رشته های ورزشی المپیک نوین؛ شنا

محمد مهدی حسنی | شنبه, ۹ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

ورزش شنا از دیگر رشته‌های ورزشی است که در المپیک نوین خود‌نمایی می‌کند. در این مقاله به اهمیت و تاریخچه‌ی این ورزش مهم اشاره کرده‌ایم. در خواندن آن با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش شنا

ورزش شنا یعنی حرکت و شناور بودن بدن در داخل آب است. این ورزش باارزش و مهم، هم بدن انسان را قوی و مستحکم می‌کند هم اینکه در مواقع اضطراری انسان می‌تواند جان خود را نجات دهد.

پیشینه‌ی ورزش شنا به ۲۵۰۰ سال پیش از تولد حضرت عیسی (ع) باز می‌گردد. این ورزش در کشورهایی چون یونان، مصر و روم وجود داشته است.

مردم روم و یونان به ورزش شنا اهمیت بسیاری می‌دادند. شنا جزو برنامه‌ی درسی در مدارس این کشورها بوده است. ارتش کشورهای یونان و روم به سربازان خود مهارت شنا کردن را می‌آموختند تا علاوه بر قدرت بدنی و آمادگی جسمانیشان، در جنگ‌ها هم از این مهارت استفاده کنند.

ورزش شنادر قرن ۱۷ میلادی به مدارس کشور ژاپن راه پیدا کرد. این ورزش خیلی قبل‌تر از اینکه در ژاپن تدریس شود، در اروپا به کودکان آموزش می‌دادند.

یونانی‌ها هر چندوقت یکبار مسابقه‌ی شنا برگزار می‌کردند و جالب است بدانید که ورزشکاران رشته‌های دیگر مهارت‌های شنا را می‌آموختند تا بدنشان آمدگی بیشتری در مسابقات را داشته باشد.

گفته شده است که کشور روم اولین کشوری بوده است که استخر را طراحی کردند و ساختند. در قرن ۱۷ میلادی مردم بریتانیای کبیر هنگامی که به بیماری دچار می‌شدند، به استخر رفته و شنا می‌کردند تا درمان شوند.

در سال ۱۸۳۷ میلادی اولین سازمان شنا در انگلستان پایه‌گذاری شد. این ورزش مهیج و جذاب در بین بازی‌های المپیک نوین سال ۱۸۹۶ قرار گرفت و شرکت کنندگان بسیاری در این رشته ورزشی قهرمان شدند.  انواع شناها اعم از قورباغه، پروانه، پهلو،کرال‌پشت، سگی، کرال‌سینه، سوزنه و زیرآبی در مسابقات انجام می‌شود.

 قوانینی که در این رشته‌ی ورزشی در نظر گرفته شده است عبارت است از:

  • اگر فقط یک نفر شرکت کننده در مسابقه‌ای حاضر باشد، موظف است تمام طول مسیر را شنا کند تا شناگر تلقی شود.

  • فرد شناگر باید از همان جایی که مسابقه را شروع کرده است به اتمام برساند.
  • شناگر نباید روی سکوی استخر حرکت کند.
  •  در طول مسیر نباید از طنابی که در طرفینش قرار دارد تجاوز کند.
  •  هر تیم امدادگر تعداد ۴ نفر شناگر دارد.

در سال ۱۹۰۸ فدراسیون بین‌المللی رشته‌ی ورزشی شنا به مدیریت جورج دبلیو هرن  تاسیس شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه