رژیم غذایی رومیان باستان؛ چیزهایی که هرگز نمی خواهید امتحان کنید

پردیس جلالی | پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

غذاهای عجیب و غریبی که مردم دنیا در سراسر تاریخ از آن‌ها لذت برده‌اند، تمامی ندارند و هر بار می‌توانند به شکل تکان دهنده‌ای ما را شگفت‌زده کنند. اگر فکر می‌کنید خیلی شجاع هستید، با کجارو همراه باشید و خود را با این غذاهای رومی، محک بزنید.

میز غذای رومیان باستان، پر از خوراکی‌های وحشتناک بود. البته ما هنوز هم برخی از آن‌ها را می‌خوریم اما کافی است تا  به منوی غذایی آنها نگاه کنید تا حسابی دچار ترس و وحشت شوید. 

سس کرم حشره

کرم حشره

در روم باستان، تمام مزرعه بسیج می‌شد تا کرم حشره‌های میوه‌ بلوط را پرورش داده و تغذیه کند.

موش زمستان خواب نازنین

موش زمستان خواب

می‌دانیم که چنین چیزی، آن قدر‌ها اشتها آور نیست اما باور کنید که مردم در روم باستان، تا جایی که دستشان می‌رسید، موش‌های دور و برشان را شکار می‌کردند و می‌خوردند. آن‌ها شکم این موش‌ها را با سبزی‌های خوراکی و عسل پر می‌کردند و به این ترتیب، منبع کوچک اما غنی و خوشمزه‌ای از پروتئین برای خود تهیه می‌دیدند.

خوراک حلزون

حلزون

اسکارگو، هنوز هم در اروپا طرفداران خود را دارد.

اما بیشتر افراد حاضر نیستند به این موجودات کثیف و لجن آلود نزدیک شود. در حالی که رومی‌های باستان، برای آن‌که بتوانند غذای سلطنتی را آماده کنند، تعداد زیادی از این حشرات را در مکان‌های به خصوصی پرورش می‌دادند.

صدف خوراکی به عنوان پیش غذا

صدف خوراکی

هیچ مهمانی‌ در روم، بدون صدف در حداقل یکی از غذاها، امکان پذیر نبود.

برای رومی‌ها، صدف چیزی شبیه به اسنک در کنار غذا بود. مثلا در دنیای ما جدید ما می‌توان آن را با بال کبابی مقایسه کرد. با این تفاوت که در مورد صدف، دیگر خبری از استخوان نیست.

سس ماهی برای همه

سس ماهی

سس کچاپپ هنوز متولد نشده بود و در واقع اصلا هنوز اروپایی‌ها نمی‌دانستند چیزی به نام گوجه‌فرنگی وجود دارد. باید کمی صبر می‌کردند تا مردم بومی آمریکا را  کشف کنند و آن وقت از وجود این میوه با خبر شوند.

در نتیجه رومی‌ها دست به تولید انواع و اقسام وحشتناک سس ماهی زدند و اسمش را گارموس گذاشتند. بعید می‌دانیم این روزها بتوانید در بطری‌های کوچکی که از مغازه‌ها می‌خرید، چیزی با کوچک‌ترین شباهت به آن‌ها پیدا کنید. اصلا فکر نکنید که آنها از این سس برای ماهی استفاده می‌کردند. این سس اصلا از ماهی ساخته شده بود و رومی‌ها آن را روی هر غذایی که فکرش را بکنید، می‌ریختند. حتی دسرهایشان!

آبگوشت شترمرغ آب پز شده

آبگوشت شترمرغ

البته، مرغ و دیگر ماکیان در دسترس رومی‌ها بود، اما پرندگان نادر بیشتر باب طبع مردم روم باستان بودند. گرچه این را هم باید گفت این پرنده‌ها، برای ما نادر محسوب می‌شوند. ظاهرا رومی‌ها آن‌قدر از آن‌ها تغذیه کرده‌اند که ما حالا مجبوریم آنچه باقی مانده را در باغ وحش‌ها نگهداری کنیم.

این غذا را نهایتا می‌توانیم به سوپ مرغ امروزی تشبیه کنیم که البته از گوشت شترمرغ تهیه می‌شد. مقدار زیادی نعنا و انجیر نیز، احتمالا طعم به شدت عجیب و غریبی به آن می‌داد.

سوپ گوشت فلامینگو

سوپ فلامینگو

در منوی غذای رومی‌ها، فلامینگو نیز دارای جایگاهی ویژه بود. آن‌ها فلامینگو را ابتدا کباب کرده و بعد با کمی سرکه و شوید، می‌پختند. البته زبان این پرنده‌ نادر، به تنهایی به عنوان خوراکی فوق‌العاده خوشمزه، در بازار فروخته می‌شد.

پیک نیک کلم نمک سود

کلم نمک سود

کلم یکی از محبوب‌ترین سبزیجات در تمام امپراطوری روم بود. (البته به همراه تره فرنگی و هویج‌هایی که ابدا نارنجی نبودند).

آنها کلم را به صورت خام در سرکه می‌خواباندند (شبیه به کیمچی کره‌ای) و آن را به عنوان یک خوراکی همیشگی در کنار غذای اصلی برای تمامی افراد آماده می‌کردند.

فرنی تفت داده شده

فرنی

ما هنوز هم انواع شورباها و حریره‌های شیرین را برای خود می‌پزیم. رومی‌ها هم همین کار را می‌کردند.

اما فرنی‌ای که در میان رومی‌ها بسیار پرطرفدار بود، از سبزیجات تفت داده شده به همراه موجودات دریایی آغشته به سس تند ماهی تهیه می‌شد.

کتلت ده پا

کتلت ده پا

قطعا با توجه به مجاورت با دریای مدیترانه، چندان شگفت‌آور نیست اگر بدانیم که غذاهای دریایی، بخش قابل‌توجهی از تغذیه‌ی مردم روم را تشکیل می‌داد.

اما آن‌ها قطعا انواع عجیب‌تری از این موجودات را ترجیح می‌دهند. به‌عنوان مثال: ده پا! شیوه‌ی تهیه‌ی این غذا، درست مثل ماهی مرکب امروزی، به‌صورت بریان شده بود. البته باید بدانید که رومی‌ها، ماهی مرکب هم می‌خوردند.

خوراک مار ماهی

خوراک مار ماهی

مار ماهی آب پز یا کبابی، خوراکی فوق‌العاده محبوب بود.

ظاهرا این غذای رومی، به همراه پوره‌ی کرفس، بسیار خوشمزه و مطبوع بوده است.

سینی مغز گوسفند (با گل سرخ)

مغز گوسفند

مثل این که رومی‌ها تنها به پختن مغز گوسفندان در آب گوشت راضی نبودند. همین بود که کیلومترها راه می‌پیمودند تا گل‌هایی را تهیه کنند که قرار بود به این مغزها، طعم دیگری بدهند.

گل سرخ، ادویه‌ی بسیار محبوبی برای این غذای گوشتی مخصوص به حساب می‌آمد.

گوش بو داده‌ی خوک

گوش خوک

گوشت گاو در میان مردم یونان، طرفداران خود را داشت. اما مردم روم، چندان علاقه‌ای به گاو‌ها نداشتند. قصاب‌های رومی، چاقوهایشان را برای خوک‌ها تیز می‌کردند.

آن‌ها همه‌ی اعضای این حیوان را دوست داشتند. اما گوش‌های این حیوان را همچون هدیه‌ای آسمانی می‌دانستند.

حماسه‌ گوشت خوک

گوشت خوک

اگر روزی آرزوهای ما برآورده شد و مثلا گوگل ماشینی اختراع کردند که به ما امکان سفر کردن به روم باستان را می‌داد، احتمالا مجبور باشیم به خوردن چیزی مثل گوشت خوک قناعت کنیم.

صورت رومی بیکن، بسیار خوشمزه به نظر می‌رسد. آنها گوشت را به همراه نمک سبز، به عمل آورده و دودی می‌کردند. این ترکیب ، چیزی است که ما در حال حاضر شجاعت خوردنش را نداریم.

پنیر، انتخاب مطمئنی بود

انواع پنیر

پنیر نیز انتخاب مطمئنی به حساب می‌آمد.

مردم روم باستان بخش زیادی از وقت خود را به امتحان کردن پنیرهای مختلف اختصاص می‌دادند و ویژگی‌های تمایز بخش فراوانی را برای پنیرها به نسبت سفتی و نرمی آن‌ها و طعمشان که از مزه‌ بی‌نظیر پستو تا چیز کیک شیرین را شامل می‌شد، برای خود در نظر داشتند.

دلتان غذاهای رومی بیشتری می‌خواهد؟

کتاب آشپزی

آیا دوست دارید با دیگر عادت‌های غذایی رومی‌های باستان آشنا شوید؟ شاید هم دلتان می‌خواهد که برخی از غذاهایشان را برای خودتان تهیه کنید؟

پس نگاهی به کتاب "مزه‌ی روم باستان" اثر ایلاریا گوسینی جیاکوسا بیاندازید. این کتاب، ترکیبی از تاریخ و دستور غذا است که دیگر خوراک‌های نفرت‌انگیز رومی را برای مردم در دنیای مدرن، قابل خوردن به نظر می‌آورد.

مطالب مرتبط:

منبع ALLDAY

دیدگاه