز بخشی از بافت تاریخی یا خانه‌های قدیمی دستخوش تخریب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استانی در مورد تخریب بافت تاریخی ابرکوه اظهار داشت:

این تخریب به دلیل ایجاد راه دسترسی به مسیر اصلی از داخل بافت تاریخی انجام شده و بخشی از حصار جنوبی بافت تاریخی شهر ابرکوه ویران شده است.

محمدمهدی شرافت بیان کرد:

یگان حفاظت میراث فرهنگی ابرکوه به‌سرعت و به‌محض اطلاع وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام داده و از تخریب بیشتر جلوگیری کرده است.

حالا با همکاری نیروی انتظامی تعدادی از عاملان این تخریب شناسایی شدند و پرونده رسیدگی به این موضوع تکمیل شده و در دست بررسی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ابرکوه در مورد پرونده تخریب‌های قبلی اعلام کرده بود که تخریب بافت‌های تاریخی جرم است و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شود.

 

به نظر می‌رسد اگر نیازهای بافت تاریخی مورد بررسی قرار گیرد و به خواسته‌های مردم توجه شود، شاید بتوان راه حلی عاقلانه‌تر از تخریب برای دسترسی مردم به نیازهایشان در بافت تاریخی پیدا کرد.

زمانی که بافت‌های تاریخی به حال خود رها شوند و تنها با نصب یک تابلو برای معرفی به‌عنوان اثر ملی بسنده شود، طبیعی است که مردم خودشان ناآگاهانه وارد عمل شده و دست به اقداماتی می‌زنند که بسیاری از آنها قابل جبران نیست.

 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه