آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه چهار: ترکیه

محبوبه حسنی | یکشنبه, ۱۳ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله‌های مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

ترکیه، مهم‌ترین مقصد گردشگری ایرانی‌ها

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. ترکیه یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با اسپانیا، جمهوری چک و کرواسی در گروه دو رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با کشوری آشنا می‌شویم که اصلی‌ترین مقصد گردشگری ایرانی‌ها برای سفرهای خارجی است.

ترکیه مانند روسیه کشوری اروپایی آسیایی است که قسمت اعظم آن در آسیا قرار دارد. پایتخت این کشور آنکارا است. ترکیه به‌دلیل نزدیکی به ایران و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیاد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای ایرانی‌ها به شمار می‌آید و تور ترکیه همواره از تورهای پرتردد بوده است. در ادامه بیشتر با این کشور زیبا آشنا می‌شویم که در حال حاضر اوضاع پر فراز و نشیبی دارد.

پیشینه

ترکیه در شبه‌جزیره‌ی آناتولی واقع شده که به همین دلیل بخش اعظمی از این کشور جزو کهن‌ترین مناطق مسکونی دنیا بوده است. ۵۰۰  سال قبل از میلاد مسیح، کوروش کبیر توانست ترکیه را تحت تصرف خود درآورد و بعدها خاک این سرزمین به دست اسکند و بعد از آن به تسلط رومی‌ها در آمد.

امپراتوری بیزانس و عثمانی دو قدرتی بودند که سال‌ها بر ترکیه حکمرانی کردند و سرانجام در جریان جنگ جهانی اول حکومت عثمانی منقرض شد. مصطفی پاشا سال ۱۹۲۳ میلادی، جمهوری ترکیه را به‌عنوان کشوری سکولار با اعتقاد به جدایی دین از سیاست بنا کرد و لقب آتاتورک را برای خود برگزید.

پرچم

پرچم ترکیه یک نمونه‌ی مستطیلی شکل با زمینه‌ی قرمز رنگ و نقش ماه و ستاره در قسمت سمت چپ است. شعار ترکیه «آشتی در میهن، آشتی در جهان» انتخاب شده است. پرچم فعلی ترکیه دارای نشانی است که امپراتوری‌های عثمانی و سلجوقی از آن استفاده می‌کردند و از حاکمان عثمانی از این طرح برای نماد اسلام در اروپا نیز بهره می‌گرفتند.

به‌جز ترکیه کشورهای دیگری چون الجزایر، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، تونس، سنگاپور، مالزی، لیبی و موریتانی نیز از طرح ماه و ستاره روی پرچم خود استفاده می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بیشترین بخش آن در آسیا قرار دارد. مرکز این کشور آنکارا است و ۷۸۳ هزار و ۵۶۲ کیلومتر مربع وسعت دارد. ترکیه بیش از ۷۷ میلیون نفر را در خود جای داده که بیشتر آن‌ها به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند و با اینکه حکومت این کشور لائیک است، ولی مردم اسلام را به‌عنوان دین اصلی خود قبول دارند.

ترکیه با ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه، یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد و از سه طرف نیز به دریای سیاه، اژه و مدیترانه ختم می‌شود. این کشور آب و هوای بسیار خوبی دارد و به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و سواحل زیبا، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در دنیا برای افرادی است که دنبال آرامش هستند.

حکومت

ترکیه کشوری است که به‌صورت جمهوری با دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود و مانند ایران دارای سه قوه‌ی مجریه، مقننه و قضائیه است. مجلس ملی رئیس‌جمهوری را برای ۷ سال انتخاب می‌کند که امکان تمدید آن برای دوره‌ی بعد وجود ندارد. رئیس‌جمهوری، رئیس دولت است و قوه‌ی مجریه شامل رئیس‌جمهوری، اعضای شورای امنیت ملی و هیئت دولت است.

جاذبه‌های گردشگری ترکیه

 ترکیه کشوری است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد و با توجه به سرمایه‌گذاری ویژه‌ای که در صنعت توریسم انجام داده یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا به شما می‌رود. آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ای، غذاهای خوشمزه، فرهنگ غنی، جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی، همه و همه شما را به ترکیه می‌خواند.

سیده (Side)

از مشهورترین نواحی توریستی و گردشگری آنتالیا، سیده نام دارد که منطقه‌ای بندری، تاریخی و کهن است. در واقع به‌دلیل وجود آثار باستانی از دوران کهن که امروزه به‌صورت مخروبه‌های تاریخی به یادگار مانده است و همچنین ساحل زیبای ماسه‌ای آن، جذابیت زیادی را برای بازدیدکنندگان به‌وجود آورده است که سالانه میزبان جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به‌ویژه مردم کشور ایران به شمار می‌آید. در این ناحیه می‌توان حمام رومی‌ها، بازار معبد آپولو و گورستان و بسیاری دیگر از مجموعه‌های گردشگری که به همت مسئولان کشور ترکیه برای جلب نظر توریستان آماده شده است را مشاهده کرد. مکان‌هایی خیره‌کننده، دیدنی و حیرت‌انگیز که خاطراتی شیرین و دوست‌داشتنی را برای گردشگران بر جای خواهد گذاشت.

ایاصوفیه (Hagia Sophia)

کاخی متعلق به پادشاه روم شرقی در قرن ۶ میلادی به دست جاستینیان اول، احداث شد که در استانبول امروزی کشور ترکیه قرار دارد. این عمارت باشکوه را می‌توان سمبلی از معماری و مهندسی رومی نامید که در سال ۱۲۰۴ میلادی طی جنگ صلیبی مورد حمله و شورش قرار گرفت. در این اثر حیرت‌انگیز روم باستان، گنبدی بزرگ به قطر ۳۱ متر تعبیه شده است که فضایی عظیم و گسترده را پوشش می‌دهد. فضایی که تا ده‌ها قرن از بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین محوطه‌های بسته‌ی دنیا به شمار می‌آمد. این جاذبه‌ی ارزشمند گردشگری کشور ترکیه، در قرن ۱۵  میلادی پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، تغییر کاربری داد و به مسجد تبدیل شد. امروزه این مکان با تبدیل شدن به موزه‌ای تاریخی در سال ۱۹۳۵ میلادی، یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور ترکیه به شمار می‌رود.

کِمِر (kemer)

در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری آنتالیا، شهری نوساز و مخصوص گردشگران وجود دارد که به کمر شهرت یافته است. به نظر می‌رسد وجه تسمیه این شهر به دیوار رفیعی باز می‌گردد که آن را به‌دلیل ممانعت از ورود سیل به داخل این منطقه احداث کرده‌اند. از ویژگی‌های گردشگری این شهر می‌توان به حضور انواع هتل‌های لوکس و زیبا، رستوران‌ها، کافه‌ها، آب شیرین و زلال دریای آن، مناظر چشم‌نواز و فوق‌العاده، آثار تاریخی کهن که به‌صورت خرابه باقی مانده است و مناطق تفریحی آبی که برای دوستداران سرگرمی‌های ها و ورزش‌های هیجان‌انگیز آبی ایجاد شده است، اشاره کرد.

لارا (lara)

از دیگر مناطق گردشگری و بسیار پرطرفدار آنتالیا، در ۶ کیلومتری شرق این شهر واقع شده است که به لارا شهرت دارد. این ناحیه از کشور ترکیه، یکی از هیجان‌انگیزترین، دوست‌داشتنی‌ترین و زیباترین مناطق توریستی آنتالیا به شمار می‌آید که بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر اروپا و آسیا برای گذراندن اوقاتی شاد و خاطره‌انگیز به آن سفر می‌کنند. آب دریای مدیترانه و آرامش وصف‌نشدنی و امواج نیلگون و ملایم آن، تصویری شگفت‌انگیز را در برابر چشمان حاضران به وجود می‌آورد که گویی تکه‌ای از بهشت را در مقابل خود، مشاهده می‌کنند. مسئولان ترکیه نیز برای لذت بردن هرچه بیشتر مسافران و میهمانان خود، امکاناتی از قبیل استراحتگاه‌های لوکس، تجهیزات قایق‌سواری، تفرج‌گاه‌های هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی، وسایل و امکانات قایق‌سواری و... را برای عموم فراهم کرده‌اند تا لحظاتی ماندگار را برای حاضران رقم بزنند. در واقع به نظر می‌رسد ساحل لارا با وسعتی حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع، بزرگ‌ترین تفریحگاه آنتالیا را به خود اختصاص داده است.

بلک (belek)

در ۳۶ کیلومتری غرب آنتالیا، ساحلی باشکوه و زیبا وجود دارد که با داشتن زمین‌های متعدد گلف که به‌صورت ویژه و مجهز برای علاقه‌مندان به این ورزش احداث شده است، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. این منطقه که با نام بلک شناخته می‌شود، به‌دلیل فاصله‌ی اندکی که با برخی از آثار تاریخی باقی‌مانده از جمله آسپندوس و برگه دارد و نیز مراکز تفریحی، مناطق دیدنی و گردشگری فراوانی که به همت مسئولان و دست‌اندرکاران ترکیه برای جذب گردشگر و توریست ساخته شده است، از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به شمار می‌شود.

پاموکاله (Pamukkale)

منطقه‌ای تازه احداث و مصنوعی، خیره‌کننده و چشم‌نواز  به نام پاموکاله که به‌دلیل شیب‌های پله‌مانند و سفیدرنگی که همانند الماسی درخشان جلوه می‌کند، مشهور و محبوب شده است، از دیگر مناطق پرطرفدار گردشگری در کشور ترکیه به شمار می‌آید. این ناحیه از کشور ترکیه، در ده‌ها قرن گذشته، محل تفریح و سرگرمی گذشتگان بوده است. با حضور در این منطقه‌ی زیبا و حیرت‌انگیز می‌توان برخی از آثار تاریخی از جمله معابد، ساختمان‌ها و عمارات تاریخی و حمام‌هایی که به‌صورت مخروبه باقی مانده است را مشاهده کرد. جالب است بدانید که پاموک در گویش ترکیه‌ای به‌معنای قصر پنبه‌ای است. قصری فوق‌العاده و شگفت‌انگیز که سالانه میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بی‌شماری از سراسر جهان است.

حمام رومی آنتالیا

در ناحیه‌ی شرقی منطقه‌ی سیده‌-دش آنتالیا، حمام رومی آنتالیا واقع شده است که از دیگر جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه به شمار می‌آید. این ناحیه را می‌توان یکی از دلایل اصلی جذب توریست به این منطقه دانست که از محیطی کاملا دوست‌داشتنی و آرام، برخوردار است. کاربری امروز این حمام تاریخی، موزه‌ای است که دربردارنده‌ی جمعی از آثار تاریخی و باستانی است که به همت مسئولان و کارشناسان تاریخی و باستانی این کشور، گردآوری شده و مکانی مناسب جهت بازدید گردشگران محسوب می‌شود. از دیگر جاذبه‌های این منطقه‌ی دیدنی می‌توان به اقامتگاه سورگون (این اقامتگاه مملو از درختان کاج است) و ساحلی ماسه‌ای و دریایی با آب‌هایی شفاف و زلال نام برد.

پرگا (perga)

اگر علاقه‌مند به بازدید از مناطق تاریخی و باستانی کشور ترکیه هستید، شهر باستانی برگه می‌تواند گزینه‌ای کاملا مناسب باشد. این شهر در ۱۸ کیلومتری آنتالیا واقع شده و طبق اظهارات مورخان و کارشناسان تاریخی به نظر می‌رسد در ۱۲ قرن پیش از میلاد حضرت مسیح (ع)، با مهاجرات برخی از یونانیان روبه‌رو شده است. گفته می‌شود این مکان در گویش یونانیان مهاجر به پامفلیا شهرت یافته و از مناطق ارزشمند و مهم تجاری و بارزگانی آن دوران به شمار می‌آمد. امروزه نیز این منطقه از ترکیه به‌دلیل باستانی بودن، مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ و آثار شگرف کهن، است.

آسپندوس (Aspendos)

از دیگر مناطق تاریخی و گردشگری کشور ترکیه، آمفی تئاتری باقی‌مانده از دوران رومیان باستان است که در ۸ کیلومتری شهر سریک، توسط رومیان ۲۰۰ سال پس از میلاد مسیح (ع) ساخته شده است. البته کارشناسان تاریخی، قدمت شهر سریک را به ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح (ع) نسبت می‌دهند که به‌وسیله‌ی یونانیان احداث شده است. طبق شواهد تاریخی بر جای‌ مانده از آن دوران به نظر می‌رسد این منطقه از ترکیه‌ی امروزی، در زمان خود از قدرتمند‌ترین و ثروتمندترین شهرها به شمار می‌آمد که امروزه گردشگران بسیاری را به‌سمت خود فرا می‌خواند.

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد یا Sultan Ahmet Mosque)

یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی کشور ترکیه، مسجد سلطان احمد این کشور است که به‌دلیل رنگ‌ کاشی‌های آبی زیبا و چشم‌نوازی که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است، به این نام شهرت یافته است. مکانی مقدس که پروژه‌ی ساخت آن در سال ۱۶۰۹ میلادی شروع و در سال ۱۶۱۶ میلادی به اتمام رسیده است. این اثر تاریخی از دوست‌داشتنی‌ترین عماراتی است که گردشگران بسیاری را برای بازدید از خود، به شهر استانبول می‌کشاند. از ویژگی‌های معماری آن می‌توان به شش مناره‌ای بودن آن و نیز طراحی به کار رفته در نمای بیرونی‌اش اشاره کرد که بسیار زیبا و ناب جلوه می‌کند. جالب است بدانید مدفن سازنده‌ی این اثر کهن، در داخل مسجد تعبیه شده است.

معبد آرتمیس (Artemis Temple)

معبد آرتمیس ترکیه، یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی عهد باستان به شمار می‌آید که رازها و شگفتی‌های بسیاری را در خود جای داده است. این عمارات شگفت‌انگیز دوران باستان، در اِفِسوس، شهر یونان کهن و در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری از شهر ازمیر کشور ترکیه بنا شده است. مکانی که سده‌های طولانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مذهبی و ارزشمند گذشتگان مورد استفاده قرار گرفته است. شواهد تاریخی و آثار باستانی کشف شده در این منطقه حاکی از آن است که سه معبد در یک نقطه روی یکدیگر ساخته و پیش از وقوع جنگ جهانی اول به‌واسطه‌ی تحقیق و پژوهش‌های باستان‌‌شناسان کشف شده است. به نظر می‌رسد این اثر تاریخی ارزشمند و رمزآلود، در ۵۵۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) به دستور شاه لیدیا کروسوس و بر اساس طرحی از کریتان کرسیفرون معمار وقت و سنگ مرمر احداث شده است.

کتابخانه سلسوس (Library of Celsus)

در سواحل غربی ترکیه، آثار تاریخی شگفت‌انگیزی که به خرابه‌های شهر اِفِسوس شهرت دارند، بر جای مانده است که نمونه‌ای بی‌نظیر از طراحی ناب و حیرت‌انگیز معماری دوران باستان را به نمایش می‌گذارد. همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، معبد آرتمیس شهر افسوس، از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای باستان به شمار می‌رود که متاسفانه در سال ۴۰۱ میلادی توسط جمعی از مردم آن دوران به پیشوایی اسقف اعظم قسطنطنیه ویران شد، اما امروزه برخی از مکان‌های آن مانند کتابخانه‌ی سلسوس و تئاتر بزرگ، برای بازماندگان به یادگار مانده است. گفته می‌شود این کتابخانه در سال ۱۲۵ میلادی، برای نگهداری و حفاظت از ۱۲۰۰۰ دست‌نوشته و کتیبه برای خدمتگذاری به فرماندار آسیا (سلسوس) ساخته شده است. البته نمای امروزی آن در سال ۱۹۷۰ میلادی مورد بازسازی قرار گرفته و به‌شکل زیبای امروزی تبدیل شده است.

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)

یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی شهر استانبول که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند کاخ توپکاپی است که بنایی مجلل و باشکوه دارد. این کاخ بعد از فروپاشی عثمانی، در سال ۱۹۲۴ میلادی تبدیل به موزه شده است و محل حرم سلطنتی بوده که برای تماشای آن باید ورودی جداگانه بپردازید.

غذاها و رژیم غذایی ترکیه

مردم ترکیه‌ به‌دلیل رژیم غذایی خود، مورد تحسین و ستایش جهانیان قرار گرفته‌اند. این برتری را مدیون طعم و عطر بی‌نظیر غذاها، تاریخچه‌ی غنی غذایی، تنوع و گوناگونی مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن و رژیم غذایی متفاوت در هر منطقه‌ی جغرافیایی می‌دانند. به نظر می‌رسد عوامل مهمی چون تنوع محصولات کشاورزی ‌بومی، فعل و انفعالات بی‌شمار فرهنگی و تاریخی، آشپزخانه‌های به‌جای‌مانده از دوران سلجوقیان و امپراتوری عثمانی و همچنین شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، تاثیری شگرف بر سبک پخت و پز و رژیم روزانه‌ی آن‌ها گذاشته است.

انواع کباب (کبابلار kebaplar)

کباب‌های ترکیه یک غذای کامل است و با روش‌های متنوعی پخته می‌شوند. برخی از این کباب‌های خوشمزه عبارت‌اند از کباب دنر (دنر کباب)، آدانا کباب، بورسا کباب، علی نازیک و اسکندر کباب. روش‌های پخت انواع کباب در کشور ترکیه با توجه به مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن و همچنین نوع پخت، بسیار متفاوت و گوناگون است. مردم ترکیه این غذای لذیذ را  معمولا با برنج سفید، برنج بلغاری و سبزیجات میل می‌کنند. خاستگاه  کباب دنر متعلق به آسیای مرکزی است، جایی که مردم آن سرزمین به آن لول کباب می‌گفتند. همچنین از این کباب، در سفرنامه‌ی به‌جای‌مانده از قرن ۱۸ نیز مطالبی نوشته شده است.

کوفته

توپ‌های گوشتی، یکی دیگر از غذاهای معروف مردم ترکیه‌ است که طرفداران بسیاری در سراسر این کشور دارد. مردم بومی ترکیه‌ به این غذای کاملا مغذی که از قرن ۱۳ وارد رژیم غذایی کشورشان شده است، کوفته نیز می‌گویند. جالب است بدانید این کلمه از فرهنگ لغات فارسی گرفته شده است. انواع مختلفی از توپ‌های گوشتی وجود دارد که روش پخت آن با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی و آب و هوایی، متفاوت است. باید بدانید که بیش از ۲۰۰ نوع از توپ‌های گوشتی یا کوفته در کشور ترکیه پخته می‌شود.

بورک

یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌هایی که سر میز صبحانه‌ی مردم ترکیه دیده می‌شود، غذایی به نام بورک است. این غذا از کالباس، اسفناج، پیاز سرخ شده، سبزیجات، قارچ، پنیر پیتزا، خمیر یوفکا و روغن تهیه می‌شود. پس از مخلوط کردن مواد با یکدیگر و قرار دادن میان خمیر یوفکا، آن را به‌صورت رول پیچیده و درون روغن سرخ می‌کنند. یکشنبه برای مردم ترکیه یکی از ویژه‌ترین روزها است. تمام اعضای خانواده طبق سنتی که وارد فرهنگ این کشور شده است، در کنار میز صبحانه کنار هم جمع می‌شوند و زمان بیشتری را برای بودن با هم صرف می‌کنند تا از صبحانه‌ی مخصوص یک روز تعطیل لذت ببرند.

لاح معجون

لاح معجون، نان نازک و پهنی است که آن را با لایه‌ای از گوشت قیمه شده می‌پوشانند و  معمولا با نوشیدنی به نام آیران (در واقع همان دوغ ما ایرانی‌ها است و در فصل تابستان به‌عنوان نوشیدنی‌ مناسب، در رژیم غذایی مردم ترکیه قرار گرفته است) سرو می‌شود.

سوپ

در رژیم غذایی مردم ترکیه بیش از ۳۰۰ نوع سوپ وجود دارد و یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها ماست است. غذاهای دریایی و دل و روده‌ی حیواناتی که از گوشت آن‌ها تغذیه می‌کنند، در اغلب سوپ‌های ترکی استفاده می‌شود. اشکمبل چورباسی (نوع دیگری از سوپ)، برای رفع گیجی و ایجاد تمرکز، بهترین گزینه از دید مردم ترکیه است. سوپ ماست ترش و شیرین را هم می‌توان به‌عنوان پرطرفدارترین سوپ ترکی در سطح جهان نام برد. در این سوپ که ماست به‌عنوان ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، تلفیق دو طعم متفاوت شیرین و شور، در نوع خود جالب و خارق‌العاده خواهد بود.

باقلوا (baklava)

در بسیاری از قسمت‌های ترکیه، این دسر محبوب به‌عنوان یک میان‌وعده در طول روز یا یک دسر بعد از غذای اصلی سرو می‌شود. این دسر خوشمزه از چندین لایه خمیر مخصوص شیرینی (خمیری که از آرد گندم تهیه شده) و شربت (شهد) غلیظ تشکیل شده و بین لایه‌های  آن با فندق، بادام، گردو یا پسته پر می‌شود.

فوتبال

همان طور که شرایط اقتصادی و علمی ترکیه در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، فوتبال این کشور نیز با سرمایه‌گذاری زیاد و توجه ویژه‌ی مسئولان، روند رو به رشدی را تجربه کرده است. فدراسیون فوتبال ترکیه سال ۱۹۲۳ میلادی تشکیل شده و همان سال به عضویت فیفا در آمده است. لقب این تیم ماه ستاره‌دار است.

روشتور رکبر با ۱۲۰ بازی ملی و هاکان شوکور با ۵۱ گل زده بهترین بازیکنان ترکیه در سطح ملی هستند. از مهم‌ترین بازیکنان این تیم می‌توان به امره، آردا توران، روشتو، حسن ساس و... هستند.

ترکیه تا امروز ۲ بار در جام‌جهانی و ۳ بار در جام‌ملت‌های اروپا حاضر بوده است و یورو ۲۰۱۶ فرانسه چهارمین حضور این تیم در این رقابت‌ها است. ترکیه با اتکا به بازیکنان سرشناس خود پا به فرانسه گذاشته بود، ولی با توجه به نتایج ضعیف کسب شده در همان مرحله‌ی گروهی حذف شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه