ایرانیان روزانه ۴۵ میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می کنند

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۰
ایرانیان روزانه ۴۵ میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می کنند

بر اساس تحقیقات انجام شده با مصرف روزانه سه کیسه پلاستیکی توسط هر خانواده ایرانی حدود ۴۵ میلیون کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می‌شود.

حسین عبیری گلپایگانی با اشاره به استفاده بیش از حد از کیسه‌های پلاستیکی در کشور گفت:

کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت ماندگاری دارند و به راحتی تجزیه نمی‌شوند؛ همچنین رها کردن این کیسه‌های پلاستیکی در زمین‌های کشاورزی باعث از بین رفتن حاصلخیزی زمین شده و به گیاهان آسیب می‌زند.

گلپایگانی  که یکی از فعالان محیط‌زیست است افزود:

بازیافت کیسه‌های پلاستیکی مشکل‌آفرین است؛ ولی ظروف پلاستیکی که ضخیم هستند، راحت‌تر تجزیه می‌شوند و امکان بازیافت بیشتری دارند.  برای جلوگیری از آسیب‌رسانان به محیط‌زیست و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌توان از کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین استفاده کرد و یا در مواقعی که مجبور به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هستیم، می‌توانیم از آنها چندین بار و به مدت طولانی استفاده کنیم و این کیسه‌های پلاستیکی را بلافاصله به زباله تبدیل نکنیم.

گلپایگانی  بیان کرد که چندین سال است که فعالان محیط‌زیست پیگیری می‌کنند که وزارت نفت مواد نفتی را برای تولید کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در اختیار پتروشیمی قرار ندهد و به‌جای آن برای تولید ظروف گیاهی سرمایه‌گذاری کند، ولی مسئولان سازمان توجهی به این امر ندارند.

گلپایگانی  در پایان گفت: در سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف ممنوع اعلام شد و به‌جای آن از مواد جایگزین استفاده می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه