اعلام حمایت اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
اعلام حمایت اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

هیئت اتحادیه اروپا برای بررسی راه‌های توسعه همکاری اقتصادی و گمرکی هفته گذشته به ایران سفر کرده بود و با مسئولان گمرک دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایران نزدیک به ۲۰ سال است که خواستار عضویت در سازمان تجارت جهانی است و اکنون به‌عنوان عضو ناظر در جلسات این سازمان شرکت می‌کند.

سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلاف بین اعضا را حل و فصل می‌کند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت‌نامه‌های (نزدیک به ۳۰ موافقت‌نامه) این سازمان را امضا کرده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سوئیس قرار دارد و تا بیست و شش آوریل ( هفتم اردیبهشت) ۲۰۱۵ میلادی ۱۶۱ کشور عضو این سازمان شده‌اند.

سازمان مزبور در دهمین اجلاس که در آذرماه ۱۳۹۴ در نایروبی برگزار شد، ایران به‌عنوان عضو ناظر حضور داشت و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان ضمن دیدار با مقام‌های سازمان تجارت جهانی و تعدادی از وزیران کشورهای عضو، به رایزنی و طرح مواضع کشورمان پرداخت.

هیئت اقتصادی و گمرکی اتحادیه اروپا به سرپرستی «اریک مامر» مدیر اداره رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا و ۹ نفر از مدیران اقتصادی این اتحادیه از جمله «خوزه لوییس فرناندز رانز» مدیر گمرک و مالیات اتحادیه اروپا (TAXUD) پیش از این دیدار با مسئولان سازمان توسعه تجارت، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

برپایه این گزارش، «سیدمحمود بهشتیان» مشاور عالی رئیس کل گمرک ایران در دیدار مزبور به معرفی ساختار، ویژگی‌ها و شرح وظایف و فعالیت‌های گمرک ایران و عضویت آن در سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی نظیر سیستم هماهنگ شده (HS) و کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو (RKC) پرداخت و درباره قوانین و مقررات گمرکی کشورمان که منطبق بر مقررات بین‌المللی گمرکی است توضیحاتی ارائه داد.

مدیر اداره رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا در همه زمینه‌ها از جمله امور گمرکی، از طرف ایرانی خواست تا به بیان اولویت‌های خود برای همکاری بپردازد.

وی افزود:

سفر هیئت اتحادیه اروپا در ادامه دیدار ماه آوریل (فروردین ماه) خانم «موگرینی» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و هیئت هفت نفر همراه وی از تهران است.

مشاور عالی رئیس کل گمرک کشورمان ضمن شرح دستاوردها و توانمندی‌های گمرک ایران در زمینهٔ پیاده‌سازی توصیه‌های سازمان جهانی گمرک و نیز در حوزه مدیریت ریسک و گمرک دیجیتال، بر لزوم نهایی سازی و امضای سند موافقت‌نامه همکاری‌های گمرکی مابین دو طرف تاکید کرد که با استقبال رئیس هیئت اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.

مدیر اداره رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا ضمن استقبال از نهایی سازی سند همکاری گمرکی، از طرف اتحادیه اروپا فرناندز را به‌عنوان رابط پیگیری این موضوع معرفی و از طرف ایرانی خواست تا رابط خود را تعیین کند که اقدام لازم صورت گرفت.

فرناندز با تشریح اینکه بخش اعظمی از اسناد گمرکی، بدون هماهنگی اتحادیه اروپا قابلیت تبادل با طرف ایرانی را ندارند، اعلام کرد:

برای شروع همکاری‌ها، طرف ایرانی باید نامه رسمی مبنی بر درخواست آغاز مذاکرات برای نهایی سازی موافقت‌نامه همکاری را با عنوان مدیرکل گمرک و مالیات اتحادیه گمرکی اروپا و ذکر اولویت‌ها و زمینه‌های مورد نظر برای همکاری ارسال کند تا فرایند توسعه همکاری‌ها شتاب گیرد.

این گزارش می‌افزاید، برخی زمینه‌های همکاری از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، کمک‌های فنی در مسائل مرتبط با گمرک، بحث فعالان مجاز اقتصادی و تبادل الکترونیک اطلاعات در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت.

همکاری در زمینهٔ تجهیزات مکانیزه بازرسی مانند دستگاه‌های ایکس- ری کانتینری و دستگاه‌های آشکارساز مواد مخدر و منفجره و نیز سگ‌های موادیاب از دیگر موارد مطرح شده توسط هیئت ایرانی در این دیدار بود.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه