آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه چهار: جمهوری چک

محبوبه حسنی | سه شنبه, ۱۵ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

جمهوری چک، عروس زیبای اروپا

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. جمهوری چک یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با ترکیه، کرواسی و اسپانیا در گروه چهارم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

جمهوری چک کشوری است در اروپای مرکزی که سال ۱۹۹۳ از چک سلواکی جدا شده است. پایتخت این کشور شهر زیبای پراگ است و مردم آن به زبان چک از زیر شاخه‌های زبان اسلاوی صبحت می‌کنند. واحد پول جمهوری چک کرونا است و مردم آن کمترین اعتقاد را به دین و مذهب در دنیا دارند.

پیشینه

جمهوری چک کشوری است که در ژانویه‌ی ۱۹۹۳ میلادی از چکسلواکی جدا شده و استقلال خود را به دست آورده است. ژانویه ۱۹۶۹ میلادی چکسلواکی به دو جمهوری فدرال چک و اسلواکی تقسیم شد که هرکدام دولت و مجلس محلی خود را داشتند. البته یک دولت فدرال که مقر آن در پراگ واقع بود، کنترل هر دو جمهوری را در دست داشت. مردم این کشور از ریشه‌ی هندواروپایی هستند.

اما سرانجام در پی اختلافات شدید نمایندگان چک و اسلواکی و تصمیم هر دو کشور برای جدا شدن از چکسلواکی، ناآرامی‌های زیادی به وجود آمد و سرانجام مجمع فدرال نام جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی را به جمهوری فدراتیو چک و اسلواک تغییر دارد.

پرچم

پرچم کشور جمهوری چک مانند برخی از دیگر همسایگان خود در منطقه‌ی بالکان از سه رنگ آبی، سفید و قرمز تشکیل شده به‌طوری که مثلث آبی‌رنگ در کنار دو نوار افقی و هم‌اندازه‌ی سفید و قرمز قرار گرفته است. این پرچم با نمونه‌ی قبلی که در چگسلواکی استفاده می‌شد شباهت‌های زیادی دارد. شعار این کشور «چیرگی حقیقت» است.

پرچم این کشور برگرفته از پرچم اصلی سلطنت بوهمیا است که قرمز و سفید بوده و بعدها در سال ۱۹۲۰ میلادی رنگ آبی به آن اضافه شده است. البته در زمان نازی‌ها به سال ۱۹۳۹ میلادی استفاده از این سبک پرچم ممنون می‌شود و دوباره سال ۱۹۴۵ استفاده از آن رواج پیدا می‌کند.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

جمهوری چک، کشوری است که در اروپای مرکزی قرار دارد و پایتخت آن شهر زیبای پراگ است. این کشور ۷۸ هزار و ۸۶۶ کیلومتر مربع وسعت دارد و بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کند. چک منطقه‌ای کوهستانی است. جمهوری چک با آلمان، لهستان، اسلواکی و اتریش مرز مشترک دارد و به سه منطقه‌ی بوهم، موراوی و سیلزی تقسیم می‌شود.

حکومت

جمهوری چک کشوری است که به‌صورت جمهوری اداره می‌شود و در آن مجلس ملی و مجلس سنا فعالیت می‌کند. جمهوری چک سال ۲۰۰۴  میلادی عضو اتحادیه اروپا شده و قبل از آن در سال ۱۹۹۹ میلادی عضو ناتو شده بود. نخست وزیر جمهوری چک، رئیس دولت این کشور است و کابینه‌ی وزیران را اداره می‌کند. دیگر فعالیت‌های مهم کشور در اختیار رئیس‌جمهوری است.

مجمع نمایندگان به‌مدت ۵ سال از نتایج انتخابات تشکیل می‌شود و رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کند. احزاب محافظه‌کار، سوسیال دموکرات، دموکرات مسیحی و کمونیست در این جمهوری چک فعال هستند.

جاذبه‌های گردشگری جمهوری چک

در قلب قاره‌ی اروپا، کشور جمهوری چک قرار گرفته است که هر سال میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان است. در شهرهای این کشور زیبای اروپای مرکزی به‌ویژه شهر پراگ (پایتخت کشور چک)، آثار تاریخی و عمارات و بناهای قرون‌وسطا به چشم می‌خورد که از مهم‌ترین دلایل حضور توریست‌ها به این سرزمین به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از مشهورترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور زیبا و دوست‌داشتنی آشنا کنیم.

پل چارلز  (charles bridge prague)

پراگ پایتخت چک به‌دلیل مناظر زیبا و آثار تاریخی ارشمند، لقب یکی از زیباترین و خوش‌منظره‌ترین شهرهای قاره‌ی اروپا را به خود اختصاص داده است. از این شهر رودی به نام ولتاوا عبور می‌کند که پلی با ۳۰ مجسمه به سبک باروک (معمار و طراح سازنده‌ی این مجسمه‌ها، افراد مشهور تاریخی و انسان‌‌های مقدس مسیحی را به‌صورت مجسمه طراحی و ساخته است) بر آن احداث شده است. این پل زیبا و تاریخی، به نام پل چارلز شهرت یافته است و منطقه‌ای تاریخی در این شهر به نام Lesser Side را به  Old Town پیوند داده است. مورخان و باستان‌شناسان، قدمت آن را به قرن ۱۸ میلادی نسبت داده و کارشناسانمعماری، عرضی برابر با ۱۰ متر، حدود ۵۰۰ متر طول و ۱۶  دهانه را برای آن تخمین زده‌اند. سفر به پراگ و تماشای این اثر زیبا و خارق‌العاده‌، لذتی خاطره‌انگیز را برای مسافران و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قرون‌وسطا، به ارمغان خواهد آورد.

کلیسای جامع سنت ویتوس (st.vitus cathedral)

عمارتی تاریخی، ارزشمند و حیرت‌انگیز بواسطه‌ی معماری کم‌نظیر و تحسین‌برانگیزش از دیگر جاذبه‌های گردشگری پراگ به شمار می‌آید که در سراسر جهان به کلیسای سنت ویتوس شهرت یافته است. این اثر تاریخی متعلق به قرن ۱۰ میلادی است و طبق اظهارات کارشناسان معماری از طراحی سبک گوتیک در ساخت بهره برده‌اند. به نظر می‌رسد این اثر باشکوه باستانی، مدفن تعداد زیادی از پادشاهان روم و فرمانروایان بوهمیا است و در گذشته مراسم تاج‌گذاری پادشاهان کشور چک در آن محل انجام می‌شد. مورخان و باستان‌شناسان عمری حدود ۱۰ قرن را برای کلیسای سنت ویتوس تخمین زده‌اند که همانند جواهری درخشان، زیبایی، شکوه، جذابیت و محبوبیت شهر پراگ را دو چندان ساخته است به‌گونه‌ای که هر سال تعداد زیادی از توریست‌های سراسر دنیا برای بازدید از این اثر دوست‌داشتنی تاریخی به کشور جمهوری چک و شهر پراگ سفر می‌کنند.

قلعه پراگ  (prague castle)

در سراسر جهان، شهر پراگ را به‌واسطه‌ی قلعه‌های فراوان تاریخی و ارزشمندش می‌شناسند. منطقه‌ای وسیع و قدیمی که با آثار بر جای‌ مانده از دوران قرون‌وسطا، محبوبیتی قابل‌توجه را در بین گردشگران داخلی و خارجی از آن خود کرده است. قلعه‌ی پراگ این شهر، متعلق به قرن ۹ میلادی یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین قلعه‌های موجود در این ناحیه از کشور چک است که دارای حیاطی چشم‌نواز و باغ گالری‌های فراوان است. در واقع به نظر می‌رسد این قلعه‌ی باشکوه در گذشته به‌عنوان محل سکونت پادشاهان و اشراف‌زاده‌ها‌ی جمهوری چک مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه از آن جهت استقرار ریاست جمهوری این کشور بهره می‌برند. پس از احداث قلعه توسط یکی از شاهزادگان این کشور به نظر می‌رسد در دوران حکومت چارلز چهارم بر وسعت آن افزوده شده و کلیسای جامع سنت ویتوس را به‌عنوان بخش دیگری از آن احداث کرده‌اند. همچنین می‌توان از عمارات دیگری مانند کلیسای سنت جورج (ساخته شده در سال ۹۲۰ میلادی)، آرامگاه سنت ونسسلاس مقدس که به نام نمازخانه‌ای به همین نام شهرت دارد و کاخ تابستانی ملکه آنه به سبک رنسانس در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده است. آنچه مسلم است معماری شگفت‌انگیز به کار رفته در بناهای موجود در این مجموعه‌ی عظیم تاریخی است که تماشای آن‌ها، شوق و اشتیاقی وصف ناشدنی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

میدان قدیمی شهر پراگ  (old town square prague)

یکی دیگر از مناطق جذاب گردشگری در کشور چک، میدان قدیمی شهر پراگ است که قدمتی بالغ بر هفت قرن دارد. این میدان با حضور بناها و عمارات کهن، کلیساهای زیبا با معماری باشکوه، ساختمان‌های ساخته شده در قرون‌وسطا و مناظر دیدنی و جذاب تاریخی از چشم‌اندازی منحصربه‌فرد برخوردار بوده و گردشگران بی‌شماری از سراسر جهان را به تماشای زیبایی‌های خود فرا می‌خواند. بناهایی که به‌واسطه‌ی رنگ‌های متنوع و دوست‌داشتنی نظر بسیاری از هنرمندان و طراحان را به خود جلب کرده است.

کلیسای church of our lady before tyn

در منطقه‌ی تاریخی اولد تاون (old town)، مکان‌ها و ساختمان‌های تاریخی حیرت‌انگیز و باشکوهی وجود دارد که مقصد گردشگری بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به شهر پراگ جمهوری چک به شمار می‌آیند. در بین تمامی کلیساهای این منطقه از چک، کلیسایی با معماری جالب و مناره‌هایی به‌شکل مخروطی چشم هر بیننده‌ای را معطوف خود می‌کند. این عمارت کهن به کلیسای بانوان شهرت داشته و با معماری سبک گوتیک از دیگر جاذبه‌های گردشگری این کشور اروپایی به شمار می‌رود.

تئاتر ملی پراگ  (national theatre prague)

می‌توان هنر و فرهنگ غنی نشئت‌ گرفته از آن را به‌خوبی در ساختمان تئاتر ملی پراگ مشاهده کرد. این عمارت زیبا نشان‌دهنده‌ی تمدن، هویت و استقلال کشور جمهوری چک است، به‌وسیله‌ی تعدادی از شخصیت‌های مشهور و ممتاز این کشور احداث شده و تا به امروز مورد حمایت و حفاظت مردم و هنردوستان این سرزمین قرار دارد. در واقع می‌توان بیان کرد مهم‌ترین دلیل احداث این ساختمان فرهنگی و هنری، گسترش و زنده نگاه داشتن فرهنگ، زبان و هنر به‌ویژه در زمینه‌ی نمایش و موسیقی است. بخش‌های مربوط به اپرا، تئاتر و هنرهای نمایشی، تئاتر ملی پراگ را به سه مجموعه‌ی پویا و تحسین‌برانگیز تقسیم‌بندی کرده است که علاوه بر برگزاری برنامه‌های نمایشی کلاسیک و کهن می‌توان شاهد برنامه‌های نمایشی و اجراهای نویسندگان بومی و محلی این سرزمین نیز بود.

ساعت نجومی (Astronomical Clock)

بر فراز برج ساختمان شهرداری در منطقه‌ی شهر قدیمی پراگ (Old Town)، ساعتی با شهرت جهانی قرار دارد که علاوه بر نمایش زمان، اطلاعاتی در مورد مسائل نجومی نیز ارائه می‌دهد که به این دلیل به ساعت نجومی شهر پراگ شهرت یافته است. ساعت مکانیکی و صفحه‌ی نجومی آن متعلق به سال ۱۴۱۰ میلادی است که کهن‌ترین قسمت این اثر تاریخی را تشکیل می‌دهد. پس از آن در سال ۱۴۹۰ نیز صفحه‌ی مربوط به ارائه‌ی اطلاعات سال که به صفحه‌ی سال‌نما شهرت دارد نیز به آن متصل شد و با قرارگیری مجسمه‌ای با طراحی سبک گوتیک بر فراز این ساعت تاریخی و ارزشمند، زیبایی و ابهتی چشم‌گیر را برای این جاذبه‌ی گردشگری به ارمغان آورد. بسیاری از گردشگران شهر پراگ هنگام تماشای این اثر هنری و تاریخی، مشتاق شنیدن صدا و نحوه‌ی زنگ خوردن آن هستند.

پرستشگاه اسپانیایی (Spanish Synagogue)

یکی از زیباترین بناهای تاریخی جمهوری چک پرستشگاه اسپانیایی است که در منطقه‌ی به اصطلاح یهودی‌نشین پراگ واقع شده است. داخل این عبادتگاه بسیار باشکوه و مجلل است و به سبک معماری کهن بنا شده است. بین این ساختمان و کلیسای سنت اسپریت، پارک کوچکی با مجسمه‌ی مدرنی از کافکا، نویسنده‌ی مشهور شهر پراگ، قرار دارد و مدیریت پرستشگاه اسپانیایی به دست موزه‌ی یهودیان پراگ است.

بنای مردگان (Sedlec Ossuary)

این محل در واقع صومعه‌ی کوچکی از رومی‌های کاتولیک است که زیر کلیسای جامع All Saints در سدلک قرار دارد. این مکان یکی از ۱۲  بنایی است که جزو میراث یونسکو ثبت شده و در آن حدودا بین ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار اسکلت انسان نگهداری می‌شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب و منحصربه‌فرد جمهوری چک است که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کند. ۴ خاکریز بزرگ در گوشه‌های صومعه دیده می‌شود که در آن اسکلت‌ها قابل‌مشاهده است و یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای فیلم‌های ترسناک است.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای جمهوری چک

رژیم غذایی مردم جمهوری چک وابستگی زیادی به انواع گوشت مانند خوک، گوسفند، گاو و مرغ دارد و البته استفاده از گوشت غاز، اردک و خرگوش نیز مرسوم است. ضمن اینکه مردم چم با نان و انواع کیک نیز علاقه‌ی زیادی دارند. مردم این کشور غذای خود را به روش سنتی طبخ می‌کنند و تنوع بی‌نظیری از انواع خوراکی‌های خوشمزه را می‌توان در در جمهوری چک میل کرد.

Koleno

یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار جمهوری چک، به‌ویژه در شهر پراگ، Koleno است که مشابه آن در رژیم غذایی آلمان نیز وجود دارد. این غذا در واقع گوشت ران و زانوی کباب‌شده‌ی خوک است که ظاهر آن چشم و دل هر بیننده‌ای را می‌رباید. مردم چک این غذا را در کنار سبزیجات، ترشی آلبالو، نان و سس مخصوص سرو می‌کنند.

Vepro-Knedlo-Zelo

این غذا با اسم عجیب و غریبش یکی از غذاهای کلاسیک جمهوری چک است که از همان گوشت سرخ شده خوک همراه با نان مخصوص یا دامپلینگ و برگ کلم پخته تهیه شده و نسبت به دیگر غذاهای این کشور که با گوشت طبخ می‌شود، سبک‌تر است.

Tatarak

همان طور که در تصویر می‌بینید Tatarak در واقع از گوشت چرخ کرده، زرده‌ی تخم‌مرغ، انواع ادویه، پیاز، خردل، سیر و حتی خیار تازه یا سس کچاپ تهیه می‌شود و نکته‌ی جالب اینجا است که همه مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا تازه هستند.

Ovince Knedliky

این غذای شیرین یکی دیگر از دستپخت‌های خانگی مردم چک است که در برخی رستوران‌های پراگ نیز یافت می‌شود. این غذای خوشمزه نوعی دامپلینگ میوه است که داخل آن میوه‌های فصلی مانند توت‌فرنگی، زردآلو یا گلابی قرار داده می‌شود و معمولا روی آن کره یا پنیر می‌ریزند.

Palacinky

این پنکیک شیرین یکی دیگر از غذاهای معروف و خوش خوراک جمهوری چک است که برگرفته از دستور پخت فرانسوی ولی با روشی متفاوت و بهتر است که مردم زیادی به آن علاقه دارند. در این پنکیک از خامه، بستنی، میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، پنیر شیرین، آجیل و مربا استفاده می‌شود.

فوتبال

فوتبال جمهوری چک بعد از جدا شدن از چک‌سلواکی به قدرت رسید. در اصل فدراسیون این کشور سال ۱۹۰۱ میلادی تاسیس و سال ۱۹۰۷ به عضویت فیفا در آمده است. پیتر چک با ۱۱۸ بازی ملی و یان کولر با ۵۵ گل زده پرافتخارترین بازیکنان جمهوری چک هستند.

جمهوری چک تا امروز ۹ بار در جام‌جهانی و ۹ بار در جام ملت‌های اروپا حاضر بوده است و در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۶۲ میلادی نایب قهرمان جام‌جهانی و سال ۱۹۷۶ میلادی قهرمان مسابقات یورو شده است. بازیکنانی چون پاول ندود، میلان باروش، یانکولوفسکی، پوبورسکی، توماس روسیچکی و بلاژک مشهورترین بازیکنان این تیم هستند.

جمهوری چک در یورو ۲۰۱۶ نتوانست همچون گذشته قدرتمند و مدعی ظاهر شود و خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه