آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه پنج: سوئد

محبوبه حسنی | پنجشنبه, ۱۷ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

سوئد، کشوری سرد و آرام

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. سوئد یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با ایتالیا، ایرلند جنوبی و بلژیک در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

سوئد کشوری است در شبه‌جزیره‌ی اسکاندیناوی که سبک زندگی خاصی دارد و می‌توان در این کشور مهاجران زیادی از ایران، افغانستان و ملیت‌های دیگر را دید. سوئد کشوری سرد و آرام است که جاذبه‌های گردشگری جالب توجهی را در خود جای داده است. با اینکه بسیاری برای ادامه زندگی، کار یا تحصیل به این کشور سفر می‌کنند، ولی سوئد می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری شما باشد.

پیشینه

سوئد کشوری است که سرگذشت عجیب و پیچیده‌ای را به خود دیده و در هر دوره‌ای سبکی متفاوت از سلطه‌گری و پادشاهی را تجربه کرده است. دو هزار سال قبل، مردمی که از در جنوب اسکاندیناوی و شمال آلمان زندگی می‌کردند و از آن‌ها به‌عنوان قوم آسور یاد می‌شد، توانستند با مهاجرت به‌سمت سرزمین‌های جنگلی و پر آب محل مناسبی برای سکونت پیدا کنند که این سرزمین در واقع سوئد فعلی است.

بعدها سوئد به دست وایکینگ‌های قدرتمند افتاد و بعد از آن میان قبایل و حاکمان پرقدرت دیگر دست به دست شد تا اینکه در قرون وسطی مسیحیت وارد این کشور شد. با ورود مسیحیت درگیری شدیدی میان پیروان این دین و طرفداران سنن قبلی در گرفت تا اینکه سرانجام اوایل قرن ۱۹ میلادی پادشاهی مسیحی به نام اسورکر بر مسند قدرت نشست.

پرچم

پرچم سوئد یک نمونه‌ی مستطیلی شکل با زمینه‌ی آبی و صلیب زرد رنگ متمایل به‌سمت چپ است. این پرچم در ۲۲ ژوئن ۱۹۰۶ میلادی به رسمیت شناخته شد، ولی سبک طراحی آن از سال ۱۵۲۱ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این صلیب زردرنگ نشانه‌ی مردم اسکاندیناوی است که می‌توان نشانه‌ای مشابه آن را روی پرچم اسکاتلند اما به‌صورت ضربدر مشاهده کرد.

هر ساله روز ۶ ژوئن به‌عنوان روز پرچم در سوئد جشن گرفته می‌شود. در این تاریخ شاه گوستاو اول واسا حکومت خود را آغاز کرد و توانست کنترل این کشور که تحت نظر دانمارکی‌ها بود را پس بگیرد. شعار ملی این کشور «برای سوئد در هر زمان» است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

سوئد کشوری در منطقه‌ی اسکاندیناوی و شمال اروپا است که از شمال بر فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از غرب با نروژ و از جنوب با دریای بالتیک و دانمارک مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور استکلهم است. وسعت سوئد نزدیک به ۴۵۰ هزار کیلومتر است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

سوئد ۲۵ استان دارد و شهرهای مهم آن استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و اوپسالا است و مردم آن به زبان سوئدی از زیرشاخه‌های زیبان ژرمنی صحبت می‌کنند. واحد پول این کشور کرون سوئد است.

حکومت

سوئد کشوری پادشاهی مشروطه است و در زمان گوستاو واسا اولین مجلس این کشور در قرن شانزدهم میلادی تشکیل شده است. تا سال ۱۹۱۷  میلادی این کشور نظامی دوگانه داشته و سرانجام در سال ۱۹۷۴ میلادی قانون اساسی به تصویب می‌رسد. از سال ۱۹۲۱ میلادی به بعد مردم می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند که هر ۴ سال برگزار می‌شود.

حزب‌های سوسیال دموکرات، میانه‌رو، حزب مرکزی، لیبرال‌ها و دموکرات مسیحی در این کشور فعالیت می‌کنند. پادشاه شخص اول کشور شناخته می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری سوئد

سوئد کشور بسیار جالبی است که می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری باشد. تنوع جاذبه‌های گردشگری این کشور خود دلیل برای سفر به سوئد و تماشای زیبایی‌ها استکهلم، مالمو و گوتنبرگ و دیگر شهرها و جاذبه‌های سرزمین وایکینگ‌ها است. خود سوئدی‌ها معتقدند کشور آن‌ها را هر فردی باید حداقل یک بار ببیند.

استکهلم پایتخت سوئد است و قطعا بیشتر برنامه‌ی سفر شما در این شهر و جاذبه‌های منحصربه‌فرد و جذاب آن خلاصه می‌شود. این شهر را به ونیز شمال اروپا می‌شناسند و با اینکه نشانه‌های زیادی از زندگی کهن در استکهلم دیده می‌شود، ولی با شهری مدرن و پیشرفته روبه‌رو خواهید شد.

قصر سلطنتی استکهلم (Stockholm Palace)

یکی از از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استکهلم قصر سلطنتی است که مرکز سکونت پادشاه، ملکه و خانواده‌ی سلطنتی است. البته محل کار پادشاه و کارمندانش نیز در این قصر واقع شده که ۷ طبقه و بیش از ۶۰۰ اتاق دارد. از دیگر بخش‌های این قصر سلطنتی می‌توان به موزه جواهرات سلطنتی، موزه‌ی تاریخ، موزه مجسمه و تندیس‌های عتیقه اشاره کرد که بازدید آن برای همه امکان‌پذیر است.

قصر دروتنینگهولم (Drottningholm Palace)

از آنجایی که سوئد کشوری پادشاهی است، کاخ و قصرهای زیادی می‌توان در آن مشاهده کرد که محل زندگی خصوصی پادشاه و خانواده‌ی او است. قصر دروتنینگهولم یکی از همین کاخ‌هاست که در قرن ۱۶ میلادی در مرکز استکلهم ساخته شده و به‌عنوان میراث فرهنگی سوئد در یونسکو به ثبت رسیده است. از سال ۱۹۸۱ به بعد مسکن دائمی خانواده‌ی پادشاه بود و جالب اینکه بیشتر بخش‌های آن در معرض عموم قرار دارد.

گلوبن (Globen)

بی‌شک سوئد و استکلهم جاذبه‌های بسیار متنوع و جذابی دارند. گلوبن عظیم‌ترین ساختمان کروی‌شکل دنیا است که ۶۰ هزار مترمربع وسعت، ۱۱۰ متر شعاع و ۱۶ هزار نفر ظرفیت دارد و زیبایی و عظمت آن از هر نقطه‌ی استکهلم قابل رویت است. در این سالن باشکوه برنامه‌های مجللی چون کنسرت خواننده‌ها و نوازنده‌های مشهوری چون پاواروتی، سیناترا، فلوید، کالینز، دیلان و مراسم‌هایی چون حضور پاپ ژان پل دوم، دالایی لاما، جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل و... برگزار شده است.

تالار شهر (Stockholm City Hall)

تالار شهر استکهلم همان مکان معروفی است که هر ساله جوایز نوبل در آن اهدا می‌شود. در این مراسم که دهم دسامبر هر سال برگزار می‌شود از پادشاه و ملکه سوئد گرفته تا افراد سرشناس و برندگان حضور دارند و این سالن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استکهلم است. این تالار یک برج ۱۰۶ متری دارد که کاملا در شهر خودنمایی می‌کند.

موزه ملی استکهلم (National Museum)

این موزه‌ی باشکوه و جذاب در برگیرنده‌ی تاریخ سوئد است که در مرکز شهر استکهلم واقع شده و گنجینه‌های با ارزشی در آن وجود دارد. در این موزه مجموعه‌هایی متعلق به شاه گوستاو سوم و کارل گوستاو تسین نگهداری می‌شود. موزه‌ی ملی سوئد در سال ۱۷۹۲ میلادی بنا شده، ولی ساختمان فعلی آن متعلق به سال ۱۸۶۶ است که نام موزه‌ی ملی برای آن انتخاب شد. نیم میلیون نقاشی مربوط به قرون وسطی در این موزه نگهداری می‌شود و البته مجموعه‌هایی از جواهرات، مجسمه‌ها و اشیای قیمتی نیز در معرض دید عموم قرار دارد.

موزه واسا (Vasa Museum)

واسا را باید تنها کشتی باقی‌مانده از قرن ۱۷ میلادی در دنیا بدانیم که بیشتر قسمت‌های آن سالم بوده و به‌خوبی مراقبت شده است. واسا نه‌تنها یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جاذبه‌های توریستی سوئد، بلکه یکی از مشهورترین جاذبه‌های دنیا است که گردشگران زیادی برای دیدن این موزه و رستوران آن به استکهلم سفر کرده و وقت زیادی را صرف بازدید از آن می‌کنند. واسا به نام خانواده‌ی پادشاهی زمان نام‌گذاری شده بود و ۳۳۳ سال بعد از غرق شدن توسط اندرس فرنزن نجات پیدا کرد.

برج کاکناس (Kaknas Tower)

چهار سال برای ساخت این برج بلند مرتبه با ارتفاع ۱۵۵ متر زمان صرف شده و ۳۴ طبقه‌ی آن ساخته شده است. آسانسور این برج با سرعت ۵ متر بر ثانیه یکی از سریع‌ترین نمونه‌ها در اروپا است و اگر قصد میل کردن غذاهای خوشمزه سوئدی در نمایی زیبا از شهر استکلهم را دارید، قطعا لذت‌بخش‌ترین قسمت سفر شما بازدید از برج کاکناس خواهد بود.

گرونا لوند (Grona Lund)

اگر اهل بازی و سرگرمی هستید یا هیجان را دوست دارید به مرکز تفریحی گرونا لوند در استکهلم سر بزنید که بیش از ۱۲۸ سال قدمت دارد. این مرکز تفریحی که در فضایی زیبا بنا شده، جالب‌ترین و جذاب‌ترین وسایل بازی و سرگرمی را در خود جای داده که می‌تواند با قطار کی‌واستن و دستگاه سقوط آزاد فریت‌فال با ۸۰ متر ارتفاع سرعت سقوط ۱۱۰ کیلومتر سفری خاطره‌انگیز را بدون نگرانی از اتفاقی خاص برای شما رقم بزند.

هتل یخی (Ice Hotel)

از آنجایی که سوئد سرزمینی سرد است، ساختن هتلی یخی و طبیعی در این کشور که بتواند یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور باشد دور از ذهن نیست. این هتل که با ۵۵۰۰ مترمربع وسعت بزرگ‌ترین نمونه در جهان است افراد پولدار زیادی را به خود دیده و ۶۰ اتاق دو نفره، ۳۰ سوئیت و ۲۱ اتاق تک نفره دارد و بعد از آب شدن قسمت‌های آن، باید دوباره بازسازی شود. این هتل زیبا را در سفر به سوئد حتی شده برای یک شب از دست ندهید.

گاملا اوپسالا (Gamla Uppsala)

این قلعه‌ی تاریخی یکی از کهن‌ترین بناهای سوئد است که در سن و سال آن به قبل از قرن ۱۲ میلادی بر می‌گردد که پادشاه وقت سوئد در آن ساکن بوده است. بعد از کنار رفتن پرستش خدایان نورس، در این محل کلیسای زیبایی ساخته شده و همچنان در این منطقه دیده می‌شود. این کلیسا نشانه‌ای از پادشاهی مسیحی سوئد است.

برج مارپیچ (Turning Torso)

این برج زیبا با طراحی آینده‌نگرانه‌ی خود یکی از آسمان‌خراش‌های جذاب در اسکاندویناوی است که در مالمو واقع شده است. این آسمان‌خراش توانسته جایزه‌ی بهترین طراحی سال ۲۰۰۵ میلادی را از آن خود کند. ارتفاع برج مارپیچ ۱۹۰ متر است که ۵۴ طبقه و ۱۴۷ واحد مسکونی اداری دارد.

قلعه مالمو (Malmo Castle)

یکی از مکان‌های تاریخی سوئد در شهر مالمو قلعه‌ی این شهر است که در سال ۱۴۳۴ میلادی توسط پادشاه اریک ساخته شده است. این معماری تا اوایل قرن ۱۶ پابرجا بوده تا اینکه شاه کریستین سوم از دانمارک در سال ۱۵۳۰ میلادی تصمیم به انجام تغییرات اساسی در آن می‌گیرد. این قلعه کاربری‌ها متفاوتی داشته و زمانی به‌عنوان زندان و زمانی به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

Ale's Stone

این سنگ‌های ۱۴۰۰ ساله در منطقه‌ی اسکانیا در جنوب سوئد قرار دارد و به‌شکل منظمی کنار هم چیده‌ شده‌اند. نکته قابل‌توجه این است که هر سنگ نسبت به دیگری بزرگ‌تر است و طول سنگ‌ها ۶۷ متر است و تعداد آن ۵۹ عدد گفته شده است. وزن تمام سنگ‌ها ۱/۸ تن محاسبه شده است. بر اساس سیستم تاریخ‌سنجی کربن ۱۴ گفته می‌شود این منطقه از ۵۵۰۰ سال پیش وجود داشته و ۶ نشانه می‌گوید سنگ‌ها مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل است.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای سوئد

رژیم غذایی سوئد تنها مبتنی بر گوشت نیست و برعکس تصور خیلی‌ها رژیم غذایی متنوع و جالبی دارد. افرادی که غذاهای خوشمزه سوئدی را امتحان کرده‌اند با هیجان زیادی از آن تعریف می‌کنند و بی‌شک نباید در سفر به این کشور طعم لذت‌بخش این غذاها را نچشیده برگشت. البته ماهی و غذاهای دریایی نقش مهمی در رژیم غذایی این کشور دارند.

Kanelbulle

یکی از غذاهای بین‌المللی سوئد کیک یا کلوچه‌ی دارچینی است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن عبور کرد. این کیک در هر خانه یا کافه‌ای پیدا می‌شود و مواد اولیه‌ی آن تقریبا مانند کیک‌های دیگر است و برای طعم دادن از دارچین، زعفران و وانیل استفاده می‌شود. البته مردم سوئد این کیک را به سبک خود تهیه کرده و آن را با یک فنجان قهوه میل می‌کنند.

Toast Skagen

این غذا در واقع از میگو همراه با سس مایونز، لیمو، سبزیجات مخصوص و ماهی تهیه می‌شود و همراه با نان تست سرو می‌شود. این غذا یکی از پرطرفدارترین نمونه ها در سوئد و به‌ویژه استکهلم است که طعم بسیار خوبی از غذاهای دریایی را به شما ارائه می‌کند.

Herring

دریای بالتیک و اتلانتیک شمالی پر از شاه ماهی‌های خوشمزه است که سوئدی‌ها به روش سرخ‌شده یا دودی آن‌ها را سرو می‌کنند. سوئدی‌ها این ماهی را به سبک خود تهیه کرده و روی آن علاوه بر سبزیحات مخصوص خامه‌ی ترش و خردل نیز اضافه می‌کنند.

Husmanskost

یکی دیگر از غذاهای مشهور سوئد Husmankost نوعی خوراک خوش‌طعم است که در آن از گوشت قلقلی (کوفته قلقلی)، سیب‌زمینی، نوعی ماهی و مواد دیگر به دلخواه استفاده می‌شود. شما می‌توانید در Kometen گوتنبرگ و Den Gyldene Freden استکهلم این غذا را امتحان کنید.

فوتبال

سوئد در دنیای فوتبال شرایط پر فراز و نشیبی داشته است. با توجه به جمعیت نسبتا کم و علاقه‌ی نسبی به ورزش فوتبال، معمولا تغییرات بازیکنان در این تیم کم است. گاهی اوقات فوتبال سوئد عملکرد خوب و هماهنگی داشته و وقتی بازیکنان پا به سن گذاشتند، عملکرد آن‌ها تضعیف می‌شود.

فدراسیون فوتبال سوئد در سال ۱۹۰۴ میلادی تاسیس و در همان سال به عضویت فیفا درآمده و لقب آن‌ها آبی زردها است. این تیم تا امروز ۱۱ بار در جام جهانی حاضر بوده و سال ۱۹۵۸ میلادی قهرمان جهان شده است. ضمن اینکه ۶ بار به رقابت‌های جام‌ملت‌های اروپا رسیده، ولی نتوانسته مقامی کسب کند.

توماس راولی با ۱۴۳ بازی ملی و زلاتان ابراهیموویچ با ۵۹ گل ملی پرافتخارترین بازیکنان فوتبال سوئد هستند. این تیم بازیکنان سرشناس دیگری چون هنریک لارسن، فردریک لیونبرگ، ایساکسون، اولسون، ادمان، روزنبرگ، ارستورم، ملبرگ و... داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه