چرا مرمت بنای سردر باغ ملی تمام نمی شود؟

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
 چرا مرمت بنای سردر باغ ملی تمام نمی شود؟

حضور یک بنای تاریخی نشانه‌ای است از استمرار زندگی و هر رجش بیانی از تاریخ می‌شود و هر بندش وظیفه‌ای بر گردن معاصران آن. حالا با توجه به تخریب تدریجی برخی آثار تاریخی در دوران ما وظیفه‌ای سخت‌تر بر دوش میراث داران یک اثر قرارگرفته است.

عمارت سر در باغ ملی عمارتی است واقع در خیابان باب همایون تهران که آستانه‌ای است برای میدان مشق، بنایی که می‌توان با توجه به بهسازی و بازپیرایی‌اش جان دوباره‌ای به این شهر خاکستری داد.

 این عمارت در حال مرمت، بنایی است که علاوه بر ویژگی‌های خاص در طراحی، دارای عناصر منحصربه‌فردی همچون آجرکاری است، آجرهای استفاده شده در این بنا، معروف هستند به «آجر پیش بر». این مصالح آجر‌هایی هستند که قبل از ساخت بنا، تهیه‌شده‌اند و محل دقیق استفاده آن‌ها در بنا، قبل از ساخت با دقت بسیار بالایی مشخص و تعیین شده است و امروزه بخش عمده از پایین‌دست این بنا احتیاج به بازپیرایی و بهسازی دارد.

هر بنا که نیاز به مرمت در آن احساس می‌شود به این منظور است که می‌توان با مداخله‌ای در روند زندگی بنا آن را برای مدت بیشتری مساعد و پایدارتر نگاه داشت

 حال با آگاهی از اهمیت شیوه ساخت این بنا و حوزه منتسب برای مرمت آن، باید منتظر آن بود که چگونه این تیم مرمتی، از پس زنده سازی رج‌های فرسوده و از دست رفته این بنا، بر خواهند آمد. عمارتی که ما امروزه آن را به‌عنوان سر در باغ ملی می‌شناسیم همان بنایی نیست که در دوران قاجار جان گرفت، بلکه این بنا ساختمانی است که می‌توان گفت با استفاده از شیوه بازسازی و نوسازی در دوران پهلوی اول دوباره برپا شده است اما آنچه برای این عمارت الزام دارد، بهسازی است که می‌تواند آن را دوباره زنده کند و به بافت پرهیبت این مجموعه برگرداند و از هرگونه مرمت بی‌رمقی خودداری کرد.

این پروژه علاوه بر آجرهای خاص، کاشی‌کاری و فلزکاری ویژه خود را نیز دارد که شناسنامه‌ای هستند از عصر ما. پروژه سر در باغ ملی، بخشی از فعالیت بازسازی میدان مشق است که از مدت‌ها - پیش نزدیک به یک سال و نیم قبل- به سفارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز شده و علی‌رغم گذشت این مدت هنوز پایانی برای این نماد تاریخی تهران وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط:

منبع YJC

دیدگاه