پایش ۶ اثر فاخر باستانی با دوربین در استان قم

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
پایش ۶ اثر فاخر باستانی با دوربین در استان قم

تاکنون ۶ اثر فاخر باستانی در استان قم جهت حفاظت و حراست با دوربین پایش می‌شود.

«عیسی رضایی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، با تاکید بر ضرورت پایش آثار باستانی به‌منظور جلوگیری از تخریب آن توسط بازدیدکنندگان بیان کرد که تعدادی از این آثار دارای دوربین مدار بسته هستند و تا پایان سال نیز طبق مطالعات کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده طرح نصب دوربین در اماکن تاریخی شاخص قم عملیاتی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد که یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری قم توسط این دوربین‌ها وضعیت آثار باستانی را پایش و نظارت می‌کنند. همچنین هشت پایگاه و موزه در سطح استان قم شامل خانه‌ی تاریخی زند، موزه‌ی مراجع، مقابر گنبد سبز، تپه قلی درویش، تپه صرم و خانه ملاصدرا در استان فعال است که از این تعداد ۶ پایگاه آن با دوربین‌های مجهز مورد نظارت قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد که ۳۴۰ اثر تاریخی و ۱۰ اثر معنوی در استان قم به ثبت ملی رسیده است ضمن اینکه ۸۰۰ اثر تاریخی در قم قابلیت ثبت ملی شدن را دارد. به‌طور کلی آثار تاریخی، فرهنگ اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی مردم گذشته را نشان می‌دهد که دارای ارزش فراوانی است. هر یک از مردم فهیم و گردشگر ما باید خود را حافظان این میراث فرهنگی بدانند و از لطمه زدن به این آثار اجتناب کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه