رشته های ورزشی المپیک نوین؛ وزنه برداری

محمد مهدی حسنی | دوشنبه, ۱۱ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

ورزش وزنه‌برداری از دیگر ورزش‌هایی است که به المپیک مدرن راه پیدا کرد. در خواندن تاریخچه این ورزش با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش وزنه‌برداری

 انسان‌های نخستین برای اینکه از دست حیوانات درنده در امان باشند، خود را در غار پنهان می‌کردند و سنگ‌های بسیار بزرگ را جلوی درب غار قرار می‌دادند.

حتی گفته شده است کشور مصر در ساختن اهرام ثلاثه و ساختمان‌های بزرگ از مرد‌های قوی هیکل استفاده می‌کردند.

در زمان‌های قدیم، مردم کشور یونان ورزش وزنه‌برداری و پرتاب وزنه را انجام می‌دادند و افراد بسیاری در این رشته‌ها شرکت می‌کردند. جالب است بدانید واژه‌ی هالترس به معنی دسیک هالتر و در اصل ریشه‌ی ورزش وزنه‌برداری است. جوانان ایرلند حدود ۴۰۰۰ هزار سال قبل برای خودنمایی و نشان دادن قدرت خود به دختران سرزمینشان، این ورزش را برگزار می‌کردند.

رفته‌رفته جوانان قاره‌ی اروپا به ورزش وزنه‌برداری روی آوردند و این رشته رونق و پیشرفت چشمگیری در سراسر اروپا پیدا کرد و به کشورهایی چون ژاپن و مصر هم راه یافت.

ورزش وزنه‌برداری در فهرست بازی‌های المپیک نوین سال ۱۸۹۶ میلادی قرار گرفت و شهر یونان میزبان آن دوره از بازی‌ها بود. وزنه‌برداری در المپیک نوین شامل حرکت‌های هالتر و دمبل بزرگ بود که فردی قوی هیکل با قدی حدود دو متر داور این رشته‌ی ورزشی بوده است.

وزنه برداری

در سال ۱۹۱۴ میلادی فدراسیون رشته‌ی ورزشی وزنه‌برداری توسط مردی به نام ژول روسه تشکیل شد.

المپیک سال ۱۹۱۶ میلادی به‌دلیل جنگ جهانی اول برگزار نشد. با شروع المپیک سال ۱۹۲۰ میلادی، بار دیگر کشورهای دنیا دور یکدیگر جمع شدند و علاقه‌مندان بسیاری در رشته‌ی وزنه‌برداری کسب مدال کردند.

جعفر سلماسی برای اولین بار در مسابقات وزنه‌برداری المپیک سال ۱۹۴۸ برای ایران مدال آورد. از آن دوران تا به امروز، مردان و زنان بسیاری در کشور ایران به این ورزش روی آوردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه