رشته های ورزشی المپیک؛ کشتی

محمد مهدی حسنی | چهار شنبه, ۱۶ تیر ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

یکی دیگر از رشته‌های ورزشی که به المپیک راه یافت، کشتی است که تاریخچه‌ی قدیمی دارد و به دوران پیدایش انسان بازمی‌گردد. با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش کشتی در المپیک

این رشته‌ ورزشی، از قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین مسابقاتی است که از زمان‌های بسیار کهن وجود داشته است. محققان معتقدند که انسان‌های نخستین برای دفاع و و مواجهه با حیوانات درنده مجبور بودند که بدن‌های خود را تقویت کنند و با آن‌ها بجنگند و این زورآزمایی به مرور زمان تبدیل به ورزش جهانی شد.

این رشته‌ ورزشی جذاب نزد همه‌ انسان‌ها و کشورهای جهان محبوب و دوست داشتنی است و علاقه‌مندان زیادی همه روزه به سوی این ورزش روی می‌آورند. در زمان انسان‌های نخستین، مردانی که قدرت بدنی بالایی داشتنتد با یکدیگر می‌جنگیدند و توان خود را می‌سنجیدند.

بر اساس مدارک برجای مانده از دوران قدیم، اسم ورزش کشتی در اصل از کمربندی به نام کُشتی می‌آید که زرتشتیان و پارسیان به دور کمر خود بسته و برای دوام آتش به عبادت مشغول می‌شدند.

لغت کشتی در واقع بدین معنا است که کمر حریفت را بگیری و این ورزش به دو نوع کشتی آزاد و فرنگی تقسیم می‌شود.

کشتی در طول تاریخ

باستان شناسان اسنادی را دریافته‌اند که نشان می‌دهد این ورزش مهیج و پرطرفدار، نزدیک به ۵۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد حضرت عیسی (ع) با داشتن اصول و قوانین خاص، در بین آشوری‌ها و مردم مصر وجود داشته است. سپس ورزش کشتی روز به روز از کشور مصر به دیگر نقاط جهان از جمله روم، یونان و آسیا راه یافته و رونق و پیشرفت چشم گیری می‌کند. همچنین اسنادی را پیدا کردند که نشان می‌دهد این ورزش زیبا و مهیج دارای آموزش‌های خاصی بوده و مربیان، شاگردان خود را بر اساس این فنون برای مبارزه آماده می‌کردند.

ورزش کشتی در سال ۷۰۴ پیش از تولد حضرت مسیح (ع)، به همراه ورزش دو، پانکریشن و اسب دوانی جزو بازی‌های پنجگانه‌ی المپیک باستان اعلام شد و هواداران بسیاری را به خود جلب کرد.

قانون این ورزش دوست داشتنی اینگونه بوده است که اگر شخصی ۳ بار به زمین برخورد کند بازنده به حساب می‌آید.  البته  در جایی دیگر گفته می‌شود که قانون کشتی به این صورت بوده است که اگر عضوی از بدن فرد مبارز به زمین بخورد بازنده اعلام می‌شود.

کشتی برای اولین بار در المپیک نوین که سال ۱۸۹۶ میلادی در شهر آتن برگذار شد به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی به شمار رفت و همیشه جزو بهترین و بااهمیت‌ترین ورزش‌های المپیک است و تا به امروز طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری شیفته‌ کشتی شده‌اند. گویا در سال ۱۹۱۲ در کشور سوئیس فدراسیون این رشته‌ ورزشی بوجود می‌آید.

 در این مقاله سعی کردیم که تاریخچه‌ی کاملی از ورزش کشتی را در اختیار شما دوستان قرار دهیم. منتظر نظرات سازنده‌ شما دوستان کجارویی عزیز هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه