با خطرناک ترین شهرهای آسیا آشنا شوید

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۸ خرداد ۹۸ ساعت ۱۳:۳۰

بر اساس اطلاعاتی که مرکز تحلیلی و آماری نامیو در مورد شاخص جرائم مختلف منتشر کرده، برخی شهرهای آسیایی آن‌طور که باید و شاید، از خارجی‌ها استقبال گرمی به‌عمل نمی‌آورند و برای مردم خود نیز مکان امنی به‌شمار نمی‌روند.

هر کس که برای زندگی، شروع کار یا به قصد سفر به مکانی می‌رود، بایستی امنیت فردی خود را در نظر داشته باشد. برای دستیابی به این منظور، وب‌سایت آماری نامیو، چندین شاخص جرم را برای مقایسه‌ی شهرهای مختلف جهان، بر اساس سطوح مختلف وقوع جرم، امنیت، نظم و قانون تهیه کرده است.

تحلیل‌های چندگانه‌ای که میزان احساس امنیت مردم در مقصد، تغییرات اخیر درمورد وقوع جرم، میزان امنیت تنها راه رفتن، ترس از مورد دزدی و ضرب و شتم قرار گرفتن، امنیت وسایل نقلیه، میزان احتمال مورد حمله قرار گرفتن، مورد آزار و اذیت واقع شدن، مورد توهین محلی‌ها واقع شدن، تعداد افراطی‌های مذهبی، قومی و نژادی آن شهر و خطر دزدیده شدن اموال شخصی را برای داشتن سفری آسوده برآورد می‌کنند. طبق اطلاعاتی که از نامیو گرفتیم، چند مورد از خطرناک‌ترین شهرهای آسیا را برایتان معرفی خواهیم کرد. مقاله‌ی پیش رو، تنها مقایسه‌ای آماری بر میزان وقوع جرم در این شهرها است. در واقع هیچ شهری در فهرست «خطرناک‌ترین شهرهای آسیا» وجود ندارد. مطالبی که در ادامه خواهید خواهند، مقایسه‌ای بین شهرهای بزرگ آسیایی با دیگر شهرهای قاره آسیا به‌جز مناطق جنگ‌زده به‌ لحاظ میزان وقوع جرم است.

۱۰. جوهور بهرو، مالزی

جوهور بهرو

جوهور بهرو مرکز ایالت جوهور در مالزی و دومین شهر بزرگ کشور است. این شهر یکی از کانون‌های اصلی فعالیت‌های مجرمانه است که در فهرست ما، دهمین شهر خطرناک آسیا محسوب می‌شود. روزنامه‌ی چینی « Shin Min Daily News»، فهرستی از ده جرم مختلف و نیز مناطق خطرناک این شهر تهیه کرده که عبارت‌اند از پایانه‌ی مسافربری لارکین (Larkin)، وقوع جیب‌بری‌های گاه و بی‌گاه در سطح شهر، مراکز خرید تامان جوهور جایا (Taman Johor Jaya) و تامان سنتوسا (Taman Sentosa) که مواردی از کیف‌قاپی‌ توسط موتور سواران در آن مشاهده شده و حتی مناطق مسکونی تامان پلنگی (Taman Pelangi) که معمولا سرقت خودرو در آن به امری رایج مبدل شده است.

هر چند ممکن است بعضی از شهر‌های مالزی شامل همچین موارد خطرناکی باشد، ولی هر ساله افراد زیادی به این کشور سفر می‌کنند و به آن علاقه‌مند هستند. برای سفری راحت و بی‌دردسر به مالزی با تور، تور مالزی را در کجارو جستجو کرده و ارزان‌ترین تور را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

۹. کزون سیتی، فیلیپین

کزون سیتی

کزون سیتی پرجمعیت‌ترین شهر فیلیپین و نیز بخشی از پایتخت این کشور یعنی کلان‌شهر مانیل است. کزون سیتی یکی از خطرناک‌ترین مناطق آسیا است که بالاترین نرخ‌ وقوع جرم را نیز دارد. این شهر همچنین بیشتر از سایر مناطق مانیل، در معرض وقوع جرم و جنایت قرار دارد. از جمله جرم‌های رایجی که در این شهر اتفاق می‌افتد، می‌توان به قتل مردان ۲۵ تا ۵۰ سال، قتل افراد بیکار و زاغه‌نشین و نیز قتل افرادی که در کافه‌های شهر بحث و مشاجره می‌کنند. بیشترین تعداد قتل‌ها در این شهر، در زمان بین غروب آفتاب و نیمه‌شب، اتفاق می‌افتد. علاوه بر آدم‌کشی، کیف‌قاپی، سرقت، تجاوز و دزدی از منازل نیز در شهر کزون سیتی به کرات رخ می‌دهد. با این‌حال، طی گزارش‌ها اخیر، میزان وقوع جرم به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای و تا ۳۱٪ کاهش داشته است. این میزان از ۲۷٫۵۵۴ فقره جرم در سال ۲۰۱۴، با ۸٫۵۰۱ مورد جرمِ کمتر در سال ۲۰۱۵ همراه شده است.

۸. مانیل، فیلیپین

مانیل

مانیل که شهر محبوبی برای گردشگران محسوب می‌شود، نرخ وقوع جرم نسبتا بالایی دارد که مجرمانش نیز معمولا، گردشگران را مورد هدف خود قرار می‌دهند. در بیشتر مواقع، گروه‌های تبهکاری و گاهی نیز اراذل و اوباش در وقوع جرم و جنایت و نیز دزدی‌های صورت گرفته‌ی این شهر دست دارند. وجود فراوان سلاح گرم و نیز عدم نظارت صحیح بر آن، شرایط را برای هرچه بیشتر شدن جرم و جنایت در این شهر فراهم کرده است. خشونت، آدم‌ربایی خارجی‌ها، دعواهای خیابانی و دیگر جنایات خشونت‌آمیز که معمولا در اثر مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی اتفاق می‌افتد، تبدیل به امری رایج در این شهر شده است. گردشگرانی که قصد سفر به مانیل را دارند باید از وقوع چنین خطراتی آگاه باشند.

۷. اولان باتور، مغولستان

اولان باتور

اولان باتور پایتخت مغولستان بوده و دارای نرخ وقوع جرم بالایی است. در سال ۲۰۱۳، میزان جرم و جنایت در مغولستان تا ۱۵٪ افزایش داشت؛ در حالی که این میزان برای شهر اولان باتور ۱۹٪ بوده است. ضرب و شتم و تجاوز، از دیگر جنایاتی هستند که هر یک به‌ترتیب تا ۱۹ و ۱۷ درصد افزایش داشته‌اند. تا قبل از این، جنایاتی که خارجی‌ها را در این شهر تهدید می‌کرد، مواردی مثل جیب‌بری و سرقت اموال را شامل می‌شد که عموماً درگیری فردی را نیز در پی نداشت. با این‌حال، ترس از استثمار منابع طبیعی مغولستان توسط شرکت‌های خارجی، موجب ایجاد جنبش‌های اعتراض‌آمیز در کشور و نیز بروز حملات و درگیری‌های فیزیکی در برابر خارجی‌های شهر اولان باتور شده است.

۶. داکا، بنگلادش

داکا

داکا، پایتخت بنگلادش، یکی دیگر از شهرهای خطرناک آسیا به شمار می‌رود. این شهر دائماً از وجود حملات مجرمانه از جمله خشونت‌های ناشی از جنبش‌های سیاسی و مذهبی رنج می‌برد. فقر که فاصله‌ای اجتماعی-اقتصادی در میان شهروندان شهر ایجاد کرده و نیز تراکم بالای جمعیت، هر یک دلیلی بر وقوع انواع جرم و جنایت در این شهر هستند. حضور پلیس نامجهز در این شهر، همواره موجب شده تا دولت، نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان را برای مقابله با جرائم بزرگ در داکا مستقر کند. عمده جرم‌هایی که در این شهر رخ می‌دهند، شامل دزدی، راهزنی دسته‌جمعی، تجاوز، آدم‌ربایی، قتل، زمین‌خواری، قاچاق غیرقانونی زنان و کودکان و استفاده غیرقانونی از سلاح گرم و مواد مخدر است. وقوع جرائم ناشی از فقر گرسنگی نیز از دیگر مشکلات این شهر است.

۵. کلانگ، مالزی

کلانگ

کلانگ یکی از شهرهای مالزی است که در ۳۲ کیلومتری غرب کوالالامپور و ۶ کیلومتری شرق بندر کلانگ واقع شده است. تعداد زیادی گروه تبهکاری هم‌اکنون در کلانگ وجود دارند که با گروهک‌های مختلف در سطح شهر فعالیت می‌کنند. بسیاری از این گروه‌ها، توسط هندی‌ها و چینی‌های مقیم شهر اداره می‌شوند. بنا بر توسعه‌ی اقتصادی و سیاست‌های صنعتیِ اتخاذ شده در این شهر، تعداد زیادی از کارگران مزارع کائوچو از کار خود بر کنار شدند که موجب ایجاد گروه‌های تبهکاری میان همین کارگرانی شد که شغل خود را از دست داده بودند. گفته می‌شود بسیاری از این تبهکاران (هندی) در منطقه برای چینی‌ها کار می‌کردند. بنابراین، با وضعیت پیش آمده، هندی‌ها اکنون فعالیت‌های تبهکاری خود را به راه انداخته‌اند.

۴. گورگان، هند

گورگان

گورگان در هند شهره‌ی بد نامی‌ است. تعداد خودروهای سرقتی و نیز میزان دزدی اموال از ۲۴۷ و ۱۱ فقره در دسامبر ۲۰۱۴، به‌ترتیب به ۲۸۶ و ۱۷ مورد در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است. با این‌حال، این تعداد وقوع جرم نیست که شوکه‌کننده است؛ بلکه ماهیت و نوع انجام جنایات است که در خور تأمل است. ۱۰ مورد از دزدی‌های اتفاق افتاده در سال ۲۰۱۵، با سلاح گرم به انجام رسیده که موجب ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان منطقه شده است. وضعیت امنیت زنان نیز در این شهر بسیار اسفناک است. با وجود گزارش‌های فراوان مبنی بر تجاوزهای جنسی وحشیانه در این شهر، رسیدن به خانه با خیالی آسوده، تبدیل به یک چالش بزرگ برای زنان گورگان شده است. هر ماه گزارش‌های زیادی درمورد آزار و اذیت زنان در خیابان و روز روشن به دست می‌رسد. دزدی و کیف‌قاپی نیز در گورگان، از جمله جرائم رو به افزایش است.

اگر قصد سفر به هند را دارید، می‌توانید بهترین آفر تور هند را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو انتخاب و خریداری کنید.

۳. پتالینگ جایا، مالزی

پتالینگ جایا

پتالینگ جایا یکی از شهرهای مهم مالزی‌ست که در ایالت سلانگور واقع شده است. پتالینگ ابتدا یک شهر کوچک بود که بعدها در سال ۲۰۰۶ به‌طور رسمی به‌عنوان شهری مستقل شناخته شد. تراکم جمعیت شهر، رشد و شکوفایی اقتصادی و سیل جماعتی که در مکان‌های مختلف شهر پراکنده شده‌اند، همگی از جمله دلایل جذب تبهکاران و مجرمان به‌سمت این شهر است. علاوه بر این‌ها، مواردی همچون دزدی، سرقت خودرو، قتل و جنگ‌های وحشیانه‌ی تبهکاران نیز در این شهر تبدیل به امری معمول و رایج شده است. طی سمیناری که توسط شورای شهر پتالینگ جایا برگزار شد، مشخص شد که این شهر، بیشترین میزان وقوع جرم و جنایت در ایالت سنگولار مالزی را دارد.

۲. کوالالامپور، مالزی

کوالالامپور

کوالالامپور پایتخت مالزی بوده و شهری بسیار پرجمعیت است. این شهر سالانه پذیرای میلیون‌ها تاجر و گردشگر است. کوالالامپور نیز از میزان بالای جرم و جنایت رنج می‌برد که در فهرست ما دومین شهر خطرناک آسیا نیز محسوب می‌شود. تعداد زیادی از جرائم در این شهر وجود دارند که بر زندگی خارجی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. دزدی توسط اراذل و اوباش با موتورسیکلت و پیاده در خیابان‌های کوالالامپور بسیار رایج است. تاکسی‌های این شهر نیز به کلاهبرداری معروف‌اند؛ به‌طوری که گاهی از گردشگران، مبلغی بیش از کرایه‌ی عرف، دریافت می‌کنند. جیب‌بری و دزدی، در خیابان‌های کوالالامپور بیداد می‌کند که ممکن است هر گردشگر یا فرد محلی، طعمه‌ی دزدی شوند. علاوه بر این جرائم پیش پا افتاده، جنایات جدی و بزرگی نیز مانند خشونت‌های فیزیکی، قتل، تجاوز و دزدی هم در سطح شهر گزارش شده است. طبق گفته‌ی وزارت امور خارجه آمریکا، افزایش چشمگیری در رشد جرم و جنایت در سال ۲۰۱۴ در شهر کوالالامپور وجود داشته است. این جرائم عمدتا شامل درگیری و سرقت‌های مسلحانه هستند.

۱. کراچی، پاکستان

کراچی

کراچی بزرگترین شهر پاکستان، بزرگترین بندر و نیز مرکز تجاری این کشور است. کراچی به‌خاطر افزایش بسیار زیاد وقوع جرم و جنایت در شهر معروف است. گروه‌های تروریستی و فرقه‌های مختلف، تهدید بزرگی برای این شهر محسوب می‌شوند. کراچی در سال‌های اخیر، شاهد جرائم زیادی مثل تیراندازی، خشونت سیاسیِ دولت‌ها و حتی بمب‌گذاری‌های انتحاری بوده است. نرخ وقوع قتل در این شهر، ۱۲٫۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است. قتل‌های هدفمند و ترور حین موتور سواری از جمله دلایل اصلی کشته شدن تعداد زیادی پلیس، تاجر، رقبای سیاسی و نیز معترضان خیابانی در کراچی است. وقوع جرم در این شهر، تبدیل به بخشی از زندگی روز‌مره‌ی مردم کراچی شده است. در سال ۲۰۱۳، حدوداً ۲۷۰۰ نفر در این شهر کشته شدند. موجی از نا امنی این شهر را فرا گرفته که در پی آن، ثروتمندان در جلوی درب خانه‌ی خود نگهبان گذاشته‌اند و حتی نانوایان و دیگر اهداف احتمالی شهر، مجهز به دستگاه فلزیاب برای تشخیص اسلحه و بمب در مغازه خود هستند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه