زشت ترین گیاه دنیا را بشناسید

موسی معتمدی
موسی معتمدی جمعه، ۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
زشت ترین گیاه دنیا را بشناسید

این گیاه پیچ خورده و درهم برهم با برگ‎هایی پژمرده یکی از زشت‎ترین گیاهان دنیا نام گرفته است. در حالی که همه تایید می‎کنند این گیاه اصلا زیبا نیست، به‌ طور مشخصی یکی از شناخته شده‎ترین قلمروهای گیاهی است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با ویلوچیا میرابیلیس آشنا کنیم.

ویلوچیا میرابیلیس فقط در بیابانهای گرم و خشک نامیبیا و آنگولا رشد میکند. زمانی که این گیاه در سال ۱۸۵۹ توسط یک پزشک و گیاهشناس اتریشی به نام فریدریش ویلوچیا کشف شد، فریدریش چنان غرق این گیاه شد که کاری جز زانو زدن و زل زدن به آن نتوانست انجام دهد که مبادا با لمس آن متوجه شود که تنها چیزی در خیالات اوست.

ویلوچیا میرابیلیس گیاه غیرمعمولی است زیرا کل گیاه از دو برگ به همراه یک قاعدهای که شامل ساقه و ریشه است، تشکیل شده است. یک جفت برگهمانی است که زمان رشد دانه خارج میشود. برگها مانند ناخن به رشد خود ادامه میدهند ولی  هرگز بذرافشانی نمیکنند. برگها به اصطلاح روی زمین لم میدهند و در حین رشد کردن، انتهای آن تقسیم شده، کم کم از هم جدا شده و تبدیل به رویان میشود و برای همین ظاهرا این‌ طور به نظر میرسد که برگهای متعددی وجود دارد. عمر بسیاری از این گیاهان بیش از هزار سال  است.

زشت ترین گیاه دنیا1

ویلوچیا میرابیلیس یکی از شناخته شده‎ترین گیاهان است که مانند یک توده‎ی درهم رفته و پیچیده است.

ویلوچیا میرابیلیس گیاه بسیار تنهایی است. این گیاه تنها گونهی باقی‌مانده از خانوادهی خود است. خانوادهی ویلوچیا حدود ۱۴۰ میلیون سال پیش زمان دایناسورها در زمین حضور داشتد. با گذشت زمان تمامی گونههای آن ناپدید شدند و فقط خود ویلوچیا باقی‌ماند

ویلوچیا میرابیلیس به آهستگی رشد میکند و ارتفاع آن ممکن است ۱.۵ متر بالاتر از سطح زمین باشد، هرچند اکثر گونههای آن زیر یک متر طول دارند. میزان رشد برگهای آن به طور متوسط ۸ الی ۱۵ سانتی‌متر در سال است.

بافت برگهای یک گیاه هزار ساله میتواند بیش از ۱۵۰ متر طول داشته باشد، اگرچه برگهای بالای ۴ الی ۶ متر به ندرت زنده میمانند و معمولا پژمرده شده و می‌میرند. برخی از بزرگترین گونهها میتوانند بیش از ۴ متر طول داشته باشند

ضخامت برگهای ویلوچیا میرابیلیس بسیار زیاد بوده و در حدود ۱.۴ سانتیمتر است که باعث خنک و مرطوب شدن خاکی که زیر گیاه قرار دارد میشود و این برای بقای گیاه در شرایط کویری بسیار لازم است. در این بیابان میزان بارش بسیار نامنظم است و دلیل بقای این گیاه این است که رطوبت ناشی از مه را جذب میکند، علت شکل‌گیری مه نیز این است که در طول شب جریان هوای سرد شمال با هوای گرم صحرای نامیب برخورد کرده و مه ایجاد میشود. عملکرد مناسب برگهای برای ذخیرهی رطوبت بسیار جالب است، این برگها در طول شب که مه جریان دارد روزنههای هوایی خود را باز کرده و رطوبت را جذب میکنند و پس از اینکه مه برطرف شد آن را میبندد. چون این گیاه بشدت به مه وابسته است کمتر از ۱۰۰ کیلومتر از ساحل فاصله دارد.

گیاه ویلوچیا میرابیلیس منبع غذایی مناسب و ضروری حیواناتی از قبیل آهوی آفریقایی، گورخر، آهوى جهنده (marsupialis Antidorcas بومي آفريقاى جنوبي) و کرگدن سیاه است و در زمان خشکسالی وجود آن برای این جانوران حیاتی است. این گیاه همچنین سایبانی برای مارها و مارمولکها محسوب میشود.

ویلوچیا میرابیلیس تا به حال چندان در معرض خطر و تهدید خاصی نبوده است، اگرچه اخیرا عفونتهای قارچی شناخته شدهاند که میتواند تولید مثل گیاه را تحت تاثیر قرار دهد. هم اکنون گیاه ویلوچیا میرابیلیس توسط قانون حمایت شده و در پارکهای محافظتی ملی در نامیبیا و آنگولا نگهداری میشود. طی سالهای اخیر این گیاه یکی از جاذبههای گردشگری محسوب میشود.

زشت ترین گیاه دنیا2
یک گیاه جوان ویلوچیا میرابیلیس در باغ گیاهان Liberec جمهوری چک

زشت ترین گیاه دنیا3

زشت ترین گیاه دنیا4

برخی از گونه‎ها شبیه این است که پشت ماشین زباله تلنبار شده باشند.
زشت ترین گیاه دنیا5
بزرگ‎ترین ویلوچیای شناخته شده با نام مستعار "The Big Welwitschia" با طول ۱.۴ متر و قطر ۴ متر شناخته شده است.

زشت ترین گیاه دنیا6

گل‎های گیاه ماده‎ی ویلوچیا میرابیلیس
زشت ترین گیاه دنیا7
گل‎های گیاه ماده‎ی ویلوچیا میرابیلیس

زشت ترین گیاه دنیا8

زشت ترین گیاه دنیا9

زشت ترین گیاه دنیا10

زشت ترین گیاه دنیا11

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه