اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

علیرضا کیخا | دوشنبه, ۱۴ تیر ۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

اتوبوسرانی تهران از بدو تاسیس تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی بوده است. امروز به بهانه سالروز افتتاح اولین خط اتوبوسرانی در تهران، با تصاویر اختصاصی کجارو از روند پیشرفت ناوگان حمل و نقل اتوبوسی تهران از گذشته تا به امروز با شما هستیم. با کجارو همراه باشید.

از زمانی که اولین اتوبوس ایران در شهر رشت و توسط یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و سپس این اتوبوس به تهران برای حمل و تقل گروهی مردم استفاده شد، از آن زمان که کرایه این اتوبوس ۳ شاهی بود تا به امروز که تهران یکی از مدرن‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌های حمل و نقل شهری دنیا را دارد، ناوگان اتوبوسرانی تهران شاهد تحولات زیادی بوده است. با تصاویر اختصاصی کجارو از تعدادی از اتوبوس‌های قدیمی تهران همراه باشید تا شاهد بخشی از این سیر تحول باشیم.

tehran-classic-busses

در سال ۱۲۹۸ شمسی  و به دنبال ایجاد نارضایتی بین مردم به دلیل نبودن یک سیستم حمل و نقل با کارایی مناسب و با توجه به توسعه شهرها و گسترش شهرنشینی، بلدیه تهران موظف شد تا با تحقیق و بررسی به سیستم حمل و نقل شهری سر و سامانی بدهد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار شهرداری قرار دهد.

tehran-classic-busses

شهرداری تهران به قانون‌گذاری برای این سیستم حمل و نقل پرداخت. قوانینی مثل آیین‌نامه انضباطی، تثبیت خطوط اتوبوسرانی، زمان کار این ناوگان و میزان کرایه اتوبوس در این زمان وضع شدند.

tehran-classic-busses

در سال ۱۲۹۹ تعدادی اتوبوس زایس از شوروی خریداری شد که با افزایش تعداد آنها، هشت خط اتوبوسرانی با کرایه ۱۰ شاهی شروع به کار کردند.

tehran-classic-busses

در سال ۱۳۰۵ لایحه تاسیس شرکت اتوبوسرانی تصویب شد. در سال ۱۳۲۰ حدودا تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران به سرویس‌دهی می‌پرداختند که ۹۰ دستگاه از آنها مرسدس بنز بودند. 

tehran-classic-busses

در سال ۱۳۲۳ تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس به ایران وارد شد که ۳۰ دستگاه به تهران اختصاص یافت.

tehran-classic-busses

شرکت مرسدس بنز همواره بخش مهمی از نیاز ناوگان اتوبوسرانی ایران و سراسر دنیا را تامین کرده است. اتوبوس‌های این شرکت به دوام و کیفیت ساخت بالا و زیبایی معروف بوده و هستند.

tehran-classic-busses

در دهه ۴۰ به تدریج ناوگان اتوبوسرانی شهری به شهرهای دیگر ایران گسترش یافت. شهرهایی مثل مشهد، ارومیه، اصفهان و رشت از اولین شهرهایی بودند که صاحب اتوبوس شهری شدند.

tehran-classic-busses

پس از انقلاب اسلامی  روند افزایش تعداد شهرهایی که دارای ناوگان اتوبوسرانی شدند ادامه یافت.

tehran-classic-busses

در سال ۱۳۸۶ اولین خط تندرو اتوبوسرانی یا BRT در تهران تاسیس شد. 

tehran-classic-busses

این خط مسافران را از چهارراه تهرانپارس به میدان آزادی می‌رساند.

tehran-classic-busses

امروز در تهران ۱۰ خط اتوبوسرانی تندرو مشغول به فعالیت و اتوبوس‌هایی کاملا مدرن مشغول سرویس‌دهی به مردم هستند. اخیرا تولید متروباس‌های هیبریدی در تبریز آغاز شده و نخستین نمونه‌های آن در تهران با ظرفیت جابه‌جایی ۳۰۰ مسافر مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند. اگر در مورد ناوگان اتوبوسرانی شهر خود نظری دارید، آن را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه